۱. مقایسه سبک های هویتی، معنای زندگی و تحول اخلاقی در بین افراد مجرم و غیرمجرم نویسنده: پرویز کریمی ثانی حسین رستمی مریم حداد فرید منبع: پژوهش های نوین روانشناختی سال یازدهم بهار ۱۳۹۵ شماره ۴۱ حوزه های تخصصی: روانشناسی روانشناسی شخصیت نظریات محدود طیف شخصیت تعداد بازدید : ۱۵۷ چکیده تعداد دانلود : ۱۵۲
۲. تفاوت های فردی در توانایی های شناختی و سبک های عاطفی با توجه به گرایش های شخصیتی صبحی و عصری نویسنده: سهراب امیری علی عیسی زادگان منبع: عصب روانشناسی سال اول پاییز ۱۳۹۴ شماره ۲ کلید واژه ها: توانایی های شناختیسبک های عاطفیصبحیعصری حوزه های تخصصی: روانشناسی روانشناسی شخصیت نظریات محدود طیف شخصیت تعداد بازدید : ۲۲۸ چکیده تعداد دانلود : ۱۶۸ هدف پژوهش حاضر بررسی ابعاد توانایی های شناختی و سبک های عاطفی سازگاری، پنهان کاری و تحمل بر اساس تفاوت های فردی در گرایش های صبحگاهی و شامگاهی بود. به همین منظور 304 نفر از دانشجویان دانشگاه ارومیه به صورت نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب گردیدند، سپس پرسش نامه تیپ های صبحگاهی و شامگاهی به منظور پاسخگویی در بین آنها توزیع گردید. پس از تحلیل نتایج اولیه تعداد 60 نفر بر اساس نمرات کسب شده در پرسش نامه تیپ های صبحگاهی و شامگاهی، به صورت افراد دارای گرایش شخصیتی صبحگاهی، شامگاهی و بین بینی انتحاب شدند. در نهایت مقیاس توانایی های شناختی و سبک های عاطفی به طور انفرادی و به منظور گردآوری داده ها بین شرکت کنندگان پژوهش توزیع گردید. داده های جمع آوری شده به منظور بررسی اهداف پژوهش، با استفاده از شاخص های توصیفی، تحلیل واریانس چند متغیری، تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون های تعقیبی توکی تحلیل شدند. یافته ها: نتایج بیانگر این بود که بین ابعاد توانایی های شناختی بر اساس گرایش های صبحگاهی، شامگاهی و بین بینی تفاوت معنادار وجود دارد و تیپ های شامگاهی در برخی ابعاد توانایی شناختی مانند: کنترل مهاری، تصمیم گیری و توجه در مقایسه با تیپ گرایش صبحگاهی تفاوت معناداری نشان دادند (05/0p#,
۳. رابطه مولفه های فرسودگی شغلی و تیپ های شخصیتی جان هالند در میان معلمان و مدیران مدارس ابتدائی نویسنده: طیبه منتظرغیب مهین کیخانژاد منبع: مشاوره شغلی و سازمانی دوره چهارم بهار ۱۳۹۱ شماره ۱۰ کلید واژه ها: فرسودگی شغلیمعلمانتیپ شخصیتی حوزه های تخصصی: روانشناسی روانشناسی شخصیت نظریات محدود طیف شخصیت روانشناسی حوزه های جدید روانشناسی روانشناسی سازمانی و صنعتی تعداد بازدید : ۱۶۰۰ چکیده تعداد دانلود : ۱۶۲۸ چکیده: پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین فرسودگی شغلی و تیپ های شخصیتی جان هالند در میان معلمان و مدیران مدارس ابتدائی منطقه سه شهر تهران پرداخته شده است. به این منظور از معلمان و مدیران مدارس منطقه سه شهر تهران تعداد 90 نفر با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب گردیدند و از پرسشنامه فرسودگی شغلی ماسلاچ و پرسشنامه خودپژوهی جان هالند استفاده شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، دو شیوه آمار توصیفی و استنباطی بکارگرفته شد و از طریق رگرسیون گام به گام به تبیین فرسودگی شغلی معلمان از طریق تیپ های قراردادی، واقع بین، اجتماعی، هنری، تهوری و جستجوگر پرداخته شده است. نتایج نشان داد که تیپ های شخصیتی هالند با فرسودگی شغلی رابطه معناداری دارند به این صورت که فرسودگی شغلی در تیپ اجتماعی کمتر، در سه تیپ واقع بین، قراردادی و تهوری بیشتر است. همچنین هیچ رابطه ای بین تیپ هنری و فرسودگی شغلی دیده نشد. کاربردی که این تحقیق دارد این است که افرادی را که استعداد و توانایی موفقیت در کار معلمی را دارند با توجه به تیپ شخصیتی آنها تشخیص داده و آنهایی را که دارای تیپ های اجتماعی هستند در اولویت قرار گیرند.
