آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۶۰

چکیده

متن

عملکرد حوزه علمیه قم، به عنوان مهم‏ترین مرکز تربیت مبلغین دینى در عرصه تبلیغات بین‏الملل را - صرف‏نظر از تبلیغات داخلى - چگونه ارزیابى مى‏کنید؟ به نظر شما آیا در یک دهه گذشته، با توجه به فرصت‏هاى به وجود آمده در عرصه بین‏الملل و تحولاتى که پس از فروپاشى کمونیسم به وجود آمده، این عملکرد مثبت‏بوده است؟

با توجه به ماهیت انقلاب اسلامى که مذهب نقشى محورى در آن دارد طبیعى است که انتظار مردم در جامعه، بلکه جهان این است که عناصر اصلى‏اى که در این انقلاب نقش هدایتى داشته‏اند، باید در حوزه پرورش یابند، از این رو لازم بود که در حوزه تحول اساسى ایجاد شود، پیش از انقلاب که چنین نیازى مطرح نبود و امیدى هم نبود که انقلاب اسلامى پیروز شود و یک حکومت اسلامى تشکیل شود . لذا حوزه آمادگى لازم براى اداره حکومت را نداشت . پس از انقلاب لازم بود که تحولى اساسى در حوزه ایجاد شود .
اعتقاد من این است که این تحول تا اندازه زیادى ایجاد شده است; گرچه به تدریج و با یک حرکت کند، ولى انصافا کارهاى بسیار زیادى انجام شده است .
ماهیت‏حوزه به این صورت نبود که یک دانشگاه منظم و حساب شده‏اى که یک مدیریت واحد داشته باشد و بقیه از آن مدیریت و نظام تحصیلى خاص تبعیت کنند; بنابراین نباید انتظار داشت که‏بتوان این نظام آموزشى را یک شبه تغییر داد . حوزه فضاى آزادى است که چندین هزار نفر وارد آن مى‏شوند و هر کسى در این دریاى مواج معارف دینى بهره خود را مى‏برد . از این رو چنین فضایى اگر بخواهد دچار تحول شود، طبیعى است که کند و تدریجى است، ولى اعتقاد من این است که انصافا در حوزه کارهاى زیادى صورت گرفته است .
شاید بتوان مهم‏ترین تحولات حوزه را در دو زمینه خلاصه کرد; یکى از این مسائل، مسئله نظام بخشیدن به حوزه است . اکنون هر عضوى از حوزه پرونده‏اى دارد، امتحانات برگزار مى‏شود و مشخص است که هر کس در چه مرحله تحصیلى به سر مى‏برد .
مسئله دوم تخصصى کردن علوم است که اکنون رشته‏هاى تخصصى در حوزه گام بسیار برجسته در سیر تحولى حوزه است . اما در مورد مسائل بین‏المللى، چون حوزه ابتدا باید خود را مطابق با نیازهاى داخلى کشور شکل مى‏داد، ما انتظار نداشتیم که حوزه از همان روزهاى اول، سازمان خود را به صورتى طرح ریزى کند که اکنون نیازهاى آن طرف دنیا را مرتفع سازد . از این رو، خلایى که ما در حال حاضر احساس مى‏کنیم، چه بسا، بیست‏سال پیش احساس نمى‏شد . علت آن این است که در آن زمان حوزه درگیر مسائل داخلى بود; چرا که ارتش، سپاه، جهاد، وزارت‏خانه‏ها، روستاها و ... ، و دیگر نیازهاى داخلى در اولویت‏بود، ما نمى‏توانیم داخل را کنار بگذاریم و به خارج برسیم . علت دوم هم این است که نیروهایى که بتوانند حوزه را به طرف بین‏المللى شدن سوق دهند، در آن زمان وجود نداشتند . اما در حال حاضر صدها نفر از طلابى که به نحوى با خارج مرتبط بوده‏اند، پرورش یافته‏اند و همین‏ها زمینه را براى تحول اساسى فراهم مى‏کنند .
در مجموع، نسل جدیدى که در حوزه پرورش یافته‏اند نسلى جوان و پرنشاط هستند و نیازهاى جامعه را با نگاه وسیع‏تر و بازتردیده‏اند . این عده تحولات بعدى را دنبال خواهند کرد که این مسئله بسیار امیدوار کننده است . اکنون در حوزه بیش از چهارصد مرکز پژوهشى وجود دارد و ده‏ها مجله و نشریه فرهنگى و آموزشى در آن منتشر مى‏شود . اگر در بازار کتاب و عرصه تولید کتاب، تحقیق به عمل بیاید، مى‏بینید که مباحث جدید زیادى در حوزه مطرح شده و امروزه کتاب‏ها در زمینه تاریخ، ادیان و مسائل دیگر بسیار زیاد است .
