فیلتر های جستجو: فیلتری انتخاب نشده است.
نمایش ۱ تا ۲۰ مورد از کل ۳۰ مورد.
۱.

برابرسنجی دلایل نقض بی طرفی ایران در جنگ های جهانی اول و دوم(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ایران حقوق بین الملل روابط بین الملل جنگ جهانی دوم جنگ جهانی اول راهبرد بی طرفی

حوزه های تخصصی:
  1. حوزه‌های تخصصی تاریخ ایران اسلامی حکومت های ایرانی- اسلامی قاجار سیاسی
  2. حوزه‌های تخصصی تاریخ ایران اسلامی حکومت های ایرانی- اسلامی پهلوی اول سیاسی
  3. حوزه‌های تخصصی علوم سیاسی تاریخ روابط بین الملل دوران جنگ جنگ اول جهانی
  4. حوزه‌های تخصصی علوم سیاسی تاریخ روابط بین الملل دوران جنگ جنگ دوم جهانی
تعداد بازدید : 544 تعداد دانلود : 406
دولت ها در سیاست بین الملل، مطابق نیازهای داخلی، موقعیت جغرافیایی، ژئوپولیتیک، ساختار و عملکرد نظام بین الملل، استراتژی هایی را برای تأمین منافع ملی برمی گزینند. ایران از بازیگرانی بود که در جنگ جهانی اول و دوم، استراتژی بی طرفی را در پیش گرفت؛ اما در هر دو مورد بی طرفی اش نادیده انگاشته شد. در این مقاله می کوشیم با بهره گیری مقایسه ای از مقوله ی بی طرفی در دو دانش حقوق بین الملل و روابط بین الملل، دلایل نقض بی طرفی ایران را بررسی کنیم.
۶.

کوره‏هاى حقیقت سوزى: بررسى اردوگاههاى ادعایى مرگ در جریان جنگ جهانى دوم

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 869 تعداد دانلود : 915
هدف مقاله حاضر تمرکز بر مسئله اردوگاههاست. نویسنده ابتدا به طرح انواع اردوگاهها و عناوین اردوگاههاى مهم و ذکر مدعیات اصحاب هولوکاست ‏مى‏پردازد در قسمت بعدى به ترتیب با اردوگاههاى مهمى که ادعا شده است اردوگاههاى نابودگرى (قتل‏عام) و به اعتقاد نویسنده، اردوگاههاى ترانزیتى (Transition Camp) بوده‏اند، بحث می شود. سپس در مورد هر اردوگاه به نقد ادله حامیان ‏هولوکاست پرداخته می شود.به اعتقاد نویسنده اندک اسناد واقعى باقیمانده – و نه شهادتهاى سراسر کذب و ضد و نقیض - به خوبى نشانگر آن هستندکه اردوگاهها اماکنى بودند براى نگهدارى گروههایى که حکومت آلمان از ناحیه آنها - به ویژه در شرایط بحرانى جنگ - احساس خطر مى‏کرد به علاوه استفاده ارزان از انرژى کار آنها و بعضاً ترانزیت آنها به‏مناطق دورتر یا خارج از متصرفات نازیها مد نظر نظام هیتلری بوده و نه کشتار نظام مند عده ای خاص.
۷.

بخت النصر قرن بیستم: نگاهی به زندگی و زمانه آدولف هیتلر و سیاستهای آلمان نازی در قبال یهودیان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 18 تعداد دانلود : 123
هدف اصلی این مقاله بررسی سیاست های آلمان نازی و شخص هیتلر در قبال یهودیان است. نویسنده با بررسی روند به قدرت رسیدن آدولف هیتلر، به ذکر حامیان او در این مسیر می پردازد و از همکاری کامل محافل صهیونیستی با هیتلر _ چه در زمان به قدرت رسیدن و چه پس از تصدی قدرت _ پرده بر می دارد. مقاله در ادامه به این پرسش مهم پاسخ می دهد که آیا نظام هیتلری خواهان از میان بردن همه ی یهودیان بوده است یا خیر؟ مباحثی همچون ارتش یهودی هیتلر و مهاجرت اختیاری یهودیان در ادامه مقاله مورد بحث قرار می گیرد. نویسنده در انتها چنین نتیجه گیری می کند که ادعاهای یهودیان و حامیان هولوکاست در مورد سیاستهای رایش سوم در سرکوب یهودیان و کشتار جمعی آنها به هیچ وجه قابل پذیرش نیست چرا که هیتلر در سیاستهای و اعتقادات خود و نیز آلمان هیتلری در جهت گیری های خود اصولا به دنبال کشتار یهودیان نبوده اند. علاوه بر این سازمانها و رهبران مهم یهودیان و صهیونیستها در دوران فعالیت سیاسی هیتلر و در به قدرت رسیدن و اجرای سیاستهای او با وی همکاری و هماهنگی فراوانی داشته اند تا حدی که می توان سیاست هیتلر در مورد یهودیان را کاملا هماهنگ با خواستهای رهبران یهودی و صهیونیست دانست.
۸.

