آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۵

چکیده

متن

قرائت سوره توحید
در کافی شریف سند به حضرت باقر العلوم(ع)رساند که فرمود:«کسی که قرائت کند«قل هو اللّه احد»را یک مرتبه، مبارک شود بر او، و کسی که دو مرتبه بخواند، مبارک شود بر او و اهلش و کسی که سه مرتبه بخواند، مبارک شود بر او و اهلش و بر همسایگانش.و کسی که دوازده مرتبه بخواند، خداوند بنا کند از برای او در بهشت دوازده قصر، پس حفظه می‏گویند ما را ببرید قصرهای برادر خود فلان را ببینیم.و کسی که صد مرتبه بخواند، آمرزیده شود گناه بیست و پنج سالش غیر از دماء و اموال.و کسی که چهارصد مرتبه بخواند، از برای اوست اجر چهار صد نفر شهید که همه آنها اسبهایشان پی شده باشد و خون خودشان ریخته شده باشد.و کسی که هزار مرتبه بخواند در یک شب و روز، نمی‏میرد تا آن که ببیند مقام خود را در بهشت و یا دیده شود مقام او برایش. 1 »
و هم در کافی شریف سند به حضرت باقر، علیه السلام، رساند که گفت:«حضرت رسول، صلی اللّه علیه و آله، فرمود:هر کس صد مرتبه«قل هو الله احد»بخواند وقتی که در رختخواب خود می‏رود که بخوابد، بیامرزد خداوند گناهان پنجاه سال او را. 2 »
و هم از حضرت صادق، علیه السلام، روایت کرده که فرمود:«پدرم می‏فرمود:«قل هو الله احد»ثلث قرآن است، و«قل یا ایها الکافرون»ربع قرآن است. 2 »
سفارش به قرائت سوره توحید
و از حضرت صادق، علیه السلام، روایت کرده که«پیغمبر، صلّی اللّه علیه و آله، نماز خواند بر سعد بن معاذ.پس فرمود:«هفتاد هزار ملائکه، که جبرئیل در بین آنها بود، آمدند و نماز خواندند بر جنازه سعد، به جبرئیل گفتم، به چه چیز سعد مستحقّ نماز شما شد؟گفت:به واسطه قرائت«قل هو الله احد»در حال ایستاده و نشسته و در حال سواری و پیادگی و در حال رفتن و آمدن. 4 »
و در وسائل از مجالس و معانی الاخبار به اسناد خود از حضرت صادق، علیه السلام، روایت نموده که آن حضرت از پدرهای بزرگوار خود در حدیثی از سلمان، رضی الله عنه، روایت فرمودند که گفت:«از رسول خدا، صلی الله علیه و آله، شنیدم که می‏فرمود:«کسی که قرائت کند«قل هو الله احد»را یک مرتبه، ثلث قرآن را قرائت کرده.و کسی که دو مرتبه قرائت کند، دو ثلث قرآن را قرائت کرده.و کسی که سه مرتبه قرائت کند، ختم نموده آن را». 5
امام خمینی(ره)
زیرنویس (1)-اصول کافی، ج 2، «کتاب فضل القرآن»، «باب فضل القرآن»، حدیث 1.
(2)-همان منبع، حدیث 4.
(3)-همان منبع، حدیث 7.
(4)-اصول کافی، ج 2، ص 425، «کتاب فضل القرآن»، «باب فضل القرآن»، حدیث 12.
(5)-وسائل الشیعه، ج 4، ص 868، «کتاب الصلواة»، «ابواب قرائة القرآن»، باب 21، حدیث 5.

تبلیغات