آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۷

چکیده

متن

احادیث و قصص مثنوى
بدیع الزمان فروزانفر
تحقیق و ترجمه: حسین داوودى
چاپ اوّل: تهران، انتشارات امیرکبیر، 1376 ش، 755ص، وزیرى
در گذشته نیز استناد و استشهاد به احادیث، به عنوان محکمترین سخن اعتقادى پس از قرآن کریم و رساترین کلام بشرى، معمول و متداول بوده است. احادیثى که جلال الدین رومى بلخى در مثنوى آورده است، در این مجموعه شرح و بسط داده شده و تمامى احادیث، وقایع تاریخى و داستانهاى مثنوى، مصدریابى شده و مآخذ آنها ذکر گردیده است.
چاپ حاضر کتاب، ترکیبى از دو کتاب«احادیث مثنوى» و «مآخذ قصص و تمثیلات مثنوى» استاد فروزانفر است که احادیث و اقوال مشایخ نیز از«شرح مثنوى شریف» ایشان، به آن افزوده شده است. به علاوه، احادیث و عبارات عربى، ترجمه و اعرابگذارى شده و واژه هاى مشکل، شرح گردیده است. این طبع، فهرست هاى متعدّد اعلام، ابیات، احادیث، آیات، موضوعات، و… را نیز(در 150 صفحه) در خود دارد.

بناى بر قبور
حسین غیب غلامى
چاپ اول: قم، دفتر نشر الهادى، 1418ق، 208ص، وزیرى
در این کتاب، مسئله بناى بر قبور، توسل، تبرّک جستن به آثار بزرگان، زیارت قبور، شفاعت، و… (همراه با استشهاد به قرآن و نقل قول از کتب معتبر و علماى بزرگ اهل سنّت) بحث گردیده، مبانى مذاهب مختلف اسلامى در این موضوعات، نقد و بررسى شده است.
مؤلف، همچنین جریان تاریخى تحریفها و تأویلهاى بى پایه را در این موضوعات، نشان داده است.

پیام پیامبر
تدوین و ترجمه: بهاءالدین خرّمشاهى ـ مسعود انصارى
چاپ اول: تهران، انتشارات جامى، شهریور1376ش، 974ص، وزیرى
این اثر، مشتمل است بر مجموعه اى از احادیث قدسى و نیز خطبه ها، وصایا، دعاها، تشبیه ها و تمثیلها، پیشگویى ها و حکمتهاى کوتاه حضرت رسول اکرم(ص) که از 31 کتاب معتبر شیعه و سنى(همچون کتب اربعه و صحاح ستّه و…) جمع آورى شده اند. متن عربى کتاب در صفحه اى و ترجمه فارسى روان آن در صفحه مقابل است.
در مقدمه 38 صفحه اى کتاب، مطالب مفیدى چون: ضرورت پیروى از حدیث، شرح مصطلحات حدیثى، شرح حال مؤلّفان کتب اربعه و صحاح سته و در پایان، چند فهرست مفصل در یکصد صفحه آمده است.

حقیقة مصحف فاطمة(س) عندالشیعة
اکرم برکات العاملى
چاپ اول: بیروت، دارالصفوة، 1418ق، 270ص، وزیرى
مصحف فاطمة(س) چیست؟ چرا آن را به حضرت زهرا(س) نسبت مى دهند؟ آیا به خاطر این است که خود حضرت، نویسنده یا املا کننده آن بوده؟ محتواى این مصحف چیست؟ آداب و اخلاق است یا احکام فقهى؟ اکنون این مصحف کجاست؟ آیا همانند بسیارى از کتب شیعه، مفقود است، یا اینکه نزد افراد خاصى است؟
پاسخ این پرسشها و پرسشهاى بسیار دیگر را در این کتاب مى خوانید، با اسناد و مدارکى از منابع و مصادر معتبر شیعه و سنّى.

شرح نهج البلاغة
السیدعباس على الموسوى
چاپ اوّل: بیروت، دارالرسول الأکرم(ص) ـ دارالمحجةالبیضاء، 1998م، 5جلد، 2635 صفحه، وزیرى
مؤلف، نخست خطبه هاى طولانى را به چند بخش تقسیم و در هر بخش، لغتهاى مشکل را معنا مى کند. سپس آن پاره را شرح داده، به مناسبت، در زمینه حوادث تاریخى و مسائل عقیدتى و سیاسى و اعلام آن، توضیح کافى ارائه نموده، به شرح و بسط مى پردازد.
از این نویسنده، پیشتر، کتاب «الوصیة الخالدة» در شرح وصیّت امام على(ع) به امام حسن(ع)، منتشر شده است.

الصحیفةالصادقیة والدعوات الجعفریة
احمدبن صالح آل طعّان البحرانى القطیفى(م1315ق)
چاپ اوّل: قم، دارالمصطفى(ص) لإحیاءالتراث، 1419ق، 1033ص، وزیرى
مؤلّف، از علماى مبرّز شیعه و از بزرگان منطقه قطیف بحرین و از شاگردان مرحوم شیخ انصارى است.
در این اثر، 969 دعا از امام صادق(ع) جمع آورى شده است. ترتیب دعاها همانند صحیفه سجادیّه است. نوشتن این کتاب در یکصد و دوازده سال پیش پایان یافته، و اکنون براى اولین بار است که به چاپ مى رسد. دارالمصطفى(ص) افتخار تحقیق،مصدر یابى، و مقابله این اثر(با کتب معتبر) را دارد.

