چکیده

متن

 

ملاقات مهدی صفری، معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با مقامات تفلیس در گرجستان در روزهای 15و 14 اوت پشت درهای بسته انجام شد. فقط برخی از جزئیات ملاقات مهدی صفری با میخائیل ساآکاشویلی، رئیس جمهور، زوراب نوگائیدلی، نخست وزیر و گلا بژوآشویلی، وزیر امور خارجه گرجستان در بیانیه وزارت امور خارجه گرجستان برای خبرگزاری منتشر شد. مقامات تفلیس از ارائه تفسیر ویژه و یا هرگونه اطلاعات اضافی در مورد این ملاقات خودداری کردند.
    میخائیل ساآکاشویلی، رئیس جمهور گرجستان در ملاقات با مهمان ایرانی از کمک تهران برای رفع بحران انرژی که در فوریه همین سال در گرجستان بر اثر تخریب دو لوله گاز و خط انتقال برق«قفقازیون» که از روسیه به گرجستان وارد می شد، بوجود آمده بود، تشکر کرد. هرچند که کمک ایران بیشتر جنبه سمبلیک و معنوی داشت ولی این اقدام اثربخش بود و رهبر گرجستان در گفتگو با مهدی صفری در چهارچوب سنت های شرقی برای این موضوع اهمیت ویژه ای قائل شد. ساآکاشویلی و صفری از تلاش دو کشور گرجستان و ایران در جهت گسترش همکاری همه جانبه به خصوص در زمینه اقتصادی، انرژی و حمل و نقل، خبردادند. معاون وزیر خارجه ایران در این دیدار خواستار برگزاری جلسه دیگر کمیسیون بین دولتی ایران ـ گرجستان در زمینه همکاری، گردید. به نظر وی، همه این نشست ها می توانند انگیزه مهمی در گسترش تعاملات اقتصادی باشند.
   
    رئیس جمهور ساآکاشویلی به نوبه خود به صفری دعـوت نامـه ای
    برای محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران داد تا ایشان بتوانند هر زمان که برایشان مناسب بود به طور رسمی از گرجستان دیدار کنند. این دعوت نامه باعث بوجود آمدن واکنش های متعددی در صحنه بین المللی شد. بسیاری از سیاستمداران، دعوت ساآکاشویلی را «اقدامی بی فکرانه» ارزیابی کردند، زیرا که رئیس جمهور امروز ایران در به اصطلاح« لیست سیاه» مهمترین حامی تفلیس یعنی واشنگتن، قرار دارد. کسی که به تازگی جامعه جهانی را به اخراج ایالات متحده آمریکا و بریتانیای کبیر از سازمان ملل متحد و به دادگاه کشاندن جورج بوش و تونی بلر فراخوانده است. لکن«ایراکلی مناگاریشویلی» مدیر مرکز تحقیقات استراتژی و وزیر سابق امور خارجه گرجستان معتقد نیست که دعوت «ساآکاشویلی» از احمدی نژاد می تواند در برروابط گرجستان با ایالات متحده آمریکا تاثیر منفی داشته باشد. مناگاریشویلی اظهار کرد: «روابط تفلیس با تهران» ارتباطی با دولت فعلی در ایران که در مقابل دنیای غرب ایستاده است، ندارد چرا که دو کشور همسایگانی قدیمی با تاریخی چندصد ساله هستند تاریخی که در آن همکاری مؤثر ولی به طور پراکنده میان این دو کشور به خوبی قابل مشاهده است. بنابراین خواسته میخائیل ساآکاشویلی در زمینه سامان دهی و برقراری ارتباط نزدیک با کشور همسایه در زمینه اقتصادی کاملاً قانونی و ارزشمند است.» بنا به گفته وی زمینه هایی که در آنها تفلیس قصد همکاری با تهران را دارد هیچ گونه از چهارچوب ها خارج نمی شود و تخلفی که باعث سرد شدن روابط گرجستان با متحدان استراتژیک خود در دنیا و در راس آنها ایالات متحده آمریکا گردد، نخواهد شد،. مناگاریشویلی گفت: «بحث اصلی میان دو کشور حول تجارت، انرژی و فضای فرهنگی دور می زند. در اینزمینه ها،، خیلی از کشورهای همسایه روابط خوبی با ایران دارند.»
    ملاقات مهدی صفری تقریباً با ورود هیئت فرماندهی اروپایی ارتش ایالات متحده آمریکا که مسئول تأمین حمایت لجستیکی و ترابری کشورهای اروپایی می باشد، مصادف شد. آمریکایی ها طبق اطلاعات مرکز خبرگزاری وزارت دفاع جهت آشنایی با نیروی نظامی گرجستان، به این کشور آمده بودند. همزمانی این ملاقات ها، این شایعات را مطرح نمود که سفر معاون وزیر خارجه ایران با هدف کسب تضمین از مقامات گرجی در خصوص عدم واگذاری فرودگاه های محلی این کشور به ایالات متحده آمریکا در صورت بروز احتمالی جنگ علیه ایران صورت پذیرفته است. در اوایل همین سال، رسانه های گروهی اسرائیل با استناد به اظهارات برخی سیاستمداران گرجی بدون ذکر نامی از آنها مدعی شدند که حمله احتمالی به ایران از طریق فرودگاه های گرجستان انجام می گیرد. لکن مقامات تفلیس اکیداً این احتمال را رد می کنند. «کوبا لیکلیکاذزه» کارشناس نظامی معتقد است که اگر ائتلاف نظامی ضد ایرانی شکل بگیرد، گرجستان در آن نقشی نخواهد داشت.
    

تبلیغات