با این همه، ما هنوز تا آن وضع ایده‏آل فاصله بسیار زیادى داریم و تا رسیدن به چشم‏انداز مطلوب راهى طولانى در پیش داریم .
با پیشرفت صنایع ارتباطى در نیمه دوم قرن بیستم، به خصوص در دو دهه اخیر قرن بیستم، برخى علماى اجتماعى از قرن بیستم به عنوان قرن ارتباطات یاد مى‏کردند; حوزه به عنوان یک نهاد تربیت کننده . مبلغ دینى، عمدتا از ابزارهاى سنتى، مانند منبر و ... استفاده مى‏کند; به نظر حضرتعالى با ورود اینترنت، ماهواره حوزه به چه صورت باید از این ابزارها بهره‏بردارى نماید، میزان کار این ابزارها در تبلیغ دین به خصوص در عرصه بین‏الملل را چگونه ارزیابى مى‏کنید؟
وقتى ما بین‏المللى ساختن حوزه را مطرح مى‏کنیم; یعنى حوزه باید بتواند در زمینه پرورش عالمان دینى و تبلیغ به نیازهاى دنیا پاسخ بدهد . طبیعى است که یکى از ابعاد قضیه، مسئله استفاده از ابزار بین‏المللى است که امروزه در دنیا مطرح است; دیگر کسى نمى‏تواند جاى وسیعى که به یک نور افکن نیاز است، با یک شمع راه برود و به هدف خود برسد . لذا در مباحثى که به بین‏المللى ساختن حوزه مربوط است، یکى از مباحث کلیدى این است که حوزه در زمینه استفاده از ابزارهاى ارتباطى جهانى بسیار عقب مانده است . اکنون اینترنت وارد حوزه شده است، ولى هنوز همگانى نشده و بعضى افراد از آن استفاده مى‏کنند، به هر حال در صد بسیار کمى از این فضاى جهانى استفاده مى‏کنند . خودمان هم هنوز در شبکه جهانى جایى نداریم; یعنى حوزه علمیه قم هنوز یک سایت جهانى بر روى شبکه اینترنت ندارد، در حالى که امروزه بسیارى از فروشگاه‏هاى دنیا هم براى خود یک سایت دارند; براى مثال در هنگ کنگ که جمعیتى برابر شش میلیون نفر را در اختیار دارد، اما حجم ذخایر ارزى این جزیره با حجم تمامى ذخایر ارزى کشور چین برابرى مى‏کند . جمعیت کشور چین یک میلیارد و سیصد میلیون نفر است ولى شما مى‏بینید که تمام معاملات تجارى جنوب شرق آسیا در بانک‏هاى هنگ کنگ انجام مى‏شود; چرا که در کار خود از ابزارهاى جهانى استفاده کرده; یعنى فردى در اتاق کار خود یا در منزلش نشسته و بدون اینکه حرکت فیزیکى داشته باشد، با یک کامپیوتر در روز چند صد میلیون دلار معامله مى‏کند، و یک کالا را از آن طرف دنیا به این طرف دنیا مى‏فرستد . تمام این معامله از ابتدا تا انتها، از طریق شبکه جهانى اینترنت انجام مى‏شود و هیچ نیازى نیست که مسافت زیادى پیموده شود .
تحولى که امروزه در زمینه ارتباطات رخ داده، منشا تحول بسیار اعجاب انگیزى در زندگى بشر شده است، اما حوزه در استفاده از این ارتباطات جهانى بسیار عقب مانده است و در حقیقت هیچ سهمى از آن ندارد . وقتى سخن از بین‏المللى کردن حوزه به میان مى‏آید، یکى از مسائل مهم همین است که ما از ابزار جهانى چقدر استفاده مى‏کنیم؟ حوزه باید یک سایت‏بسیار قوى داشته باشد و در آینده باید به این سمت‏برود که خود یک شبکه تلویزیونى بسیار فراگیر داشته باشد . حوزه و دنیا باید با هم ارتباط داشته باشند و از طریق همین شبکه به سؤالات پاسخ بگویند . حوزه باید از این طریق دانشکده‏هاى مجازى تاسیس کند . اکنون تعداد دانشگاه‏هاى مجازى در امریکا به دو هزار رسیده است ولى ما هنوز در حوزه یک دانشکده هم نداریم; البته در کل کشور هم نداریم . ما باید به این طرف گام برداریم که اگر از آن طرف دنیا کسى که به دین تمایل دارد، و قصد دارد در مورد معنویت مطلبى بفهمد، شرایط از طریق اینترنت‏براى او فراهم شود .