۴. مقایسة ویژگی های شخصیتی و میزان سازگاری مادران دانش آموزان عقب ماند ة ذهنی و عادی شهر تهران سال 87-88 نویسنده: سید عبدالمجید بحرینیان کبری حاجی علیزاده لیلا ابراهیمی ام البنین هاشمی گرجی منبع: روان شناسی افراد استثنایی دوره جدید سال دوم پاییز ۱۳۹۱ شماره ۷ حوزه های تخصصی: روانشناسی روانشناسی شخصیت نظریات محدود طیف شخصیت روانشناسی مناسبات انسانی در محیط خانواده تعداد بازدید : ۴۷۶ چکیده تعداد دانلود : ۴۶۲
۵. رابطه ویژگی های شخصیتی و روش های مطالعه با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان کارشناسی دانشگاه علامه طباطبائی تهران نویسنده: هادی جعفری نژاد اسماعیل سعدی پور مهرداد حاجی حسنی هیوا محمدجانی منبع: روانشناسی تربیتی دوره جدید سال هشتم پاییز ۱۳۹۱ شماره ۲۵ کلید واژه ها: ویژگی های شخصیتیپیشرفت تحصیلیروش های مطالعه حوزه های تخصصی: روانشناسی روانشناسی شخصیت نظریات محدود طیف شخصیت روانشناسی مشاوره مشاوره تحصیلی تعداد بازدید : ۱۰۱۶ چکیده تعداد دانلود : ۹۲۴ این تحقیق با هدف بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی و روش های مطالعه با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان کارشناسی دانشگاه علامه طباطبائی تهران انجام شد. روش تحقیق حاضر توصیفی– پیمایشی و از نوع همسبتگی بوده است. به روش نمونه گیری خوشه ای تعداد 110 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه پنج عاملی شخصیت نئو، پرسشنامه روش ها و مهارت های مطالعه، و برای متغیر پیشرفت تحصیلی، از معدل کل دانشجویان استفاده شد. تحلیل داده ها با همبستگی پیرسون نشان داد که رابطه بین ویژگی شخصیتی و روان رنجوری و روش مطالعه سطحی با پیشرفت تحصیلی منفی، رابطه بین ویژگی های شخصیتی برون گرایی، سازگاری، وظیفه شناسی و روش مطالعه عمقی با پیشرفت تحصیلی مثبت، و بین ویژگی شخصیتی گشودکی با پیشرفت تحصیلی رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین نتایج رگرسیون چند متغیره حاکی از آن بود که روش مطالعه عمقی و سطحی و ویژگی های شخصیتی وظیفه شناسی، روان رنجوری و برون گرایی توان پیش بینی پیشرفت تحصیلی را دارا می باشند. دانشجویانی که دارای ویژگی های شخصیتی برون گرایی، سازگاری و وظیفه شناسی اند و از روش مطالعه عمقی استفاده می کنند، پیشرفت تحصیلی بیشتری دارند.
