آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۶۰

چکیده

متن

 

1 . بحران جنسى زمانى به وجود مى‏آید که غریزه و ساختار اجتماعى آن با هم تناسب نداشته باشند . یا به عبارتى آن نهاد اجتماعى که جواب‏گوى این غریزه است، از پاسخگویى مشروع آن ناتوان باشد . بنابراین بین غریزه متقاضى و پاسخ نهاد مربوط، تضاد به وجود مى‏آید که این تضاد، به بحران مى‏انجامد .
2 . بحران‏ها زمانى به وجود مى‏آیند که ساختارهاى اجتماعى و موفقیت‏هاى متناسب با آن دچار ناهمگونى شوند . مثل دوره بازسازى بعد از جنگ در ایران که براساس تعدیل مکانیکى اقتصادى صورت گرفت و با یک نوع جراحى افراطى ساختار اجتماعى، سبب نابهنجارى شدید اجتماعى در ایران شد و یکى از این ناهنجارى‏ها که با ظهور آثار تعدیل اجتماعى ظاهر شد، بحران جنسى مى‏باشد .
3 . بحران جنسى به عنوان یک پدیده عمومى در سطح جامعه، سبب فحشا و نیز سبب از هم‏پاشیدگى خانواده و رشد میزان طلاق مى‏شود که خود این رشد طلاق از عوامل اصلى رشد فحشا محسوب مى‏شود . شاهد آن افزایش زنان خیابانى و قاچاق این نوع زنان به خارج از کشور خصوصا کشورهاى توریستى مثل امارات و ترکیه مى‏باشد .
4 . دامنه بحران جنسى، فقط در سطح جنسى متوقف نمى‏شود; بلکه به حوزه‏هاى دیگر فرهنگى - اجتماعى نیز سرایت مى‏کند و تبدیل به بحران‏هاى اجتماعى عام و فراگیر مى‏شود . در کشورهاى سنتى این بحران‏ها در اثر تجددگرایى سطحى تبدیل به بحران‏هاى سیاسى حاد شده و سوء استفاده‏هاى قدرت‏هاى خارجى از آنان را در پى خواهد داشت; چنان که در برخى اظهارات مقامات اسراییل و امریکا درباره ایران آمده بود .
5 . برخورد با بحران جنسى باید در تمامى ابعاد اقتصادى، اجتماعى، فرهنگى و سیاسى صورت بگیرد . به عبارتى براى از بین بردن عوامل بحران جنسى بایستى در تنظیم لوایح و برنامه‏ریزى تمام سطوح جامعه خصوصا جوانان را در نظر گرفت .
6 - چون جامعه ایران، جامعه‏اى جوان و جوان خود پویا است، اگر براى پویایى جنسى او فکرى نشود، تبدیل به بحران جنسى مى‏شود . از این جهت‏بایستى در جهت کنجکاوى جنسى آنها قدم برداشت و گرنه آنها با روى آوردن به فیلم‏هاى جنسى به دام انحرافى بس عظیم خواهند افتاد . این انحراف در ایران در قالب ماهواره و وسایل الکترونیکى دیگر صورت مى‏پذیرد .
بنابراین آموزش جنسى علمى و جامع براى جوانان در سطح خانواده و مدرسه ضرورت پیدا مى‏کند . نکته اساسى این است که آموزش جنسى، به معناى آموزش رابطه و آمیزش جنسى نیست که متاسفانه در ایران بین این دو خلط شده است .
7 . باید توجه داشت که عقاید و نظرات قالبى و کلیشه‏اى درباره مسائل جنسى در ایران، سخت رواج دارد; چه درباره اخلاق جنسى در غرب یا شرق و چه درباره اخلاق جنسى در داخل ایران .
این عقاید قالبى و کلیشه‏اى معمولا به وسیله رسانه‏ها رواج مى‏یابد که تصورى غیرواقعى درباره روابط جنسى در غرب و داخل را ارائه مى‏نماید که این نوع عقاید قالبى، سخت‏سبب انحراف در روابط جنسى مى‏شود .
8 - بحران جنسى در سطح افراد مجرد نمى‏ماند، بلکه دایره آن به اشخاص متاهل نیز کشیده مى‏شود . پس زمانى که از بحران جنسى سخن گفته مى‏شود، ذهن‏ها صرفا نباید متوجه افراد مجرد شود; بلکه باید به این نکته نیز توجه داشت که بحران جنسى در درجه اول در افراد متاهل رواج مى‏یابد; چرا که افراد متاهل بیشتر از افراد مجرد درگیر مسایل جنسى هستند . از این حیث‏بحران جنسى شدیدا دامنگیر آنها خواهد شد . رشد شدید آمار نابهنجارى جنسى افراد متاهل شاهدى بر این مدعا است .
9 . بحران جنسى مرتبط با اخلاق جنسى است; لذا نیازمند طرح مباحث اخلاق جنسى در بعد فلسفى و کلامى مى‏باشد . همین ارتباط بیانگر ضرورت تدوین اخلاق جنسى با توجه به شرایط واقعى است که بایستى توسط حوزه و دانشگاه تدوین و سپس توسط رسانه‏ها و مؤسسات آموزشى و پرورشى ترویج‏شوند .
10 . از آنجا که غریزه جنسى، قوى‏ترین غریزه انسانى است، پس بحران جنسى نیز قوى‏ترین بحران‏هاى اجتماعى و فرهنگى و سیاسى و اقتصادى مى‏باشد . یعنى اگر از بحران جنسى یک جامعه کاسته نشود، مثل تب تمامى ساختار اجتماعى را فلج‏خواهد کرد و آن را تا حد مرگ پیش خواهد برد . پس بایستى براى فروکش کردن تب جنسى، رهیافت‏هایى در سه مقطع زمانى کوتاه‏مدت، میان‏مدت و درازمدت طراحى کرد; به طورى که هیچ کدام از این رهیافت‏ها منافى رهیافت دیگر نباشد .(مثل ازدواج موقت در کوتاه‏مدت و ازدواج دائم در بلندمدت) در غیر این صورت نه تنها بحران جنسى فروکش نخواهد کرد، بلکه بر دامنه آن در سطح جامعه نیز افزوده خواهد شد .

