چکیده

متن




بزرگ ترین نمایشگاه هوایی دنیا در شهر برلین آلمان عرصه حضور بیش از 1014 شرکت هوایی دنیا از 42 کشور جهان بود که در مدت شش روز حدود 230 هزار بیننده را به خود جلب کرد.مایکل گلاس، وزیر اقتصاد آلمان در روز 16 می این نمایشگاه را افتتاح کرد تا امید هواپیماسازان دنیا برای شرکت در بزرگ ترین رویداد این نمایشگاه از سال 1992 تاکنون جدی تر شود. یک روز پیش از آغاز به کار این نمایشگاه صنعت هواپیماسازی آلمان اعلام کرد که در سال 2005 این کشور رکورد فروش خود را به 8/23 میلیارد دلار (6/18 میلیارد یورو) رسانده است که رکوردی جدید در صنعت هواپیمایی این کشور به شمار می رود. توماس اندرس، رییس انجمن صنایع هوانوردی آلمان این رقم را 16 درصد بیشتر از فروش سال 2004 خود دانست. گلاس در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با ابراز خوشحالی از روزهای خوب صنعت هوایی دنیا پس از فروکش کردن نگرانی های تروریستی پس از یازدهم سپتامبر و شیوع بیماری سارس در جمع بازدیدکنندگان تجاری این نمایشگاه گفت: صنعت هواپیماسازی یکی از مهم ترین بخش های صنعت آلمان به ویژه در ایالت های شرقی به شمار می رود و ما از همکاری های گسترده بین المللی شرکت های خارجی در این صنعت استقبال می کنیم.
    حضور ایرباس در غیاب رقیبنمایشگاه هوایی برلین بـا مساحتـی حدود 250 هـزار متـر مربـع ویکصد هزار متر مربع جایگاه بـرای تماشاگـران محصـولات هـوایی شرکت های دنیا به اندازه کافی وسیع بود که مهمان بزرگ ترین هواپیمای مسافربری دنیا باشد. محصول بی رقیب شرکت ایرباس به نام ایرباس 380ـ A در غیاب رقیبان آمریکایی خود این نمایشـگاه را به عرصه یکه تازی هواپیماسازان اروپایی بدل کرد.این هواپیمای غول پیکر که نام خط هوایی لوفت هانزا را بر دماغه خود حمل می کرد با نمایش هر روزه خود بر تعداد بازدیدکنندگان این نمایشگاه می افزود و با نمایش نام لوفت هانزا بر ملیت آلمانی این نمایشگاه بیشتر تأکید می کرد.غول هواپیماسازی اروپا EADS از فرصت فراهم آمده در افتتاحیه این نمایشگاه استفاده کرد تا از عقد اولین قرارداد خود در این نمایشگاه با یک شرکت رومی برای تبدیل هواپیماهای قدیمی 320ـ A به هواپیماهای باربری خبر دهد و خود را اولین برنده این نمایشگاه معرفی کند. اندرس که از اعضا هیأت رییسه شرکت EADS نیز است با اعـلام این خبـر در مورد رقم این قرارداد سخـنی نگـفـت EADSبا در اختیار داشتن 80 درصد از سهام شرکت ایرباس اصلی ترین سهام در این شرکت به شـمار می رود. EADS یکی از اصلی ترین شرکت های هواپیماسازی دنیاست که سال جدید را با رکوردهای خوبی آغاز کرده است.
    گزارش سه ماهه اول سال جدید این شرکت حاکی از رشد 31 درصدی (معادل 1/9 میلیارد یورو) سطح درآمدهای این شرکت بود. این شرکت از ابتدای ماه ژانویه تاکنون 101 فروند هواپیما به مشتریان خود تحویل داده است. پیش بینی ها حاکی از آن است که این شرکت تا پایان سال جاری با تحویل 430 فروند هواپیمای سفارشی، رکوردی تازه در فروش محصولات خود به ثبت خواهد رساند. شرکت هواپیماسازی EADS در این نمایشگاه توانست قرارداد بزرگ دیگری برای ساخت 30 راکت «آرین پنج» برای حمل ماهواره های تجاری به مدار زمین به امضا برساند. توافقات جانبی برای امضا این قرارداد بین این شرکت اروپایی و شرکت آرین اسپیس پیش از این نمایشگاه صورت گرفته و با امضا آن در حضور آنجلا مرکل، صدراعظم آلمان و وزیر تحقیقات فرانسه فرانکو دئوبرت رسمیت یافت. این قرارداد با ارزش تقریبی سه میلیارد دلار، قرارداد بزرگی برای یک شرکت پرتاب ماهواره به شمار می رود که می توان آرین اسپیس را به جایگاهی رقابتی در میان شرکت های مشابه ارتقا دهد.در یکی دیگر از بزرگ ترین قراردادهای ایرباس در این نمایشگاه، این شرکت توانست سفارش ساخت 11 هواپیمای 319-A و 320-A را از خط هوایی ارزان قیمت اسپیریت دریافت کند. شرکت ایرباس با دریافت این سفارش های جدید از شرکت آمریکایی بوئینگ که بزرگ ترین غایب این نمایشگاه بود پیشی گرفت و تعداد سفارشات سالانه خود را به 300 فروند افزایش داد.این در حالی است که شرکت بوئینگ در حال حاضر تنها 281 سفارش ساخت هواپیما در اختیار دارد. شرکت هلی کوپترسازی «یورو کوپتر» نیز در این نمایشگاه حضور فعالی داشت. این شرکت با معرفی محصول جدید خود به نام هلی کوپترهای 90NH در تلاش است تا این محصول را به یک کالای تجاری برای فروش به 50 مشتری خود تبدیل کند. شرکت اوکراینی «آنتونوف» بزرگ ترین هواپیمای باربری خود را که ظرفیت حمل 150 تن بار را دارد در این نمایشگاه عرضه کرد. با وجود غیبت بزرگ ترین هواپیماساز آمریکا دیگر شرکت های هواپیماسازی این کشور در این نمایشگاه حاضر بودند.لاک هد مارتین، نورث راپ گرومن، سیکورسکی و بل هلی کوپتر از جمله شرکت های آمریکایی حاضر در این نمایشگاه بودند.
   
