آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۶۰

چکیده

متن

زندگى مسالمت‏آمیز افراد در یک جامعه، تنها در صورت رعایت قواعد مشترک ممکن مى‏گردد. اما این قواعد مشترک باید واجد ویژگیهایى باشند که بتوانند به این هدف برسند.
قانون و قوانین مناسب، بستر شکل‏گیرى ساختارى اجتماعى است که مى‏تواند، تامین کننده امنیت اجتماعى در هر جامعه‏اى باشد. این موضوع از جهات مختلف قابل بررسى است. نخستین موضوع، تناسب قوانین با نیازهاى اجتماعى هر جامعه است. قانون باید انعکاس مناسبات و روابط اجتماعى در هر جامعه باشد و براى تنظیم روابط اجتماعى همان جامعه مورد استفاده قرار گیرد.
براى یک جامعه سنتى، نمى‏توان قانونى تصویب کرد که در یک جامعه مدرن کارایى دارد، براى مثال مى‏توان به اصلاح و تفسیر قانون چک اشاره کرد. قانون چک جدید، با حذف زندان از چکهاى بدون محل،معضلات اقتصادى و اجتماعى زیادى را در جامعه ایجاد کرده و نا امنى بسیارى در مبادلات اقتصادى موجب شده است.
در واقع این قانون جدید، بى‏توجه به شرایط اجتماعى و اقتصادى جامعه، به دلیل منافع گروهى اندک (زندانیان)، نا امنى زیادى براى گروه‏هاى اقتصادى مختلف ایجاد کرده و مبادلات بازار را به شدت مخدوش کرده است؛ حال آنکه این قانون فى نفسه بسیار مناسب است.
موضوع بعدى قابلیت اجراى یک قانون است. قانون مصوب باید در شرایط سیاسى ـ اجتماعى هر جامعه، به صورت قطعى قابلیت اجرا داشته باشد و به هیچ عنوان با موانعى که اجرا را غیر ممکن مى‏سازد، روبرو نشود. تصویب چنین قوانینى که شرایط اجتماعى جامعه امکان اجراى آن را نمى‏دهد موجب مى‏شود که مشروعیت اصل قانون زیر سؤال برود و نوعى بى اعتمادى نسبت به قوانین، در جامعه ایجاد شود که این به معناى بى اعتبار شدن قانون در کلیت آن است که آثار بسیار وخیمى در حیات جامعه خواهد داشت.
این امر به نوعى به معناى سازگارى قانون با عرف جامعه که به معناى احترام ضرورى قانونگذار به عرف اجتماعى محسوب مى‏شود. چرا که قانون اصولاً براى تنظیم رفتار یک اجتماع مفروض تصویب مى‏شود. موضوع بعدى که باید طرح شود عدم تناقض درونى قوانین است، این امر با عنایت قانونگذارى که ایجاد قواعد عام حاکم بر رفتار افراد است، تضاد داشته و موجب هرج و مرج در جامعه و فقدان رویه واحد در رسیدگى‏هاى قضایى مى‏شود. قانون براى ایجاد نظم است، ولى گاه قوانینى تصویب مى‏شود که خود موجب هرج و مرج و نا امنى مى‏شود.
موضوع مهم دیگر، توجه به اجراى قانون است. اجراى یک قانون و اصرار دائمى قانونگذاران و مجریان بر تحقق عملى آن، موجب اعتبار قانون در کلیت آن مى‏شود. در صورتى که در یک جامعه قوانین مختلفى تصویب شوند، ولى از اجراى آنها یا حداقل اجراى بخشى از آنها غفلت شود، بدگمانى به قوانین را به دنبال خواهد داشت.
بخش عمده بحران موجود در زمینه امنیت اجتماعى در ایران، به نارسایى قوانین مربوط مى‏شود. براساس قوانین موجود، روند احقاق حق در ایران، بسیار دشوار و طولانى است؛ این مسئله موجب مى‏شود که امنیت اجتماعى در معرض تهدید قرار گیرد. علاوه بر این، موجب بدبینى و بى‏اعتمادى مضاعف نسبت به قوانین موجود و عدم رجوع به مراجع قانونى براى رسیدگى قضایى مى‏شود که خود آثار منفى بسیارى بر سلامت اجتماعى دارد.
امنیت اجتماعى ابعاد بسیار زیادى دارد که یکى از اصلى‏ترین سرچشمه‏هاى حفظ و افزایش امنیت اجتماعى در هر جامعه وجود قوانین مناسب، عام، قابل اجرا و متناسب با نیازهاى اجتماعى جامعه و منطبق با خواست‏هاى عمومى مردم است؛ قوانینى که مغایر با روح عمومى حاکم بر جامعه باشند، توانایى تنظیم رفتار متقابل افراد در عرصه اجتماع را ندارند، چون مردم به آن قوانین با دیده مشروعیت و اعتبار نمى‏نگرند.

تبلیغات