11 . به نظر مى‏رسد که راه حل اساسى براى از بین بردن بحران جنسى در جامعه با توجه به سه دوره زمانى مذکور، باید ازدواج دائم به صورتى باشد که از زمان عقد تا زمان عروسى مدت زمان زیادى در نظر گرفته شود; یعنى فاصله بلوغ تا عروسى با عقد دائم مدت‏دار و طولانى‏مدت پر شود که این امر البته با حمایت‏خانواده دو طرف انجام‏پذیر است . همان‏طورى که آثار اولیه آن در خانواده‏هاى فرهیخته در جامعه مشاهده مى‏شود و به‏ویژه در قشرهاى محصل و دانشجو و طلبه بسیار مطلوب است و مى‏توان آن را در قشرهاى دیگر اجتماعى نیز رواج داد . زیرا این روش تا حد زیادى با خانواده‏گرایى ایرانى تلائم دارد و خانواده را تضعیف نخواهد کرد; بلکه بر قوت آن خواهد افزود . براین اساس بایستى قوانین مربوط به آن تدوین شود و در قوانین موجود ازدواج بازنگرى اساسى صورت پذیرد .

در نهایت‏باید گفت که ارتباط جنسى ارتباط در قالب ازدواج موقت طورى باشد که کیان خانواده را محکم‏تر کند نه آن که آن‏را بلرزاند . یعنى ازدواج موقت‏بایستى مکمل خانواده باشد نه تضعیف‏کننده آن .

آنها که با فرهنگ جنسى در اسلام آشنایى دارند، به خوبى این نکته را درک و تاکید مى‏کنند .

ابراهیم فیاض

تبلیغات