گفتگو

گفتگو

گفتگو 1372 شماره 1

مقالات

۱.

دکتر رضا کاویانی و مملکت بی نقشه و بی هدف او

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 999 تعداد دانلود : 328
در این نوشته آراء و عقاید دکتر رضا کاویانی مورد بررسی قرار می‌گیرد. او دانش آموخته فلسفه از المان بود و پس از بازگشت به ایران و بویژه بعد از تغییر فضای کشور در پی واقعه شهریور1320 درگیر فعالیت‌های سیاسی شد و از یک مرحله به بعد، ضمن ترجمه آثار افلاطون به فارسی سعی کرد بر اساس دانش فلسفی خود به ارائه راهاکارهای اساسی تری در زمبنه سیاست های ایران اقدام کند.
۳.

سازماندهی اجتماعی و برنامه خصوصی سازی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
  1. حوزه‌های تخصصی اقتصاد اقتصاد بخشی،اقتصاد صنعتی،کشاورزی،انرژی،منابع طبیعی،محیط زیست اقتصاد صنعتی سازمان های غیر انتفاعی و بنگاه های عمومی مقایسه بنگاه های خصوصی و عمومی،خصوصی سازی
  2. حوزه‌های تخصصی مدیریت مدیریت دولتی مباحث ویژه مدیریت دولتی خصوصی سازی
  3. حوزه‌های تخصصی هنر و معماری هنرهای زیبا هنرهای تجسمی طراحی، نقاشی ایران و اسلام نقاشان
تعداد بازدید : 544 تعداد دانلود : 356
این مقاله برنامه واگذاری شرکت های دولتی به بخش خصوصی که به عنوان یکی از رئوس برنامه پنجساله دوم کشور مطرح شده است را به بحث می گذارد و براین نظر است که بدون توانمند سازی سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی جامعه، نه فقط این برنامه در زمینه اقتصادی ناموفق خواهد ماند بلکه به فساد نیز دامن خواهد زد. خصوصی سازی زمانی موفق خواهد بود که با مشارکت وسیع مردم، به طور سازمان یافته، نهادینه، شفاف و قانونی صورت پذیرد.
۴.

منشاء اجتماعی و آموزه های اصلاحات گورباچف؛ جامعه شناسی یک تغییر سیاسی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
  1. حوزه‌های تخصصی علوم سیاسی مطالعات منطقه ای منطقه آسیای مرکزی و قفقاز (اوراسیا)
  2. حوزه‌های تخصصی تاریخ تاریخ جهان آسیا روسیه و قفقاز
تعداد بازدید : 386 تعداد دانلود : 892
نویسنده مقاله براین نظر است که برآمدن گورباچف در شوروی اثبات می کند که بر خلاف باور اکثر شوروی شناسان ، جامعه شوروی جامعه ای ایستا نبوده و توانسته عواملی را که باعث تغییرش شوند را در درون خویش تربیت کند . به این اعتبار، استبداد سیاسی نتوانست جلوی آن تغییراتی را که زمینه های اجتماعی دموکراسی خواهد شدند، بگیرد . کاری که استبداد سیاسی کرد فقط این بود که این تغییرات کندتر و ناموزون تر به وقوع بپیوندند و زمانی که به حوزه سیاست بروز کردند، جامعه از نهادهای لازم همچون احزاب، سندیکاها و سایر نهادهای جامعه مدنی برای بهره برداری بهینه از این تحول برخوردار نبود و در نتیجه نتوانست از آن بهره ببرد .
۶.

اسلام شهر: یک مجموعه زیستی کامل یا یک مجموعه زیستی ترکیبی؟

۱۱.

مشارکت مردمی در توسعه انسانی؛ نگاهی به گزارش دفتر عمران سازمان ملل

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 27 تعداد دانلود : 473
این مقاله خلاصه ای است از گزارش سال 1993 میلادی دفتر عمران سازمان ملل که به معرفی رویکردهای جدید در حوزه مشارکت مردمی و توسعه انسانی می پردازد. ویژگی این رویکردها هم در آن است که مخاطرات جدیدی را که ممکن است در این سال های پایانی قرن، جوامع انسانی با آن روبرو شوند عیان میسازند و هم امکانات جدیدی را که تجارب مختلف آشکار ساخته اند به بحث می گذارد. در زمره مخاطرات میتوان از پدیده ای به نام رشد یا توسعه بدون ایجاد اشتغال صحبت کرد و در زمره امکانات از بالا بودن بهره وری فعالیت هایی که نه دولت ها بلکه سازمان های غیر دولتی متولی آن هستند.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۳