آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۱

چکیده

متن

ام آن بزرگوار با جملات: وایّاکم والعظمة والکبر, آغاز می­شود و با عبارت لایعلم بعددها ولابکنه فضلها الاالله ربُّ العالمین پایان می­یابد و حاوی شش تذکر اخلاقی و معرّفی شش لغزشگاه خطرناک در اخلاق اجتماعی است.
از آن­جا که لغزش­های اخلاقی چه در بخش اخلاق فردی و چه در اخلاق معاشرت, ریشه در ضعف ایمان و عقاید توحیدی دارد و ناشی از ناآگاهی و ناباوری نسبت به قوانین حاکم بر انسان و جهان است, حضرت با تذکّر و یادآوری نقش الهی در جهان و گوشزد کردن آثار طبیعی و اجتماعی این خطاها, شیعیان را نسبت به سقوط در این میادین, هشدار می­دهد.
بیماری­های کبر, بغی, حسادت, اعانت ظالم, اعسار مؤمن, و حبس حقوق الهی شش نوع بیماری اخلاقی و لغزشگاه اجتماعی مورد توجه در این بخش از نامه­ی تاریخی امام صادق7 است:
شش هشدار در روابط اجتماعی؛
1. هشدار نسبت به تکبر و بزرگ فروشی.
2. هشدار نسبت به ستمگری و امتیاز جویی.
3. هشدار نسبت به حسادت.
4. هشدار نسبت به همکاری در ستمگری و تأکید بر یاری مسلمانان در برابر ظلم.
5 . هشدار نسبت به سختگیری بر برادران ایمانی.
6 . هشدار نسبت به حبس و تأخیر در پرداخت حقوق الهی.
اختلافات اجتماعی ریشه در برخی اخلاقیات و برخوردهای نادرست دارد و برای تداوم تشکل دینی و الهی, بهترین راه تقویت اخلاق الهی و مکتبی است.
ترجمه؛
هشدار! که بزرگی مفروشید و تکبر نورزید.
زیرا بزرگی جامه­ی فراخ و بزرگ مقام الهی است هرکسی با خدا درگیر شود, خداوند او را خرد می­کند و روز قیامت او را زبون و خوار می­سازد.
به هوش که به یکدیگر, ستم نکنید و امتیازجویی ناروا نداشته باشید که این از اخلاق صالحان نیست, هر کس ستم کند, خداوند ستم او را به زبان خودش قرار می­دهد و یاری خویش را در خدمت مظلوم می­گذارد. و هر که را خداوند یاری کند, پیروز می­شود و به موفقیت دست می­یابد.
هشدار که برخی بر برخی دیگر حسادت نورزید, زیرا ریشه­ی کفر ؛ حسادت است.
هشدار که علیه مسلمان مظلومی کسی را کمک کنید, اگر او شما را نفرین کند, دعایش علیه شما مستجاب می­شود. به راستی پدر ما رسول خدا9 می­فرمود:
إنّ دعوة المسلم المظلوم مستجابة؛ به راستی دعای مظلوم پذیرفته است.
باید برخی از شما یاور برخی دیگر باشید؛
زیرا به راستی پدرمان رسول خدا9 می­فرمود:
إنّ معونة المسلم خیرٌو أعظم أجراً من صیام شهر وإعتکافه فی المسجد الحرام؛ به راستی کمک به مسلمان از یک ماه روزه و اعتکاف یک ماهه در مسجد الحرام بهتر است و پاداش بزرگ­تر دارد.
هشدار! تا کسی از برادران مؤمن را به دشواری گرفتار نسازید و نسبت به مطالبات خویش او را در تنگنا قرار ندهید. زیرا پدر ما رسول خدا9 فرمود: لیس لمسلم أن یعسر مسلماً ومن أنظر معسراً أظلّه الله یوم القیامة بظلّه یوم لاظلّ إلاّ ظلّة؛ مسلمانی حق ندارد مسلمان دیگر را در تنگنا بگذارد و هر کس گرفتاری را مهلت دهد؛ خداوند روز قیامت او را در سایه­ی رحمت خویش گیرد, روزی که جز سایه­ی الهی سایه­ای نیست.
هشدار! ای گروه مورد رحمت الهی که خداوند شما را بر دیگران برتری بخشیده است؛
از این­که حقوق الهی را نزد خود حبس کنید و روز به روز و ساعت به ساعت به تأخیر افکنید به راستی هرکس در پرداخت حقوق الهی که نزد او نیست شتاب کند, خداوند در خیر رسانی و افزایش خیرات در دنیا و آخرت به او تواناتر است و هر کس پرداخت حقوق الهی را که نزد اوست به تأخیر افکند خدا بر تأخیر روزی او قادرتر است و هرکس خدا, روزی او را حبس کند, توان روزی رسانی به خویش را ندارد, پس حق روزی خدا را بپردازید, تا بقیه­اش برای شما پاک باشد و وعده­ی خویش را که چندان برابر است, به انجام رساند, چندان برابری که شمارش را کسی جز خدا نداند و میزان پاداشش را جز رب العالمین کسی محاسبه نتواند کرد

تبلیغات