آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۱

چکیده

متن

پرورش ایمان و اخلاق پسندیده، در روان کودک، یکی از حقوق فرزندان، در آیین اسلام است و در این باره روایات بسیاری رسیده است. حضرت سجاد(ع) در ضمن حقوق فرزند فرمود: «وأنَّکَ مَسْؤُولٌ عَمّا وَلَّیْتَهُ مِنْ حُسْنِ الأدَبِ وَالدَّلالَةِ عَلی رَبِّه؛ پدر، در حکومتی که به فرزند دارد مسؤول است که طفل را مؤدّب و با اخلاق پسندیده پرورش دهد و او را به خداوند بزرگ راهنمایی کند».
رسول اکرم(ص) در حدیثى، حقوق پسران و دختران را به پدران شرح داد و فرمود: «از حقوقی که پسر، به پدر خود دارد این است که مادر وی را احترام کند، برای کودک نام خوب انتخاب نماید، به کودک قرآن بیاموزد، و او را به پاکی و پاک دلی پرورش دهد».
درس خداپرستى
وقتی معلم به کودک نام خدا را بیاموزد؛ خداوند، معلم و کودک و همچنین پدر و مادر طفل را از عذاب مصون می دارد. امام حسن عسکری(ع) فرمود: «خداوند به پدر و مادر، پاداش بزرگی عنایت می فرماید. آنان می گویند: پروردگارا! این همه تفضل درباره ی ما از کجاست؟ اعمال ما شایسته ی چنین پاداشی نیست. در جواب گفته می شود: این همه عنایت و نعمت، پاداش شما است که به فرزند خود، کتاب خدا را آموختید و او را در آیین اسلام، بصیر و بینا، تربیت کردید».
رسول اکرم(ص) به بعضی از کودکان نظر افکند و فرمود: «وای به فرزندان آخر الزمان از روش ناپسند پدرانشان». عرض شد یا رسول الله از پدران مشرک؟ فرمود: «نه، از پدران مسلمان که به فرزندان خود، هیچ یک از فرایض دینی را نمی آموزند و به ناچیزی از امور مادی درباره ی آنان قانع هستند. من از این مردم بری و بی زارم و آنان نیز از من بی زار».
اثر ایمان در کودک
کودکانی که از اول با ایمان به خدا تربیت می شوند اراده ای قوی و روانی نیرومند دارند، از دوران کودکی رشید و با شهامت هستند و نتایج درخشان ایمان از خلال گفتار و رفتارشان به خوبی مشهود است. یوسف صدیق فرزند یعقوب پیامبر8 در کودکی درس خداپرستى را از پدر بزرگوار خود فرا گرفت و نزد یعقوب، طفلی با ایمان بار آمد. هنگامی که یوسف را از چاه، خارج کردند و به غلامی معامله نمودند، یکی از حضار به وضع کودک رقت کرد و از روی رأفت و مهربانی گفت: نسبت به این طفل غریب، نیکی کنید. یوسف که این جمله را شنید با اطمینان خاطر و آرامش روان، فرمود: «آن کس که با خدا است گرفتار غربت و تنهایی نیست».
حلیمه ی سعدیه دایه ی رسول اکرم(ص) می گوید: وقتی حضرت محمد(ص) سه ساله شد، روزی به من گفت: مادر، روزها برادرانم کجا می روند؟ پاسخ دادم: گوسفندان را به صحرا می برند. محمد(ص) گفت: برای چه مرا همراه خود نمی برند؟ گفتم: مایلی بروى؟ فرمود: بلى. صبح فردا محمد(ص) را آماده کردم و مهره ی یمانی به نخ کشیده را برای محافظت او، به گردنش آویختم. حضرت محمد(ص) مهره را از گردن خارج نمود و گفت: «مادر! خدای من که همواره با من است، نگه دار و حافظ من می باشد».
آرى! ایمان به خدا، طفل سه ساله را این چنین آزاد و نیرومند تربیت می کند!

تبلیغات