«راز همه رازها»: نگاهی اجمالی به ادعاهای یهودیان در مورد هولوکاست و سودهایی که از آن می برند

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 602 تعداد دانلود : 687
مقاله حاضر می کوشد تا مروری بر بخش های مهم تر ادعاهای یهودیان در مورد هولوکاست داشته باشد و طی آن قدر مشترکی از همه این ادعاهای متعارض را ارائه کند و به سودهایی که یهودیان و صهیونیستها از افسانه هولوکاست می برند می پردازد. نویسنده در انتها نتیجه گیری می کند که هولوکاست به صنعتی پرسود برای یهودیان و صهیونیستها تبدیل شده است. صنعتی که مبنای آن بر دروغ و بافته ‏های غیرقابل قبول بنا شده و از طریق تبلیغات به آن دامن زده می شود و با قدرت سرکوبگر دستگاههای قضایی از آن حمایت می شود.
۹.

آیا 6 میلیون نفر کشته شده‏اند: بررسى جمعیت‏شناختى و آمارى تعداد یهودیان اروپا

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 648 تعداد دانلود : 97
ادعا مى‏شود که یهودستیزى آلمان نازى در طى جنگ جهانی ‏دوم منجر به قتل‏عام عامدانه حدود شش میلیون یهودى درسرزمینهاى حاکمیت و یا متحد با رایش سوم گردیده است. قصد این نوشتار آنست که آیا واقعاً شش میلیون یهودى در جنگ دوم بخاطر یهودستیزى رایش کشته شده اند؟ به بیان دیگر، این نوشتار به ‏دنبال تحلیلى آمارى و ارزیابى کلی از آمارهاى ارائه شده در رابطه با کشتار یهودیان است و در این راستا به آمار و ارقام ارائه شده توسط حامیان هولوکاست و تناقضات بسیاری که این آمار با هم دارند اشاره می شود.
۱۰.

معرفی کتاب

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 555 تعداد دانلود : 754
"در این قسمت 5 عدد از معروفترین کتب منتشر شده در زمینه نقد هولوکاست به صورت نسبتا کاملی معرفی شده اند. اسامی این کتب و نویسندگان آنها به قرار زیر است: 1- «صنعت هولوکاست» The Holocaust Industry نویسنده: نورمن جی. فینکلشتاین Norman G. Finkelstein 2- گزارش‏هاى لوختر Leuchter Reports اثر: فرد اى لوختر Fred A. Leuchter 3- درس‏هایى در مورد هولوکاست Lectures on the Holocaust اثر: گرمار رادولف germar rudolf 4- اتاق‏هاى گاز در جنگ جهانى دوم؛ واقعیت یا افسانه اثر: پروفسور رابرت فوریسون Robert Faurisson عنوان اصلى کتاب فرانسوی و به شرح ذیل است Memoire endefense، Contre ceux qui Mؤceusent de falsifier L’Histoire، la question der chambres agaz. 5- بزرگترین فریب قرن بیستم The Hoax of the Twentieth Century نویسنده: پروفسور آرتور بوتز Arthur R. Butz "
۱۲.

طرحهای متحدین برای ریشه کنی ملت آلمان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 413 تعداد دانلود : 456
بررسی اقدامات خصمانه دول متحد علیه آلمان هدف اصلی این مقاله را تشکیل می دهد. به اعتقاد نویسنده مدتها پیش از پایان جنگ جهانی دوم و به عبارت دقیق از مدتها پیش از آنکه پیامدهای کشتارهای فجیع در اروپا روشن شود،فاتحان جنگ جهانی و دولتهای دنباله رو آنها، طرحهایی برای انهدام آلمان ریخته بودند که دربردارنده نقض اساسی «قانون ملل» بودند.علاوه بر پروژه های غیر نظامی و ناز ی زدایی آلمان، طرحهایی برای از بین بردن یا اخراج آلمانها از سرزمینی بود که آنها قرنها در آن زندگی کرده بودند.به عبارت بهتر نویسنده مقاله می کوشد تا با بررسی همه جانبه رفتار متحدین با ملت آلمان قسنت های ناگفته ای از تاریخ جنگ جهانی دوم را بازگو نماید.
۱۴.

