کمال مدیریت

کمال مدیریت

کمال مدیریت 1382 شماره 2و3

مقالات

۱.

نقش ساختها در پژوهشهای مدیریتی

نویسنده:

کلید واژه ها: مفهوم نقش نظریه ساخت تربیت ساخت فراگیر

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 913 تعداد دانلود : 631
ساخت مفهومی است که به صورت ارادی و آگاهانه برای هدف علمی خاص ابداع یا انتخاب می شود «ساخت» ها نقش اساسی در ساختن نظریه های علمی دارند . یک مانع بزرگ برای دستیابی به سازگاری مطلوب میان خبرگی در پردازش داده ها با خبرگی مورد نیاز کاربرد ، نقش غالب ساخت ها در پژوهش های مدیریتی است . ساخت های نامناسب می توانند کنجکاوی پژوهشگران را محدود ساخته و موجب شکل گرفتن نامناسب نظریه و ترتیب نادرست نیروها شوند .
۲.

عدالت اجتماعی، شالوده توسعه پایدار

کلید واژه ها: عدالت توزیعی عدالت رویه ای ارزش گذاری توسعه پایدار و توسعه انسانی توازن وجوه اقدامات اجتماعی عدالت مراوده ای عزن نلی خروج سرمایه اجتماعی تلاشهای انسانی توزیع عادلانه دستاوردهای اجتماعی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 980 تعداد دانلود : 948
توسعه متضمن تلاش جامعه برای نیل به اهداف ارزشی خود بوده ، پایداری آن در گرو تامین رفاه نسبی ، امنیت کامل و آگاهی کافی برای همه اعضای جامعه است ؛ در واقع ، توسعه پایدار ، مستلزم رعایت عدالت اجتماعی و توجه متوازن به وجوه فرهنگی ، سیاسی و اقتصادی حیات جامعه است ؛ به گونه ای که نیروی انسانی را به فراگرد توسعه خوشبین و امیدوار سازد . ادراک بی عدالتی اثر مخربی بر روند توسعه دارد ؛ زیرا اهتمام نیروی انسانی و انگیزش عناصر اجتماعی را تحت الشعاع خود قرار می دهد .
۳.

شأن تصمیم گیری در مدیریت: در جستجوی درک مدلها و پارادایمهای تصمیم گیری سازمانی

نویسنده:

کلید واژه ها: بازده مدل فرایندی مدل عقلانی مدل سازمانی مدل سیاسی حداکثر بازده رضایت بخش بازده قابل قبول بازده هدف گرا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 273 تعداد دانلود : 561
در پیشینه نظری مدیریت قلمرو تصمیم گیری پیچیده و بسیار چند پاره است . از این رو ، یکی از مباحث مهم ، مشکل و حساس مدیریت بهشمار می رود . همه مدیران اثربخش به موضوع تصمیم گیری به عنوان امری حیاتی که می تواند موفقیت یا شکست سازمان را رقن بزند توجه نموده اند . در این مقاله سعی می شود شان تصمیم گیری در مدیریت بر اساس رویکردهای نظری مورد بررسی قرار گیرد و بر این پایه شرح مختصری از مدلهای تصمیم گیری ارائه شود .
۴.

تیم های خودگردان

کلید واژه ها: تیم کاری خودگردان رویکرد خودمدیریتی گروه بهبود کیفیت رهبری قدرت ساز و توامند ساز

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 373 تعداد دانلود : 980
سازمان های امروزی با رقابتی فشرده در بازار جهانی ، که به طور دایم در حال تغییر است ، روبروی هستند . بسیاری از سازمانها از اوایل دهه 1990 ساختار سازمانی خود را از حالت عمودی یا سلسله مراتبی به صورت افقی یا فرآیندی در آورده اند . در ساختار فرآیندی ، کار تیمی و مشارکت نیروی انسانی از فعالیتهای کلدی یا اساسی به شمار می اید . سازمانهای مبتنی بر تیم قادرند از منابع انسانی به نحو مطلوبی استفاده کنند و بستر مناسبی برای رقابت در بازار برای خود فراهم آورند .
۵.

بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر رضایت شغلی در مراکز علمی - پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناور

نویسنده:

کلید واژه ها: رضایت شغلی حمایت فرهنگ سازمان آزادی و استقلال فردی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 899 تعداد دانلود : 269
امروزه برای ایجاد انگیزه ، رفتارهای مطلوب ، دستیابی به اهداف سازمانی و افزایش بهره وری نیروی انسانی ، مدیران سطوح بالای سازمان از راهبردهای نوین و کارآمد استفاده می کنند . یکی از راهبردها ، ایجاد فرهنگ سازمانی مطلوب به منظور هدایت رفتار نیروی انسانی در سازمان و خلق و انعکاس تصویر روشن از سازمان و مدیریت در فکر و اندیشه جامعه مصرف کنندگان کالا و خدمات سازمانی است .
۶.

مروری انتقادی بر ارزیابی عملکرد و نحوه اعمال آن در سازمانها با تأملی بر برخی از سازمانهای ایران

کلید واژه ها: ارزیابی عملکرد مدیریت کیفیت جامع مدیریت عملکرد مدیریت بر مبنای هدف

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 650 تعداد دانلود : 912
هدف ارزیابی می تواند تشخیص کاستی ها و تعیین علمی نیازهای آموزشی و یا ارتقاء پاداش و افزایش حقوق و بالاتر از همه اجرای عدالت در سازمانها باشد . در این مقاله مجموعه این مفاهیم مورد بررسی قرار می گیرند . در ان تحقیق ارزیابی عملکرد از بعد نظری بررسی شده است . دلائل و ضرورت ارزشیابی عملکرد ، رابطه ارزشیابی عملکرد و کنترل ، اهداف و تاریخچه ارزشیابی عملکرد ، تفاوت ارزشیابی و مدیریت عملکرد و ابعاد سیستم مدیریت عملکرد مطالعه شده و سپس نحوه ارزشیابی عملکرد کارکنان در جمهوری اسلامی ایران بحث شده است .
۷.

اخلاق تجاری و بازاریابی در نظام اقتصادی اسلام

نویسنده:

کلید واژه ها: اقتصاد اسلامی تعادل اخلاق تجاری ارزشهای اسلامی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 801 تعداد دانلود : 304
هدف از این پژوهش ، بررسی تطبیقی نظرات روحانیان ، مدیران شرکتهای دولتی و مدیران شرکتهای خصوصی در رابطه با اخلاقیات و بازاریابی در نظام اقتصادی اسلام است . در این پژوهش ، نظرات 128 نفر از روحانیان ، 198 نفر از مدیران شرکتهای دولتی و 158 نفر از مدیران شرکتهای خصوصی به منظور پاسخگویی به مقیاس اخلاقیات و بازاریابی بررسی شده است . نتایج نشان داد که رهبران دینی ، مدیران شرکتهای دولتی و خصوصی همگی بر این عقیده اند که اخلاقیات بر بازاریابی تاثیر می گذارد اما روحانیان نسبت به دو گروه دیگر ، بر تاثیر اخلاقیات بر بازاریابی تاکید بیشتری داشتند .
۸.

کنترل راهبردی راهی به سوی پایداری پویا

نویسنده:

کلید واژه ها: خود تنظیمی انطباق کنترل راهبردی بازخور پایداری پویا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 992 تعداد دانلود : 878
سازمانها برای ادامه بقا (پایداری) و ماندگاری در محیطهای متلاطم مجبورند تا خود را با این تغییرات منطبق سازند (پویایی) . لازمه انطباق با تغییرات محیطی ، کشف و شناسایی دقیق این تغییرات و اعمال اصلاحات لازم در راهبردهای اساسی سازمان است . برای حصول به این منظور لازم است سازمان ساز و کار مناسب برای پایش محیط را فراهم کند تا ضمن شناسایی تغییرات در متغیرهای حیاتی ، در خصوص تغییرات آینده نیز بینش لازم ایجاد شود .
۹.

بررسی ارتباط بخش تحقیقات با بخشهای اجرا و ترویج (مطالعه موردی: سازمان جهان کشاورزی استان فارس)

نویسنده:

کلید واژه ها: آموزش ترویج تولیدات کشاورزی تحقیقات پایه تحقیقات کاربردی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 894 تعداد دانلود : 111
از آنجا که ارتباط سازمان یافته بخشهای پژوهش ، ترویج و اجرا ضامن افزایش بهره وری منابع تولید و رشد روز افزون تولیدات کشاورزی است ، لذا شناخت چگونگی این ارتباط دارای اهمیت است که در این تحقیق با مطالعه موردی سازمان جهاد کشاورزی اتان فارس ، برای شناخت چگونگی این ارتباط تلاش می شود .