۶. آیا شخصیت افراد چپ برتر، راست برتر و دوسو توان متفاوت است؟ نویسنده: احمد علیپور زهره صادقی علی محمدبیگی زهرا مردانی ولندانی رضا باقریان سرارودی منبع: تحقیقات علوم رفتاری دوره دهم ۱۳۹۱ شماره ۷ (پیاپی ۲۸) ویژه نامه طب رفتاری کلید واژه ها: شخصیتدانشجویاندست برتریغلبه طرفین مغز حوزه های تخصصی: روانشناسی روانشناسی شخصیت نظریات محدود طیف شخصیت تعداد بازدید : ۹۹۳ چکیده تعداد دانلود : ۸۳۶ زمینه و هدف: برتری جانبی به تخصیص نیمکره های مغز به فعالیت ها و رفتارهای خاص گفته می شود. ساختار متفاوت مغز در افراد منجر به الگوی شخصیتی متفاوتی می شود. پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیت و دست برتری انجام شد. مواد و روش ها: تعداد 520 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم اقتصادی تهران از هشت رشته تحصیلی گمرک، بیمه، بانک داری، حسابداری، مالی، اقتصاد نظری، اقتصاد حمل و نقل و اقتصاد صنعتی مشغول با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و آزمون ویژگی های شخصیتی نئو (NEO یا NEO personality inventory) و پرسش نامه دست برتری Edinburgh اجرا شد. در این پژوهش که از نوع علی مقایسه ای بود، نتایج تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش های آماری تحلیل واریانس چند متغیره و آزمون تعقیبی Scheffe تحلیل شد. یافته ها: بین افراد راست برتر، چپ برتر و دوسو توان در مقیاس گشودگی (012/0 = P، 421/4 = (2)F) و با وجدان بودن (002/0 = P، 58/6 = (2)F) تفاوت معنی داری وجود داشت، اما تفاوت معنی داری بین گروه ها و ویژگی های دیگر شخصیت وجود نداشت. تعامل دست برتری، شخصیت و جنسیت در مقیاس های گشودگی (036/0 = P، 338/3 = (2)F) و روان نژندی (04/0 = P، 249/3 = (2)F) معنی دار بود. نتیجه گیری: ویژگی های شخصیتی در افراد راست برتر، چپ برتر و دوسو توان متفاوت است. در واقع جانبی شدن بر ویژگی های شخصیت تأثیر می گذارد.
۷. رابطه بین رفتار تیپ الف، شخصیت نوروتیک، منبع کنترل بیرونی و جوّ حاکم بر مدرسه با استرس شغلی معلّمان مراکز استثنایی یزد نویسنده: کاظم برزگر بفرویی حسن خضری منبع: پژوهش در حیطه کودکان استثنایی سال یازدهم ۱۳۹۰ شماره ۱ (پیاپی ۳۹) حوزه های تخصصی: روانشناسی روانشناسی شخصیت نظریات محدود طیف شخصیت روانشناسی مشاوره مشاوره شغلی تعداد بازدید : ۶۶۴ چکیده تعداد دانلود : ۶۷۸
۸. ابعاد شخصیتی اثر گذار در عود سوء مصرف مواد در وابستگان به مواد افیونی تحت درمان نگهدارنده با متادون سایر: اصغری ندیری پورشهباز پورشهباز فرهودیان فرهودیان منبع: اعتیاد پژوهی سال پنجم پاییز ۱۳۹۰ شماره ۱۹ کلید واژه ها: عوددرمان نگهدارنده با متادونابعاد شخصیتی حوزه های تخصصی: روانشناسی روانشناسی شخصیت نظریات محدود طیف شخصیت روانشناسی روانشناسی مرضی تحولی اختلالات مربوط به مصرف مواد تعداد بازدید : ۷۷۶ چکیده تعداد دانلود : ۷۵۵ مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی ابعاد شخصیتی اثر گذار در عود سوء مصرف مواد در افراد وابسته به مواد افیونی تحت درمان با متادون صورت گرفت. روش: در این پژوهش آینده نگر، 210 معتاد که در طول یک ماه اول سال 89 به مراکز درمان نگهدارنده با متادون مراجعه کرده بودند به روش نمونه گیری هدفدار انتخاب شدند. آزمودنی ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته اطلاعات دموگرافیک و فرم کوتاه سیاهه سرشت و منش مورد بررسی قرار گرفتند و به مدت 6 ماه پیگیری شدند. داده ها به کمک آزمون t مستقل تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد بیمارانی که عود داشتند در مقایسه با گروه غیر عود، در ابعاد نوجویی و آسیب پرهیزی نمره بالاتر و در ابعاد خود جهت دهی و همکاری نمره پایین تری به دست آوردند. در ابعاد شخصیتی پشتکار و پاداش خواهی بین دو گروه تفاوتی دیده نشد. نتیجه گیری: بر اساس مدل ابعادی کلونینجر از شخصیت، نوجویی و آسیب پرهیزی بالا و همکاری و خود جهت دهی پایین،در بر دارنده اطلاعات ارزشمندی در مورد ماهیت صفات شخصیتی اثر گذار در عود می باشد که ممکن است در حوزه درمان و پیشگیری از عود افراد سوء مصرف کننده مواد موثر باشند.