یک کتابخانه دیجیتالى باید در این سایت موجود باشد تا بتواند از طریق اینترنت‏به هزاران مبلغ سرویس بدهد، این امکانات در حوزه موجود نیست .
ساختارى که براى برگزارى این همایش درنظر گرفته‏اید; کمیسیون‏ها یا کمیته‏هاى مختلف، شرح وظایف و ماموریت‏ها، و اهدافى که براى آنها در نظر گرفته‏اید را بیان بفرمایید و اصولا براى تدوین این استراتژى راهبردى و اهداف بلند مدت تبلیغات حوزه در عرصه بین‏المللى، ضرورى است‏به چه مؤلفه‏هایى پرداخته شود؟
وقتى بحث همایش حوزه و عرصه بین‏الملل مطرح شد، ابعاد مختلفى براى آن طرح گردید و متناسب با این ابعاد ما کمیسیون‏هایى را تشکیل دادیم که هرکدام از آنها باید به یک طرح جامع برسند . یکى از ابعاد بین‏المللى ساختن حوزه، بعد آموزش است . آموزش‏هایى که در حوزه ارائه مى‏شود . اساس کار است; اساس پرورش عالمان دینى همین آموزش‏ها است، این آموزش‏ها تا چه اندازه با نیازهاى روز دنیا منطبق است; یعنى آیا ما چیزهایى را آموزش مى‏دهیم که در دنیا مفید باشد، یا خیر فقط در داخل مورد استفاده قرار مى‏گیرد; از این رو کمیسیون آموزش را تشکیل دادیم که باید نظام آموزشى حوزه را مورد بررسى قرار دهد تا ببینیم آنچه ما در حوزه آموزش مى‏دهیم، تا چه اندازه با نیازهاى روز دنیا منطبق است; براى مثال اکنون یکى از چیزهایى که در دنیا بسیار به آن نیاز داریم، بحث فقه مقارن و کلام مقارن هست; به این معنا که شما همین که پاى خود را از کشور بیرون مى‏گذارید، در دنیاى اسلام جمعیت‏بسیار زیادى برادران اهل سنت هستند . در حوزه و در مباحث فقهى تا چه مقدار به نظرات اهل سنت توجه مى‏شود و این نظرات مورد بررسى قرار مى‏گیرد یا در علم کلام تا چه اندازه از منابع کلامى اهل سنت استفاده مى‏شود؟ یا مسئله ادیان در آموزش‏ها و سیستم آموزشى حوزه چه جایگاهى دارد؟ البته اکنون قدم‏هایى برداشته شده اما باید دید که این بحث (ادیان) در شاکله حوزه چقدر مطرح است؟ آیا مثلا در کنار ده‏ها درس خارج فقه، به مسائل ادیان پرداخته است؟
طبیعى است که باید در سیستم آموزشى یک تحول اساسى ایجاد شود تا جایگاه این دسته از نیازها به یک جایگاه برجسته در نظام آموزشى تبدیل شود . اینها فقط مثال‏هایى در این باره است، ده‏ها مثال دیگر مى‏توان مطرح کرد که اکنون در حوزه ما به آن نیاز است .
بعد دیگر بین‏المللى کردن حوزه پژوهش است; نیازهاى دنیا چقدر در نظر گرفته مى‏شود؟ سؤالاتى که امروز در دنیا مطرح است، به چه اندازه در حوزه مطرح مى‏شود و در پژوهش‏هاى حوزه تاثیر مى‏گذارد . به همین دلیل در حوزه پژوهش هم کمیسیون تشکیل دادیم .
