آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۹۷

چکیده

متن

الف) با آغاز سال جدید تحصیلى و با شروع دور جدید مدیریت در حوزه علمیه قم، بجاست که متذکر این نکته شویم که دو کتاب قرآن و نهج البلاغه - که اخ القرآن است - هنوز هم چندان که باید و شاید در متن درس و بحث اساتید و فضلا و طلاب قرار نگرفته‏اند و به نحو شایسته و بایسته به تحقیق،تدقیق و تعمیق در محتواى معارف این دو کتاب گرانسنگ پرداخته نمى‏شود. آیا بدان میزان که در «لا تنقض الیقین بالشک‏» بحث و فحص مى‏شود، در معناى «الله الصمد» تعمق و تدبر صورت مى‏گیرد؟ آیا به همان مقدار که در باب «صحیح و اعم‏» صرف وقت مى‏شود، براى درک مفهوم «و اذا الوحوش حشرت‏» وقت مصروف مى‏گردد؟! نهج البلاغه نیز همچون قرآن مهجور و تنهاست و جا دارد که براى درک و فهم معارف بلند آن، برنامه‏ریزى دقیق و عمیقى صورت گیرد و طلاب و فضلاى بیشترى به این کتاب ارجمند بپردازند و در اقیانوس بیکرانه آن، غور و خوض نمایند.
بیایید باور کنیم که اگر «قرآن‏» در میان ما مهجور باشد، حوزه علمیه ما معمور نخواهد شد.
ب) یکى از طرح‏ها و نقشه‏هاى استعمار در کشورهاى اسلامى همواره این بوده و هست که به هرگونه که مى‏تواند قرآن را از صحنه زندگى فردى و اجتماعى مردم کنار بزند و از نقش و تاثیر مثبت قرآن در رفتار و سلوک مسلمانان بکاهد. آخرین نغمه‏اى که اینک ساز کرده‏اند این است که فرهنگ قرآن مانند زبان قرآن، رنگ و صبغه قومیت و عربیت دارد و لذا مخاطب این کتاب، ما انسان‏هاى قرن بیستم نیستیم، بلکه مخاطب آن اقوام و اعراب بدوى بوده‏اند که عصر آنان سپرى شده است و هم از این‏روست که اینک قرآن دیگر مخاطبى ندارد.
جوانان و به خصوص دانشجویان عزیز ما باید توجه و دقت داشته باشند که اولا: قرآن کتاب هدایت‏براى همه انسان‏ها (ناس) است و ثانیا: فرهنگ قرآن، عربیت و عجمیت ندارد و این دو از صفات لغات و واژه‏هاى زبانى هستند و ثالثا: اگر فرهنگ قرآن، فرهنگ عربى بود، امروزه این کتاب مقدس، پرتیراژترین کتاب دنیا نبودو بیش از یک میلیارد مسلمان با ملیت‏هاى گوناگون، پیرو و مخاطب آن نبودند.
ج) شکر و سپاس خدا را که امروزه در جامعه ما رغبت نونهالان به حفظ قرآن، فراوان است. امید بدان روزى مى‏بریم که در جامعه ما در کنار حافظان زبان قرآن، محافظان فرهنگ قرآنى نیز فراوان باشند و استوار و محکم از ارزش‏ها و معارف وحیانى این سراج منیر پاسدارى کند و در نقطه نقطه این خاک، عطر گل‏هاى محمدى و شکوفه‏هاى قرآنى بپراکنند. والسلام

تبلیغات