پژوهشنامه بیمه (صنعت بیمه سابق)

پژوهشنامه بیمه (صنعت بیمه سابق)

صنعت بیمه بهار 1383 شماره 73

مقالات

۱.

مدیریت راهبردی فرهنگ توسعه بیمه در کشور ، عوامل و ابزار

نویسنده:

کلید واژه ها: فرهنگ سازی مدیریت راهبردی توسعه بیمه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 627 تعداد دانلود : 605
در این مقاله سعی شده است ابعاد مختلف تعامل بین سه مبحث (1) ابزار فرهنگ سازی (2) عوامل ایجاد حرکت و هدایت فرهنگی (3) محیط اجتماعی - فرهنگی در چارچوب مدیریت راهبردی مورد بحث و بررسی قرار گیرد . لذا با توجه به مفهوم فرهنگ و مطالعات اجتماعی - فرهنگی در جوامع صنعتی که به منظور فرهنگ سازی لازم برای تامین نیازهای اجتماعی جدید و ناشی از تحولات تکنولوژیکی ، اقتصادی و سیاسی هدایت و مدیریت می شود و همچنینی با توجه به نقش نهادها و سازمان ها در تحول فرهنگ جوامع مختلف روش های فرا آموزشی فرهنگ سازی و به عبارت دیگر مدیریت فرهنگی مورد توجه و تاکید قرار می گیرد .
۲.

قش فناوری اطلاعات در توسعه فرهنگ و کاهش زیان در صنعت بیمه

کلید واژه ها: فناوری اطلاعات سیستم های اطلاعاتی بیمه شخص ثالث فرهنگ بیمه بیمه الکترونیک

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 296 تعداد دانلود : 468
ر این مقاله به بررسی تاثیرهای فناوری اطلاعات (Information Technology) در صنعت بیمه از زاویه فرهنگ سازی و اطلاع رسانی و کاهش زیان های هنگفتی که هم اکنون متوجه این صنعت است ، می پردازیم ، در این راستا بیمه شخص ثالث و عوامل موثر در آن (از زاویه فرهنگ مورد استفاده ، سود و زیان ، حق بیمه) را به کمک آمار واقعی تصادفات تحلیل کرده و چشم اندازی از تاثیرات به کارگیری مناسب فناوری اطلاعات را در این زمینه و سایر رشته های بیمه جهت ارتقای فرهنگ عمومی بیمه در کشور و تعدیل حق بیمه پرداختی توسط مردم و بهبود خدمات رسانی به جامعه ارائه خواهیم کرد .
۳.

نقش سازمانهای موازی بیمه گر در گسترش فرهنگ بیمه

نویسنده:

کلید واژه ها: توسعه فرهنگی فرهنگ سازی بیمه سازمان های موازی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 957 تعداد دانلود : 851
توجه به بحث های نظری به عنوان اصول بنیادین تحول در فرهنگ بیمه انکار ناپذیر است . اما آنچه صنعت بیمه کشور به آن نیاز دارد ، ارائه الگوهای کاربردی در نهادینه نمودن ارزش های بیمه ای برای پوشش خطرات بالقوه و در کمین مردم کشور است اصولا میزان گسترش فرهنگ بیمه با توجه به میزان رشد حق بیمه در تولید ناخالص داخلی در این بخش ارزیابی می شود .
۴.

فرهنگ سازی بیمه در بین نوجوانان (مورد درس بیمه در کتاب تعلیمات اجتماعی پایه دوم راهنمایی) ؛ اقدامات انجام شده ، کاستیها و چند پیشنهاد

کلید واژه ها: فرهنگ بیمه آموزش بیمه تعلیمات اجتماعی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 660 تعداد دانلود : 881
سال 1376 یکی از نقاط عطف تلاش های انجام شده برای فرهنگ سازی بیمه در کشور است . در این سال ، برای نخستین بار در یکی از کتابهای درسی یعنی کتاب تعلیمات اجتماعی پایه دوم راهنمایی ، درسی به معرفی بیمه اختصاص داده شد . به این ترتیب ، از این سال کلیه دانش آووزان کشور (به غیر از دانش آموزانی که پیش از ورود به این پایه ترک تحصیل می کنند) در حد مطالب درس مذکور و مطالب کمک درسی جانبی آن ، با بیمه آشنا می شوند .
۵.

روش های ارتقای فرهنگ بیمه در جامعه

نویسنده:

کلید واژه ها: صنعت بیمه توسعه بیمه فرهنگ بیمه فرهنگ سازی بیمه آموزش بیمه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 203
در این مقاله با توجه به تعریف های بیمه ، ویژگی ها و خصوصیات مشترک رشته ها و محصولات بیمه ای با مروری بر ساختار صنعت بیمه و نیز وضعیت و ترکیب خدمات بیمه ای و اشاره به برخی از تجربه های نویسنده ، به نقش و اهمیت ساختار صنعت بیمه و رفتار بیمه گران و شاغلان در آن در شناساندن و ارتقای فرهنگ بیمه ای در بازار پرداخته می شود .
۶.

بررسی تحلیلی عوامل موثر بر ترویج و ارتقای فرهنگ بیمه در جامعه

نویسنده:

کلید واژه ها: فرهنگ سازمانی شرکت های بیمه فرهنگ بیمه بیمه مرکزی ایران بیمه گذاران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 810 تعداد دانلود : 768
ین مقاله به مطالعه شناخت و بررسی عوامل موثر بر فرهنگ بیمه در جامعه می پردازد . در این راستا سه نهاد و مولفه اصلی و تاثیر گذار بر فرهنگ بیمه ، یعنی بیمه مرکزی ایران ، شرکت های بیمه و بیمه گذاران شناسایی شده است هم چنین دراین مقاله به صورت تفصیلی عوامل مرتبط با شکل دهی فرهنگ سازمانی در ده ویژگی مورد بحث قرار گرفته است و در نهایت با شناسایی عوامل فوق ، مجموعه وظایف نهادا و مولفه های اصلی جهت ارتقای ترویج فرهنگ بیمه پیشنهاد شده است .

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۴۲