۹. رابطه «دینداری» و «ابعاد شخصیت» با «سلامت روان» معلمان شهرستان رودان نویسنده: مسعود باقری حسن بنی اسدی صفورا داوری منبع: مطالعات اسلام و روانشناسی سال پنجم پاییز و زمستان ۱۳۹۰ شماره ۹ کلید واژه ها: برون گراییسلامت روانتوافقدینداریوجدانی بودنروان رنجورخوییباز بودن به تجربه حوزه های تخصصی: روانشناسی روانشناسی شخصیت نظریات محدود طیف شخصیت روانشناسی حوزه های جدید روانشناسی روانشناسی سلامت روانشناسی حوزه های جدید روانشناسی تعامل روانشناسی و دین تعداد بازدید : ۹۲۵ چکیده تعداد دانلود : ۸۵۹ پژوهش حاضر با هدف نشان دادن رابطه دینداری و ابعاد شخصیت با سلامت روان معلمان شهرستان رودان به روش توصیفی _ همبستگی انجام گرفت. بدین منظور 274 نفر از معلمان، با روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی متناسب با حجم طبقات (برحسب جنس و مقطع تدریس) انتخاب شدند، و به پرسشنامه های دینداری خدایاری فرد و همکاران، شخصیت ""NEO-FFI"" مک کری و کاستا و سلامت عمومی گلدبرگ و هیلیر ""GHQ-28"" پاسخ دادند. تحلیل داده ها با روش های آماری میانگین، درصد، فراوانی، انحراف معیار، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون ساده و گام به گام، آزمون ""t"" مستقل و تحلیل واریانس یک طرفه در نرم افزار ""SPSS"" انجام شد. نتایج نشان دادند که دینداری و ابعاد شخصیت با سلامت روان معلمان رابطه دارند. به طوری که روان رنجورخویی پایین، و دینداری و برون گرایی و توافق و وجدانی بودن بالا، با سلامت روان بالاتر معلمان رابطه مثبت داشتند. همچنین متغیرهایی از قبیل جنسیت، محل زندگی، وضعیت تأهل، سطح تحصیلات و مقطع تدریس معلمان نیز در بعضی از این روابط مؤثر بودند.