فیلم شوآه، ترفندی تبلیغاتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 298 تعداد دانلود : 274
یهودی فرانسوی، کلود لانزمان، یکی از سرسخت ترین مدافعان داستان هولوکاست است. او احتمالاً بیشترین شهرت خود را مدیون کارگردانی فیلم شوآه است؛ فیلمی طولانی به مدت 91.2 ساعت شامل مصاحبه های ضبط شده لانزمان با افرادی که ادعا می کنند شاهد انواع بیرحمی ها طی تعقیب یهودیان توسط حزب سوسیالیست ملی (نازی) بوده اند. در این مقاله بعد از بررسی دقیق، مشخص می شود که همگی آنها غیرقابل اعتماد هستند؛ خواه به دلیل ادعاهای باور نکردنی یا به این دلیل که شرایط مصاحبه، اعترافات لانزمان، یا اعترافات بعدی شهود وی نشان می دهد که این مصاحبه ها از قبل هماهنگ شده اند.حفره ای نیست پس اتاق گازی وجود نداشته است: بررسی تاریخی- تکنیکی حفره های سقف سردخانه اول کوره های شماره دو در بیرکناو برای وارد ساختن زیلکون Bکارلو ماتوینو مترجم:سید مجتبی عزیزی و غلامرضا رفعت نژاد چنان که می دانیم ادعاهای یهودیان در مورد هولوکاست در نهایت بر ادعای آنان در مورد وجود اتاق های گاز استوار است. اتاق گاز به اتاق های بزرگی گفته می شود که یهودیان مدعی اند تعداد زیادی از یهودیان توسط نازی ها در این اتاق های در بسته با گاز زیکلون B خفه شده و سپس جسد آنها به کوره های آدم سوزی منتقل شده است. سردخانه شماره یک از کوره شماره 2 بیرکناو از جمله مهمترین مکان هایی است که یهودیان در مورد آن ادعا دارند و معتقدند که اتاق گاز بوده است؛ اما این سردخانه - که در کنار کوره ای که پیش از آن برای سوزاندن اجساد قربانیان بیماری های واگیردار از جمله تیفوس و تب تیفوئید به کار می رفته است قرار دارد- برای آنکه کارکرد اتاق گاز برای خفه کردن و کشتار جمعی را داشته باشد نیازمند وجود حفره هایی مناسب برای ورود گاز زیکلون B است. مقاله حاضر که توسط کارلو ماتوگنو محقق ایتالیایی و از جمله متخصصان صاحب اثر در زمینه هولوکاست نوشته شده است به بررسی این نکته می پردازد که آیا چنین حفره هایی وجود داشته و دارند یا خیر.
۱۶.

کنترل آلمان و ژاپن هارولد . جی . مولتون آمریکایی و لوئیز مارلیو فرانسوی(مقاله علمی وزارت علوم)

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 484 تعداد دانلود : 982
این کتاب به زبان انگلیسی و تالیف هارولد جی. مولتون امریکایی و لوئیز مارلیو فرانسوی است. پرسش اصلی کتاب درباره این است که چگونه و با چه طرح و برنامه هایی می توان آلمان و ژاپن را به شکلی که نتوانند توان و ماشین جنگی خود را دوباره به کار اندازند، تضعیف کرد.
۱۷.

سیاسی: فرهنگ نامه ی سیاسی فلسفی مکتب های سیاسی (اتحاد سه گانه)

۱۸.

کنفرانس تهران : آزمون قدرتهای بزرگ

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 139
کنفرانس تهران نقطه اوج همکاریهای انگلیس – آمریکا – شوروی بود. این اتحاد که در سال 1941 شکل گرفت، با وجود چند مورد اختلاف نظر و مجادله، به تدریج قوی تر شد. در آغاز این سه قدرت تنها می توانستند در مورد مسایل نظامی با هم توافق کنند، اما بعدها توافقهای سیاسی نیز دست یافتند.
۲۰.

مداخله آمریکا در روسیه : مطالعه ای در سیاست خارجی ویلسون

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 65
این متن به بررسی علل تصمیم ویلسون، رئیس جمهور امریکا، پس از پایان جنگ جهانی دوم در مورد مداخله در جنگ داخلی روسیه از 1918 تا 1920 می‌پردازد که عده‌ای آن را اشتباه کوچکی در سیاست خارجی آمریکا با وجود نادیده گرفته شدن آن می‌دانند.

پالایش نتایج جستجو

تعداد نتایج در یک صفحه:

درجه علمی

مجله

سال

زبان