پژوهشنامه بیمه (صنعت بیمه سابق)

پژوهشنامه بیمه (صنعت بیمه سابق)

صنعت بیمه تابستان 1384 شماره 78

مقالات

۱.

ارزیابی کیفیت خدمات بیمه ای از دیدگاه مشتریان

کلید واژه ها: همدلی پاسخگویی کیفیت خدمات مقیاس کیفیت خدمات قابلیت اعتبار اطمینان خاطر بیمه عوامل محسوس

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 867 تعداد دانلود : 816
هدف این مقاله ، تعیین کیفیت خدمات بیمه‌ای براساس مدل مقیاس کیفیت است . و براساس انتظارات و ادراکات مشتریان در پنج بعد ، مطابق تعریف پااسورامان ، یعنی عوامل محسوس ، پاسخگویی ، اطمینان خاطر ، قابلیت اعتبار و همدلی ، کیفیت خدمات ارزیابی می‌شود . بر پایه مدل پژوهش ، پرسش‌نامه‌ای بر مبنای پرسش‌نامه پاراسورامان طراحی شد و پس از سنجش روایی و اعتبار آن در اختیار 536 مشتری یک شرکت بیمه قرار گرفت . سپس از آنان خواسته شد که بر طبق نظر و اولویت بندی خود 100 نمره را بین پنج بعد کیفیت خدمات توزیع کنند . همچنین از آنان خواسته شد که با استفاده از طیف هفت رتبه‌ای لیکرت میزان اهمیت هر یک از شاخص‌ها را در صنعت اید‌ه‌آل در ابعاد پنجگانه پاراسورامان و در 22 جمله (انتظارات مشتریان) بیان کنند...
۲.

بررسی تاثیر متغیرهای کلان اقتصادی بر تقاضای بیمه های اشخاص

کلید واژه ها: درآمد سرانه نرخ بیکاری حق بیمه حق بیمه عاید شده خسارت پرداختی ذخیره حق بیمه ضریب خسارت شاخص قیمت سرانه خسارت پرداختی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 748 تعداد دانلود : 301
هدف از این مقاله بررسی تاثیر متغیرهای کلان اقتصادی بر تقاضای بیمه‌های اشخاص در ایران است . در این پژوهش کل عملکرد صنعت بیمه ایران در رشته‌ بیمه‌های اشخاص در سالهای 80-1350 بررسی شده ، لذا از تکنیک نمونه‌گیری استفاده نشده است . این تحقیق با استفاده از EVIEWS و اعمال تکنیک‌های اقتصاد سنجی صورت پذیرفته است . یافته‌های این پژوهش بیانگر آن است تقاضای بیمه‌های اشخاص با درآمد سرانه ، نرخ بیکاری و سرانه خسارتهای پرداختی بیمه‌گر رابطه مستقیم و با شاخص قیمت مصرف کننده رابطه معکوس دارد ..
۳.

بررسی ضرورت ایجاد بیمه مسئولیت حرفه ای حسابرسان در ایران

نویسنده:

کلید واژه ها: حسابرسی گزارش حسابرسی مسئولیت حرفه‌ای بیمه مسئولیت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 494 تعداد دانلود : 490
به علت وجود تضاد منافع بین تهیه‌کنندگان و استفاده‌کنندگان صورتهای مالی ، که باعث مهم‌تر شدن نقش اعتباردهی حسابرسان شده است و با عنایت به اینکه گزارشهای حسابرسان مورد استفاده سرمایه‌گذاران و سهامداران در تصمیم‌گیری اقتصادی آنها قرار می‌گیرد و ممکن است به خسارتهای مالی جبران‌ناپذیر مؤسسات حسابرسی و حسابرسان منجر شود ، بیمه مسئولیت حرفه‌ای حسابرسان ضرورت و اهمیت پیدا می‌کند . بیمه مسئولیت حرفه‌ای حسابرسان ، به افزایش کارایی و دقت در فعالیتهای حسابرسی و بهبود تخصیص منجر می‌شود . بنابراین ایجاد این بیمه در ایران ضروری به نظر می‌رسد...
۴.