۱۰. بررسی رابطة صفات شخصیتی و سبک های مقابله ای با اضطراب اجتماعی دانشجویان نابینا و عادی دانشگاه های استان فارس نویسنده: عبدالحمید رضوی سلطانعلی کاظمی محمد محمدی منبع: روان شناسی افراد استثنایی دوره جدید سال اول زمستان ۱۳۹۰ شماره ۴ حوزه های تخصصی: روانشناسی روانشناسی شخصیت نظریات محدود طیف شخصیت روانشناسی روانشناسی مرضی تحولی اختلالات اضطرابی وحشت و اضطراب اجتماعی روانشناسی روانشناسی انگیزش خود و تلاشهای آن روانشناسی آموزش کودکان استثنایی کودکان نابینا و ناشنوا تعداد بازدید : ۶۲۸ چکیده تعداد دانلود : ۵۹۹
۱۱. نگرش مذهبی و منبع کنترل نویسنده: شیرین کوشکی مهدی خلیلی فر منبع: اندیشه و رفتار سال چهارم بهار ۱۳۸۹ شماره ۱۵ حوزه های تخصصی: روانشناسی روانشناسی شخصیت نظریات محدود طیف شخصیت روانشناسی حوزه های جدید روانشناسی تعامل روانشناسی و دین تعداد بازدید : ۵۹۰ چکیده تعداد دانلود : ۶۰۱
۱۲. کانون کنترل درونی و بیرونی نویسنده: نرگس نفر آسیه شریعتمدار منبع: رشد مشاور مدرسه بهار ۱۳۸۹ شماره ۱۹ حوزه های تخصصی: روانشناسی روانشناسی شخصیت نظریات محدود طیف شخصیت تعداد بازدید : ۱۵۳۴ چکیده تعداد دانلود : ۱۴۵۹
۱۳. ارتباط میان سبک های عشق و ویژگی های شخصیتی نویسنده: حمزه عبدی محمود گلزاری منبع: روانشناسی و دین سال سوم پاییز ۱۳۸۹ شماره ۳ (پیاپی ۱۱) کلید واژه ها: دوستینمایشیسبکهای عشق پرشورمنطقیوابسته وسواسی حوزه های تخصصی: روانشناسی روانشناسی شخصیت نظریات محدود طیف شخصیت روانشناسی مناسبات انسانی در محیط تعداد بازدید : ۱۲۶۴ چکیده تعداد دانلود : ۱۲۴۹ مقاله حاضر به بررسی رابطه عشق و شخصیت می پردازد. هدف از این بررسی شناخت هر چه بیشتر عشق و مهار آن است. برای عملیاتی کردن مسئله از آزمون سبکهای عشق هنریک استفاده شده است. این آزمون براساس تحقیقات جان لی شکل گرفته است. او برای عشق، شش سبک را طراحی کرد. این سبکها عبارت اند از سبک عشق پرشور، نمایشی، دوستانه، منطقی، وابسته وسواسی(رمانتیک) و ایثارگرانه که هر یک از زاویه ای به مسئله عشق پرداخته اند. برای بررسی شخصیت نیز از دو آزمون NEO و MMPI استفاده و با طرح همبستگی اسپیرمن رابطه آنها بررسی شد. فرضیه مقاله ارتباط عشق و شخصیت و همچنین ارتباط سبکهای عشق با صفات و اختلالات خاص است. پس از تحلیل آماری، فرضیه اصلی یعنی رابطه عشق و شخصیت معنادار و ابعاد آسیب شناسانه عشق وابسته وسواسی(عشق رمانتیک) آشکار گشت.
۱۴. مقایسه ویژگی های شخصیتی و شیوه های یادگیری در دانشجویان علوم پایه،فنی و مهندسی و علوم انسانی دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران نویسنده: ارسلان خان محمدی علی محمد صفانیا مهدی پورابراهیم منبع: روانشناسی تربیتی دوره جدید سال ششم بهار ۱۳۸۹ شماره ۱۶ کلید واژه ها: دانشجویانصفات شخصیتیرشته های تحصیلیشیوه های یادگیری حوزه های تخصصی: روانشناسی روانشناسی شخصیت نظریات محدود طیف شخصیت روانشناسی روانشناسی یادگیری نظریه های یادگیری تعداد بازدید : ۸۴۹ چکیده تعداد دانلود : ۷۱۵ هدف از این پژوهش مقایسه صفات شخصیتی و شیوه های یادگیری در بین رشته های علوم پایه، فنی و مهندسی و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران بوده است. روش پژوهش از نوع علی- مقایسه ای. 445 دانشجو از دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران به طور تصادفی انتخاب شده و پرسشنامه پنج عامل شخصیتی تجدید نظر شده نئو و سبک های یادگیری کلب بر روی آنها اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل داده های از تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد. نتایج نشان داد که تفاوت معناداری در عوامل شخصیتی برون گرایی، باز بودن به تجربه، توافق، وجدانی بودن و شیوه های یادگیری تجربه عینی، مشاهده تأملی، آزمایشگری فعال، مفهوم سازی انتزاعی در بین سه گروه تحصیلی وجود دارد.
