آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۶۰

چکیده

متن

 

در دهه‏هاى اخیر، با تیزبینى و روشن‏اندیشى مرجعیت زمان حضرت آیت الله العظمى بروجردى، تغییراتى در قلمرو کارکردهاى حوزه و نگرش به عرصه بین‏الملل پدیدار شد . اما شعاع حرکت‏بسیار محدود بود و در نهایت‏بخشى از بلاد اسلامى و غیراسلامى را در بر گرفت و بیشتر هدف در قالب معرفى تشیع و رفع برخى شبهات متوقف بود که آن هم از سوى تنى چند از فضلا و طلاب انجام مى‏گردید . اما بافت کلى حوزه با این تغییر در کارکرد پیوند نخورد .
با پیروزى انقلاب اسلامى دگرگونى وسیعى به وجود آمد; اگر تا دیروز تشیع، ایران، قم و ده‏ها واژه هم‏خانواده، نام‏هایى ناآشنا و بیگانه بودند، اینک تک تک واژگان در فرهنگ واژگانى ملت‏ها ره‏یافته‏اند و دانشوران و خردورزان مشتاقند که از مبادى و نتایج این افق جدید، بشنوند و بخوانند . در این شرایط، عمده‏ترین مسئولیت‏هاى حوزه و روحانیت را مى‏توان اینگونه برشمرد:
1 . اطلاع‏یابى; حوزه، باید از امواج جهانى علیه اسلام، تشیع و انقلاب اسلامى مطلع باشد، هزاران کتاب و مقاله نوشته شده درباره اسلام، شیعه و انقلاب را بررسى کند، محورهاى مورد عنایت و تهاجم آنها را دریابد، و در پژوهشکده‏هاى خود به آن موضوعات توجه خاص مبذول دارد .
2 . مرزبانى جهانى از فرهنگ شیعى; روحانیت از عهد شیخ صدوق، شیخ مفید و سید مرتضى تا امروز، هماره پاسدار عقاید و ارزش‏هاى دینى، در برابر موج‏هاى مهاجم یا معارض بوده است .
ایفاى این نقش تاریخى در دوره کنونى، از حساسیت ویژه‏اى برخوردار است; دوره‏اى که فرهنگ غربى از قله قدرت سیاسى و اقتصادى خود، چونان بهمنى فرو مى‏غلتد و باورها و ارزش‏هاى بومى مناطق گوناگون را درهم مى‏ریزد، خرد مى‏کند و خاکستر آن را در موزه‏هاى متروک تاریخ به یادگار مى‏گذارد . در این دوره حساس، دفاع از فرهنگ خودى در برابر این امواج مهاجم، کارى است کارستان .
اگر کسانى چونان شیخ مفید، سید مرتضى و ... در برابر متکلمین معتزلى، زیدى و ... قرار مى‏گرفتند، اینکه حوزه‏هاى دینى با انبوهى از نظریه‏پردازى جهانى مواجه هستند که امکانات وسیع آکادمیک و حرفه‏اى را در پشتوانه خویش دارند، همچنین با نظریه‏هایى روبرو هستند که در زورق فریب و تزویر، ماهیت‏خود را پنهان مى‏دارند . در برابر این موج مهاجم، ستیزندگى و مرزبانى کارى بس دشوار است; اگر روحانیت‏بتواند در این برهه تاریخى به مسئولیت تاریخى خویش عمل کند، یکى از بزرگ‏ترین افتخارات تاریخى خود را رقم زده است .
3 . آینده نگرى; حوزه و روحانیت، در صورتى مى‏تواند به تاثیر پایدار بیندیشد که با نگاهى وسیع‏تر، با کلیشه‏ها و سؤالات زمان برخورد کند . مسئولان روحانیت‏باید بتوانند موج فردا را پیش‏بینى کنند، نیازهاى آینده را حدس بزنند، و از امروز براى آن موج نو به چاره‏اندیشى برخیزند .
در غیر این صورت، روحانیت تابع موج‏هاى برآمده باقى مى‏ماند، در بند پرسش‏هاى روزمره گرفتار مى‏شود، نیازها و سؤالات مهاجم موج مى‏شوند، و او تا مى‏خواهد از دام این امواج بگریزد، گرفتار امواج جدید مى‏شود و در سیر متوالى امواج مهاجم، چونان غرقه‏اى در دریاى امواج دست و پا مى‏زند، اما بادهاى موافق و مخالف را جهت نمى‏دهد . تنها با نگرشى آینده‏نگرانه مى‏توان این وضعیت را تغییر داد و حوزه را در جایگاه اندیشه‏سازى جهانى قرارداد .