على(ع) و المناقب
عبدالعلى گویا(م1373ش)
چاپ اوّل: تهران، انتشارات زراره، زمستان 1376ش، 376ص، وزیرى
کتابى است فارسى در باب فضائل و مناقب و اخبار از مغیبات و معجزات و احتجاجات امیرالمؤمنین على(ع) که در عین پرهیز از گرایش به غلوّ، به برخى ادعیه عرفانى و احادیث «صعب مستصعب» معصومین(ع) نیز پرداخته است. در این کتاب، همچنین، فصلهایى به معجزات و فضایل رسول خدا(ص) و فاطمه زهرا(ص) و برخى از ائمّه هدى(ع) اختصاص یافته است.
این اثر، جلد سوم از«دوره معارف و عرفان معصومین(ع)» است که از قلم مرحوم دکتر عبدالعلى گویا(استاد برجسته فیزیک و ریاضیات)، تاکنون منتشر شده است. دو اثر پیشین، عبارت اند از: «على(ع) و فوج مقتحم» و «على(ع) و فوج فائزین».
کیفیّت ویرایش، ضبط آیات و احادیث، تصحیح و چاپ کتاب، ستودنى است.

کشف الغطاء عن أحکام الذهبى فى«سیر أعلام النبلاء» (على الأحادیث والقصص والأنباء)
یحیى بن عبدالله بن یحیى البکرى الشهرى
چاپ اول: ریاض، مکتبة أضواءالسلف، 1418ق، 481ص، وزیرى
این کتاب، پژوهشى است در«سیر أعلام النبلاء»، بدین ترتیب که محقّق، کلیه احکام و نظریّات مؤلّف کتاب(ابوعبدالله محمدبن احمد ذهبى: م748ق) را درباره احادیث، آثار، اخبار، قصص، حکایات و… استخراج نموده و آنها را بدون تصرّف، در دو فصل، دسته بندى و مرتّب کرده است.
فصل نخست، به احادیث اختصاص دارد که با ترتیب الفبایى اسامى صحابه(بجز ده تن بزرگان ایشان که مقدّم اند) و سپس مشهوران به کنیه و سپس زنان صحابى، مرتّب شده است. فصل دیگر، ویژه اخبار، حکایات، قصص و… است، به همان شیوه پیش گفته.
همچنین، براى کتاب، هشت فهرست(آیات، مرفوعات فقهى، مرفوعات غیر فقهى، آثار موقوف، اعلام، مصطلحات ذهبى درباره افراد، مصطلحات ذهبى درباره احادیث و…، محتواى کتاب) در نظر گرفته شده است.
نویسنده که فارغ التحصیل دانشگاه اسلامى مدینه منوّره و دانشگاه امّ القرا(مکّه) است، در مقدّمه اشاره مى کند که در این اثر، شیوه شیخ محمد ناصرالدین آلبانى(در: السلسلةالصحیحه، السلسلةالضعیفة، و…) را مدّ نظر داشته و«موسوعةالذهبى» را در دست تألیف دارد.

المرسل الخفىّ و علاقته بالتدلیس
(دراسة نظریّة و تطبیقیّة على: مرویّات الحسن البصرى)
الشریف حاتم بن عارف العونى
چاپ اول: ریاض، دارالهجرة للنشر والتوزیع، 1418ق، 4جلد، 1968ص، وزیرى
از آنجا که حسن بصرى از بزرگان امامان و راویان اهل سنّت است، مؤلّف این کتاب، در صدد بر آمده است تا کلیّه روایات او را بررسى نموده، در میان اسنادهاى منقطع وى، ارسال خفى و تدلیس1 را از یکدیگر جدا سازد. بدین ترتیب که نشان دهد وى، از کدام مشایخ (مروىّ عنه) خویش حدیث شنیده و از او چه شنیده و کدامیک را ندیده و از او چیزى نشنیده است.
در مباحث تطبیقى، روایات حسن بصرى از«صحاح ستّه» و «مسنداحمد»، استخراج و بر اساس مروىّ عنه(به ترتیبى که در معرّفى پیشین آمد) دسته بندى گردیده و سپس در مورد تک تک آنها بحث شده که آیا حسن، این حدیث را از وى شنیده است یا نه. قصد مؤلف، آن است که مرتبه مراسیل حسن بصرى و تدلیسها و تأویلهاى وى و تأثیر اینها بر روایات او را نشان دهد.
کتاب، به دو بخش اصلى«مباحث نظرى» و «مباحث تطبیقى» تقسیم مى شود. در مباحث نظرى، ابوابى به تعاریف و ابوابى به بیان جایگاه حسن، روایات وى، نقد برخى آراى او در حدیث، و موقعیّت تاریخى او اختصاص یافته است.
کتاب، همچنین فهرستهاى الفبایى و غیرالفبایى متعدّدى براى مروّیات، اعلام، آیات و… دارد و مؤلّف، در مقدّمه اشاره کرده که این اثر، پایان نامه کارشناسى او در دانشگاه بوده است.

وصایا الرسول(ص) والأئمة(ع)
(با ترجمه فارسى)
سیدهاشم رسولى محلاتى
چاپ اوّل: دفتر نشر فرهنگ اسلامى، تهران 1377ش، 415ص، وزیرى
در این کتاب، آن دسته از سخنان پیشوایان معصوم(ع) که جنبه توصیه(سفارش ـ وصیت غیرشخصى) دارد و براى راهنمایى بشر و نجات وى از ضلالت و گمراهى صادر شده، جمع آورى و به فارسى روان ترجمه گردیده است.
در این اثر، از حضرت فاطمه(س) و امامان: حسن، رضا، هادى و مهدى(علیهم السلام)، سفارش یا وصیّتى ذکر نشده است.

تبلیغات