آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

جشنواره «زنان سرزمین من» با شعار «اندیشیدن برای چگونه پوشیدن»، نخستین تجربه، جهت ایجاد تحول و ارائه الگو در زمینه پوشش زنان بود تا پل ارتباطی بین طراحان لباس و تولیدکنندگان باشد. در این جشنواره از میان 700 طرح، 132 لباس انتخاب شده به نمایش گذاشته شد، تا مدل‏هایی که در اندازه‏های شرعی پوشاننده و به اندازه عرف، گشاد و البته زیبا از دید داوران و مجریان جشنواره است انتخاب شوند. در این شو طرح‏های چادر تقریبا همه پذیرفته شدند، ولی برخی از لباس‏ها با شاخصه‏های مورد نظر هماهنگی نداشتند.
برخی از محققین با توجه به سابقه لباس در ایران معتقدند ایران تنها کشوری است که، می‏تواند با پتانسیل‏های سنتی بسیار خود، مرکز مد در خاورمیانه باشد؛ زیرا هم متخصصان در زمینه طراحی لباس زیادی دارد و هم لباس‏های ایرانی برای طراحی اسلامی، ظرفیت‏های زیادی دارند.
از دید مسؤلان برگزاری نمایشگاه مردم استقبال خوبی از آن داشته‏اند و نود درصد فرم‏های نظرخواهی آن‏ها را به برگزاری مجدد این نمایشگاه تشویق کرده‏اند. اما مخالفانی از میان بازدیدکنندگان نمایشگاه وجود داشتند که مثلاً می‏گفتند؛ لباس‏های ارائه شده نه آن‏قدر راحت و کاربردی‏اند که مناسب برای محل کار باشد و نه آن قدر زیبا و برازنده که مناسب محافل رسمی باشد و نشانی از هیچ دوره تاریخی یا قومیت خاصی از ایران هم، در آن‏ها دیده نمی‏شود یا لباس‏های ارائه شده با بدحجابی‏های فعلی زیاد فرقی ندارد.
به عقیده یکی از صاحب‏نظران، برگزاری این نمایشگاه قبل از عدم تعیین جایگاه حجاب در جامعه و تعیین نسبت آن با دیگر موضوعات، حرکتی انفعالی در برابر گرایش گسترده فرهنگ غربی در داخل کشور است و اگر حجاب اسلامی، مانند دیگر موضوعات انقلاب امری اساسی و اصولی است، باید ابزار اشاعه آن نیز برگرفته از موضوع و با هدف تأثیرگذاری حتی در خارج از مرزها و در کشورهای اسلامی دیگر باشد و برگزاری نمایشگاه با استفاده از مدل‏ها، ابزار و حتی شیوه اجرای مشابه کشورهای غربی، مانند استفاده از انواع آرایش صورت، صحنه نمایش، موسیقی متن و... با اختلاف پوشش موها و شکل و ظاهر لباس، فقط مورد استفاده زنان محجبه به شکل مدرن‏تر خواهد بود، در حالی که اقامه فرهنگ حجاب در جامعه برای زن و مرد باید مقدم بر مدل حجاب باشد.
هدف این نمایشگاه این بوده تا معضل جذابیت‏های جنسی که مشکل اساسی لباس‏های متداول امروز که به صورت لباس‏ها و مدل‏های تنگ و کوتاه در آمده‏اند را به زیبایی اسلامی تبدیل کند؛ چون برخی از لباس‏های متداول در عین فقدان شاخصه‏های لازم فاقد زیبایی هست.

تبلیغات