    چهره ای متفاوت برای روسیه
    بر خلاف گزارشاتی که در مورد قوت و ضعف صنعت هواپیما سازی روسیه منتشر می شود حضور این کشور در نمایشگاه هوایی امسال برلین بیش از هر کشور خارجی دیگر چشمگیر بود و از تلاش کشور روسیه برای معرفی برنامه های جدید این کشور برای توسعه صنعت هواپیماسازی و گشودن راه تعامل میان صنایع هواسازی خود و صنعتگران اروپایی حکایت می کرد. اما فرودگاه «شون فیلد» برلین که یکی از پایگاه های نظامی مهم در دوران جنگ سرد به شمار می رفت مکان ناآشنایی برای جنگنده بمب افکن های میگ 29 به شمار نمی رفت. اما این بار این هواپیما در یک آشیانه مشترک در کنار هواپیمای الف 15 آمریکا که در دهه 70 برای مقابله با این هواپیما ساخته شده بود قرار داشت و چند متر دورتر نیز جنگنده های «بی دو» آمریکا و هواپیمای «آواکس ناتو» قرار داشت. شرکت «میگ» روسیه این نمایشگاه را فرصتی مناسب برای معرفی نسل چهارم هواپیماهای میگ 29 خود دید و قابلیت های جدید خود را به نمایش گذاشت.نسل چهارم این نوع هواپیما برخلاف میگ های قدیمی که تنها در جنگ های هوایی از قابلیت های بالایی برخوردار بودند، قابلیت های گسترده تری دارند و می توانند اهداف خود را روی زمین و در هوا هدف قرار دهند.
    شرکت میگ در این نمایشگاه مجموعه های مختلفی از هواپیماهای میگ را با ساختار آویونیکس، موتوری و شکل جدید با کارایی های مختلف در این نمایشگاه عرضه کرد. این شرکت روسی در تلاش است تا بتواند جایگاه پیشین خود را در بازار هوایی کشورهای شرق اروپا که بسیاری از آنها به عضویت ناتو درآمده اند، باز جوید. در این راستا این کشور پروزه های مشترکی را با کشورهای مختلف آغاز کرده است تا بتواند قابلیتهای صنعت هوانوردی خود را با توانایی های کشور های دیگر تلفیق کند. شرکت میگ روسیه در آخرین نمونه از این نوع همکاری ها با مشارکت شرکت فرانسوی تاز اویونیکس اقدام به ساخت میگ ای تی کرده است. ولادیمیر بارکووسکی یکی از طراحان ارشد این شرکت با اشاره به پروژه های جدید شرکتش گفت: گذشت زمان مدت هاست که همه چیز را تغییر داده است. شرکت میگ در حال حاضر قراردادی با کشور هند برای ساخت هواپیماهای تجاری دارد و در حال مذاکره با کشورهای یمن و الجزایر برای فروش محصولات خود است. این شرکت برخی از محصولات خود را به شیوه ای ارزان قیمت برای کاربری های نظامی به بازار عرضه کرده است.
    

تبلیغات