گفتگو

گفتگو

گفتگو 1376 شماره 17

مقالات

۱.

الگوهای نوآوری سیاسی در ایران: نگاهی به تجربه نهضت خداپرستان سوسیالیست 1322-1332

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 416 تعداد دانلود : 376
برای رویارویی با اقبال روزافزودن حزب توده، بسیاری از سازمانهای سیاسی ملیگرا و مذهبی تحرکات جدیدی را در دهه 1320 در ایران آغاز کردند . الگوی بسیاری از این تحرکات، ادغام برخی جوانب مادی گرایانه در اندیشههای شان بود برای آنکه بتوانند به تحلیل و ارزیابی مسائل روز بپردازند . "جنبش خداپرستان سوسیالیست" که یکی از این گروهها بود تلاش کرد . فلسفه ماتریالیسم را با خداپرستی ادغام نماید . با اینهمه، علیرغم کسب محبوبیت اولیه، نتیجه تفکر این گروه جز رادیکالیسم روزافزون نبود و به همین دلیل نیز نتوانست نقش موثری در سیاست ایران در این سالها ایفا کرد
۵.

نوآوری اقتصادی: مبانی، مقدمات و شیوه گسترش اجتماعی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 618 تعداد دانلود : 913
این مقاله ترجمهای است از مقاله "" نوآوری"" در دائره المعارف اونیورسالیس همراه با تعریف ژوزف نوپیتر درباره نوآوری. نویسنده توضیح میدهد چگونه در دوران معاصر مفهوم نوآوری از مقولهای فردی به موضوعی سرمایه بنیاد تبدیل شده است . نتیجه فهم اینکه امروز نوآوری به مداخله دولتها ر امر صنایع نیاز دارند . سپس محرکهای نوآوری که به درونی و بیرونی و اقتصادی و اجتماعی در ارتباط با نوآوریهای سرمایهای مورد بحث قرار میگیرند.
۶.

گرافیک در ایران و نوآوری

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 564 تعداد دانلود : 528
در حالیکه موج نوآوری در گرافیک ایران با شکلگیری مطبوعات چاپی در کشور همراه بوده است، موج دوم این نوآوری پیامد فعالیت های صنعتی و افزایش چاپ کتاب بوده است. در عین حال، افول آموزش عالی همگانی در گرافیک و نیز عدم تخصص گرایی در این رشته به افول کیفیت و پایین آمدن انتظارات مشتریان منجر شده است. این انتظار پایین که بر افول تقاضا مؤثر است، تأثیرات منفی ای بر طراحی گرافک در ایران داشته است، زیرا سطح و کیفیت تقاضا عامل مهمی در نوآوری محسوب می شود.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۳