« بررسی عوامل مؤثر بر فروش بیمه های عمر » با تاکید بر تجربه سایر کشور و علل موفقیت بیمه گران استان خراسان ( مطالعه موردی شهر مشهد )

کلید واژه ها: بیمه‌های عمر و انواع آن مزایا و کاربردهای بیمه‌های عمر مفهوم بازاریابی و مراحل آن فروش خدمات بیمه‌ای تجربه ایران و سایر کشورها شاخصهای عملکرد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 801 تعداد دانلود : 121
ین مقاله با هدف شناسایی عوامل موثر بر فروش بیمه‌های عمر به منظور تعیین عوامل موثر بر موفقیت بیمه گران شهر مشهد (بعنوان نمونه موثری از کل استان خراسان) و البته با تاکید بر تجارب سایر کشورها تهیه شده است . در ابتدا مبانی نظری بیمه‌ای عمر ، مفهوم بازاریابی (به طور عام) و مراحل فروشندگی خدمات بیمه‌ای (به طور خاص) بررسی و تحلیل شده و در گام بعدی برخی از شاخص‌های عملکرد شرکت‌های بیمه ایران ، آسیا و البرز را برای اثبات روند موفقیت این بیمه‌گران طی دوره زمانی 1/1/1380 تا 31/6/1383حدی بیمه البرز به خصوص از اواخر سال 1381 تا پایان نیمه اول سال 1383 بیشتر تایید کرد و پژوهشگر را بر آن داشت تا عوامل موفقیت آنها را به کمک ابزارهای مصاحبه و پرسش‌نامه شناسایی کند..
۵.

بررسی عوامل مؤثر بر تقاضای بیمه توسط شرکت ها

نویسنده:

کلید واژه ها: تقاضای بیمه خصوصیات شرکت‌ها

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 320 تعداد دانلود : 372
تحقیقات نظری گسترده‌ای در دنیا انجام شده که عوامل موثر بر تقاضای بیمه توسط شرکت‌ها را بررسی می‌کند اما تحقیقات تجربی (empirical) فقط تعداد اندکی بوده است و علت آن هم مشکل بودن دسترسی به اطلاعات در این زمینه است . در این مقاله ابتدا با توجه به پژوهش‌های انجام شده در دنیا عوامل موثر بر خرید بیمه به وسیله شرکت‌ها ذکر شده و سپس با توجه به اطلاعات موجود از نمونه شرکت‌ها در ایران تجزیه و تحلیل‌های آماری و اقتصادسنجی صورت گرفته و نهایتا فاکتورهای معنی‌دار در تقاضای بیمه معرفی می‌شود . این تحقیق در نوع خود کاری نسبتا بدیع در کشور ما محسوب می‌شود...
۶.

سیستم پاداش - جریمه در شرکت های بیمه

نویسنده:

کلید واژه ها: پاداش جریمه نرخ‌گذاری استحقاقی سطح میانگین مانایی نسبی ضریب تغییرات حق بیمه کشش سیستم متوسط سهم نگهداشت بهینه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 775 تعداد دانلود : 900
سیستم پاداش - جریمه یکی از فنون نرخ‌گذاری استحقاقی در بیمه مسئولیت است که در اغلب کشورهای اروپایی ، آسیایی و بعضی از کشورهای امریکای لاتین و افریقا مورد استفاده قرار می‌گیرد . در این سیستم بیمه‌گذاران براساس مخاطره‌هایی که با آنها رو به رو هستند ، به تعداد محدودی از رده‌های پاداش - جریمه تقسیم می‌شوند . در هر دوره جدید رده آنها بر مبنای سوابق ادعاهای خسارت‌هایشان تصحیح می‌شود . نظریه زنجیر مارکوف ابزارهایی برای طراحی ، ارزیابی و مقایسه این سیستم‌ها فراهم می‌کند . در این مقاله سیستمهای پاداش - جریمه معرفی و ابزارهای اصلی بیمه آمارشناسان برای مطالعه ، طراحی و ارزیابی سیستمهای پاداش - جریمه بررسی می‌شود...

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۴۰