۱۵. تاثیر استرس بر توجه بینایی متمرکز و انتخابی با نگاه به عامل شخصیتی دلپذیر بودن نویسنده: سید کاظم رسول زاده طباطبایی عباسعلی اللهیاری حسن عشایری امیرمحمد شهسوارانی کلثوم ستاری منبع: فصلنامه تازه های علوم شناختی ۱۳۸۸ شماره ۴۳ کلید واژه ها: استرسشخصیتتوجه بینایی انتخابی و متمرکزمدل پنجعاملی (FFM)دلپذیر بودن (A) حوزه های تخصصی: روانشناسی روانشناسی شخصیت نظریات محدود طیف شخصیت روانشناسی روانشناسی یادگیری شناخت روانشناسی حوزه های جدید روانشناسی روانشناسی سلامت تعداد بازدید : ۸۲۳ چکیده هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر استرس بر توجه بینایی انتخابی و متمرکز با نگاه به عامل شخصیتی دلپذیربودن (A) است. روش: بدین منظور از میان دانشجویان دانشگاههای شهر تهران، به صورت نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای و با رعایت متغیرهای کنترل غربال گری نوروسایکالوژیک،60 دانشجوی پسر انتخاب و در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (هر گروه 20 نفر) قرار داده شدند. آزمودنیهای گروههای آزمایش پس از انجام تکالیف استرسزای شناختی، تحت آزمایش توجه بینایی انتخابی و متمرکز قرار گرفتند. توجه بینایی انتخابی و متمرکز آزمودنیهای گروه کنترل، بدون انجام این تکالیف سنجیده شد. شاخصهای سنجش توجه بینایی آزمودنیها، تعداد خطاهای شمارش و طبقه بندی بود. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که استرس به افزایش معنادار خطای شمارش و طبقه بندی منجر میشود (001/0>p) و عامل شخصیتی دلپذیربودن نیز خطای شمارش (001/0>p) و طبقه بندی (001/0>p) آزمودنیها را بیشتر افزایش میدهد. نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشاندهنده این است که استرس، توجه بینایی انتخابی و متمرکز به محرکهای خنثی را کاهش میدهد و عامل A نیز این اثر منفی را تشدید میکند.
۱۶. کانون کنترل درونی و بیرونی نویسنده: آسیه شریعتمدار منبع: رشد مشاور مدرسه زمستان ۱۳۸۸ شماره ۱۸ حوزه های تخصصی: روانشناسی روانشناسی شخصیت نظریات محدود طیف شخصیت تعداد بازدید : ۵۲۲ چکیده تعداد دانلود : ۵۴۸
۱۷. برونگرایی ـ درونگرایی، کمرویی، و مهارت زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی نویسنده: مهدخت پازوکی مینا رستگار منبع: پژوهشهای روانشناختی ۱۳۸۸ شماره ۱ و ۲ کلید واژه ها: درونگراییکمروییبرونگرایی حوزه های تخصصی: روانشناسی روانشناسی شخصیت نظریات محدود طیف شخصیت تعداد بازدید : ۱۲۲۷ چکیده درهم تنیدگی ابعاد عاطفی و شناختی انسان و اهمیت این دو فاکتور در یادگیری، علاوه بر تناقض موجود در نظریه ها در این زمینه، انگیزهای شد تا تحقیق حاضر طراحی و اجرا گردد. این تحقیق تلاشی است در جهت بررسی رابطه های احتمالی میان دو عامل شخصیتی برونگرایی ـ درونگرایی، و کمرویی، و مهارت زبان انگلیسی. 93 نفر از دانشجویان کارشناسی رشته زبان انگلیسی دانشگاه شهید باهنر کرمان به دو پرسشنامه و یک آزمون زبان انگلیسی پاسخ دادند. پرسشنامه شخصیت آیزنک، پرسشنامه کمرویی استنفورد، و آزمون زبان انگلیسی میشیگان. به ترتیب متغیرهای برونگرایی ـ درونگرایی، کمرویی، و مهارت زبان انگلیسی شرکت کنندگان را ارزیابی کردند. تحلیل داده ها که با نرم افزارSPSS صورت گرفت نشان داد که هیچگونه رابطه معناداری میان این دو عامل شخصیتی (بـرونـگرایـی ـ درونـگرایـی، و کمرویـی) و مـهارت زبان انگلیسی وجود ندارد. در نتیجة یک تحلیل جانبـی مشخص گردید که میان دو فاکتور کمرویی و برونگرایی رابطه معکوس معناداری دیده می شود.