4 . زمان‏شناسى و نظریه‏پردازى; فقاهت و درک عمیق از دین، جز از طریق تماس با رخدادهاى زمان و دریافت پاسخ دین در آن مقولات به دست نمى‏آید . اسلام‏شناسى عزلت‏جو در فهم موضوعات در مى‏ماند و ره به بیراهه مى‏برد; چه اینکه فقاهت در متن حرکت‏سیال زندگى بشر است که به پویایى و کارآمدى دست مى‏یابد .
اکنون صدها موضوع فقهى، کلامى، اخلاقى و ... تبدیل و تحول یافته است و هزاران موضوع نو و مستحدث پدید آمده است، نمى‏توان در کتابخانه‏هاى سنتى نشست و به استنباط حکم شرعى و تولید معرفت دینى پرداخت . بخش عظیمى از این تحولات، به مشاهده و بررسى‏هاى جدید نیاز دارد تا فقیه، متکلم، دانشور اخلاقى و ... بتواند به درک درست روابط دست‏یابد و با توجه به آن، دانش دینى را تفحص، استخراج و عرضه کند .
مقام معظم رهبرى، با عنایت‏بدین مهم فرموده‏اند: «قم و همه حوزه‏هاى دیگر، نباید از تحولات عالم بر کنار باشند، کسانى که تدبیر امور حوزه را به دست‏خواهند داشت، باید فکرى بکنند و ترتیبى بدهند که طلاب در جریان مسائل عالم قرار بگیرند . این طور نباشد که این‏ها از پیشرفت‏ها و حوادث عالم و از موضوعات علمى و اکتشافات جدید در زمینه‏هاى مختلف ... برکنار و دور باشند؟ چرا؟ به خاطر اینکه یک رکن مهم براى فتوا اطلاع از موضوع است; اگر فقیه موضوع را نشناسد، نخواهد توانست - کما هو حقه - از دلیل شرعى، حکم الهى را استنباط کند .»
5 . تبلیغات خارج از کشور; بحران‏هاى اخلاقى - معنوى در جهان و ظهور انقلاب اسلامى، موجب رویکرد مجدد به دین اسلام و تشیع گردید . اذهان و دیدگان بحران‏زده امروز با اسلام به عنوان آیینى که مى‏تواند سخنى داشته باشد، برخورد مى‏کنند .
در چنین شرایطى نیاز به مبلغان دین‏شناس در جوامع مختلف جهان ضرورى است; چه اینکه اگر دل‏هاى مشتاق، با سخنان درست و اسلام‏شناسانه پرنشود و ارضا نگردد، این عطش اشباع کاذب خواهد یافت .
در این راهبرد، علاوه بر ضرورت آشنایى با فرهنگ اجتماعى مناطق مختلف، پشتکار و تحمل مشقات لازم است . در بخش وسیعى از جهان، تبلیغ دین تور، سیاحت، تفریح و تفرج نیست، بلکه به عرق جبین و تلاش سنگینى نیاز دارد و اصولا اشاعه تفکر دینى از سوى مبلغان ادیان، با چنین همت و جدیتى صورت مى‏پذیرد . مبلغان مسیحى با استوارى‏ها و مجاهدت‏هاى ویژه، به تبلیغ مى‏پرداختند . پیش از ایشان مبلغان مسلمان در هند، آسیاى جنوب شرقى و ... چنان پشتکارى از خود ارائه مى‏کردند و اسلام را در جاى جاى کره خاکى گسترش مى‏دادند . اکنون هم اگر تفکر دینى - شیعى بخواهد حضورى ملموس بیابد، باید چنان همت و استقامت را پشتوانه کار خود قرار دهد و از سختى‏ها نهراسد، مشکلات را به هیچ انگارد، درد غربت را چون شهد گوارا بنوشد و بذر اسلاح خواهى را در جهان، با قطرات خون و سرشک وجود آبیارى کند .
× × ×
اینک عطف توجه به مقوله اساسى «حوزه و بین‏الملل‏» ، مى‏تواند زمینه‏ساز تعامل مناسب موقعیت موجود و ظرفیت‏هاى بالقوه حوزه با نیازها و فعالیت‏هاى دینى برون مرزى قرار گیرد .
این ویژه نامه مى‏کوشد، به سهم خود، گوشه‏اى از دغدغه‏ها و راهبردها و اطلاعات را عرضه کند; دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علیه قم که از نهادهاى با سابقه حوزوى و انقلابى، و داراى ظرفیت‏هاى اساسى در حوزه بین‏الملل است، آمادگى تعریف و بسط تعامل را با دست اندرکاران حوزه‏هاى بین‏الملل داشته و دارد; بدان امید که با نگاه‏هایى بصیرت‏گرایانه و دوراندیش، بتوان گوشه‏اى از رسالت‏حوزه و روحانیت را در عرصه جهانى ایفا کرد .

تبلیغات