در زمینه تبلیغات که بحث‏بسیار مهمى است و وظیفه اصلى حوزه تبلیغ و مبلغ پرورى است، چقدر با نیازهاى دنیا منطبق است؟ چه در شیوه‏هاى تبلیغى و آنکه چه مقدار با شیوه‏هاى تبلیغى که در دنیا است، انطباق دارد؟ و چه در محتواى امر تبلیغ، چقدر توانسته‏ایم مطابق با نیاز دنیا مبلغ بپرورانیم . مستحضرید که امروز ابزارهاى تبلیغى بسیار قوى‏اى در دست دشمنان ما است و صدها کانال تلویزیونى قوى و صدها پایگاه خبرگزارى و خبرنگارى هماهنگ با یک‏دیگر در مورد یک مطلب به مدت یکسال تبلیغ مى‏کنند تا یک مطلب غیرواقعى را واقعى جلوه دهند، در حالى که ما حتى با خبر هم نمى‏شویم که آنها چه مى‏کنند، چه رسد به آنکه بخواهیم با آن مقابله کنیم و موقعى با خبر مى‏شویم که فرصت از دست رفته است نسبت‏به تعامل با مذاهب اسلامى و ادیان نیز شیوه تبلیغى واحدى از سوى حوزه دنبال نمى‏شود، بلکه گاهى کارهاى یک‏دیگر را خنثى مى‏کنیم .
لذا ما باید بررسى کنیم و کمیسیون تبلیغات در مورد شیوه‏هاى تبلیغى دنیا تحقیق کند تا ببینیم که دیگران چه کار مى‏کنند و شیوه‏هاى تبلیغى خود را هم آن مقدار که کارآیى دارد، حفظ کنیم و آن مقدار که باید متحول شود، تحول بیابد .
مسئله چهارم ارتباطات حوزه با دنیاى امروز است . در حال حاضر، حوزه ما با مراکز علمى و دینى دنیا ارتباط تنگاتنگ ندارد; البته اشخاص خاصى ارتباط دارند و یا سازمان‏هاى خاصى در کنار حوزه با مراکز دنیا ارتباط دارند، ولى خود حوزه هیچ ارتباطى ندارد، لذا اگر حوزه بخواهد به عنوان یک مرکز ثقل‏اسلام در ایران و به عنوان یک مرکز عالم پرورى در ایران با سایر مراکز علمى دنیا ارتباط برقرار کند، در چه زمینه‏هایى باید با آنها همکارى کند و ما باید چه تشکیلاتى را در حوزه ایجاد کنیم که بتواند آن ارتباط را با آن مراکز برقرار کند . این هم از مسائلى است که در عرصه بین‏المللى ساختن حوزه مطرح است . براى این منظور هم یک کمیسیون تشکیل داده‏ایم که با عنوان «کمیسیون ارتباطات بین‏الملل‏» مشغول کار است .
البته این مسئله ابعاد دیگرى هم دارد . اما با توجه به اینکه این همایش اول است، ما آن را به همین چهار کمیسیون محدود کرده‏ایم . این چهار کمیسیون تشکیل شده‏اند و کارهاى خود را انجام مى‏دهند و در زمان همایش هم طرح خود را ارائه مى‏دهند که یک طرح جامع تشکیل مى‏شود که در آن طرح جامع، مسائل مختلف مورد ارزیابى قرار گرفته است .
اگر توصیه مشخصى براى پژوهشگران و صاحبنظران علوم دینى و حوزوى دارید بیان بفرمایید .
نکته‏اى که در اینجا باید مورد توجه قرار دهیم، این است که ما در حوزه از جهت محتوا چیزى کم نداریم; آنچه که مهم است، نحوه عرضه آنها است; یعنى بسیارى از معارفى که در حوزه امروز در حلقه‏هاى درس کوچک، در گوشه و کنار مطرح مى‏شود، امروزه اصلا در دنیا مطرح نمى‏شود چون حوزه با دنیا ارتباط نداشته و نتوانسته در این زمینه داشته‏هاى خود را درست عرضه بکند . عمده کمبودهاى ما در شیوها و ابزارها است و در نیازشناسى‏ها، و مخاطب‏شناسى‏ها که این خوراک را ما باید در چه قالبى بریزیم تا بتوانیم در دنیا حرفى براى گفتن داشته باشیم .
نکته دیگر اینکه طلبه‏هایى که به عنوان تبلیغ یا کار فرهنگى به کشورهاى دیگر سفر نموده‏اند، کم نیستند، ولى در قم مرکزى وجود نداشته که از تجربه این عزیزان استفاده کنیم و این تجربه به دیگران منتقل شود . طبیعى است که بخش بین‏المللى حوزه، اگر فعال شود، مى‏تواند براى این مقوله برنامه‏ریزى کند . امروزه نهادهاى بین‏المللى از حوزه استفاده زیادى کرده‏اند، ولى به حوزه کمتر نفعى رسانده‏اند و آنها همه مدیون حوزه هستند و باید دست‏به دست هم بدهند و صبغه بین‏المللى حوزه را تقویت کنند و این طور نباشد که فقط ما مصرف کننده از حوزه باشیم، ولى خدمتى به آن نکنیم .

تبلیغات