۱۸. ارتباط راهبردهای مقابله ای و سبک های اسنادی با خطر فرار از منزل در دختران نوجوان شهر مشهد نویسنده: حسین شاره علی اصغر اصغرنژاد فرید رخساره یزدان دوست منبع: روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار) پاییز ۱۳۸۸ شماره ۵۸ حوزه های تخصصی: روانشناسی روانشناسی شخصیت نظریات محدود طیف شخصیت روانشناسی روانشناسی مرضی تحولی اختلالات دوران شیر خوارگی، کودکی و نوجوانی اختلالات رفتار مخرب و کمبود توجه تعداد بازدید : ۶۳۳ چکیده تعداد دانلود : ۶۰۱
۱۹. سنخ شخصیتی D نویسنده: رضا باقریان سرارودی منبع: تحقیقات علوم رفتاری پاییز و زمستان ۱۳۸۸ شماره ۱۳ کلید واژه ها: استرسبیماری های قلبیسنخ شخصیت D حوزه های تخصصی: روانشناسی روانشناسی شخصیت نظریات محدود طیف شخصیت تعداد بازدید : ۱۵۵۵ چکیده تعداد دانلود : ۱۲۷۵ بسیاری از مطالعات نقش عوامل خطرساز روانی - اجتماعی و رفتاری را در سبب شناسی و فیزیوپاتولوژی اختلالات قلبی - عروقی نشان داده است. مطالعات قبلی ارتباط بین ویژگی های شخصیتی و افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی را نشان داده است. در سال های اخیر یک سازه شخصیتی جدید تحت عنوان سنخ شخصیت D مطرح شده است. این سنخ از شخصیت، از طریق تمایل همزمان به تجربه هیجانات منفی (عواطف منفی) و اجتناب از ابراز این هیجانات در تعاملات اجتماعی با دیگران (بازداری اجتماعی) مشخص می شود. تشخیص این سنخ شخصیتی با مقیاس های اندازه گیری ویژگی های مذکور امکان پذیر است. برخی شواهد نقش عوامل ارثی را در تکوین این ویژگی ها تایید می نماید. بررسی یافته های مطالعات مختلف نشان داد سنخ شخصیت D یک عامل خطر مستقل برای بروز آشفتگی های روان شناختی، بیماری های قلبی، پیش آگهی بد در بیماران قلبی و افزایش مرگ و میر است. شواهد ارتباط بین سنخ شخصیتی D و واکنش پذیری قلبی - عروقی، بی نظمی در محور HPA و به دنبال آن افزایش سطح کورتیزل و فرآیندهای سایکونوروایمونولوژی را تایید می نماید. این تغییرات ممکن است عوامل واسطه ای بین سنخ شخصیت D و پیامدهای بالینی در بیماران قلبی باشد. شناسایی بیماران قلبی با سنخ شخصیت D و استفاده از مداخلات روان شناختی در توانبخشی آنان ضروری به نظر می رسد. به علاوه، سنخD یک سازه شخصیتی است که نه تنها می تواند در مورد بیماری های قلبی مورد توجه قرار گیرد بلکه در مورد سایر اختلالات روان - تنی نیز قابل بررسی می باشد.
۲۰. مرکز کنترل درونی و نقش آن نویسنده: حمیدرضا مرادی منبع: روانشناسی شادکامی و موفقیت سال ششم آبان ۱۳۸۸ شماره ۶۹ حوزه های تخصصی: روانشناسی روانشناسی شخصیت نظریات محدود طیف شخصیت تعداد بازدید : ۶۹۳ چکیده تعداد دانلود : ۶۶۵