آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۶۰

چکیده

متن

در زمانى نه چندان دور، صندوق‏هاى قرض‏الحسنه با شرایطى بسیار سهل و ساده به متقاضیانى که به هر دلیل دچار مشکلات مالى بودند، وام اعطا مى‏کردند . این صندوق‏ها در بسیارى از محلات، حتى در مساجد محلى نیز وظیفه اعطاى وام به متقاضیان را به خوبى انجام مى‏دادند . اما رفته‏رفته با گسترش مشکلات این صندوق‏ها و عدم توانایى آنها در پرداخت وام به سپرده‏گذاران و حتى گاه ناتوانى در پرداخت اصل سپرده، سایه اعتماد عمومى کم‏رنگ شده است .

این بى‏اعتمادى در حالى بیشتر رخ مى‏نمایاند که در برخى شهرهاى بزرگ مثل مشهد، بسیارى از صندوق‏هاى قرض‏الحسنه در بازپرداخت اصل سرمایه سپرده‏گذاران دچار معضل اساسى شده و کار به محاکم قضایى و پرونده‏هاى دادگاهى کشیده شده است .
همه اینها در شرایطى است که پیش از این عملکرد صندوق‏هاى قرض‏الحسنه مثبت ارزیابى مى‏شد . به گفته برخى آگاهان علم اقتصاد و کارشناسان امور اقتصادى عدم نظارت صحیح بر عملکرد این صندوق‏ها، موجب پسرفت کیفیت کار آنها شده است .
در واقع پس از بروز یک نابسامانى در زنجیره برخى صندوق‏ها که بى‏شباهت‏به بحران نبود، نیروى انتظامى وارد عمل شد و حتى مسئولان یکى از صندوق‏هاى بزرگ قرض‏الحسنه مشهد را تحت‏الحفظ قرار داد تا به تعهداتشان عمل کنند; هر چند که به گفته مراجعان به این صندوق‏ها، هنوز هم مشکل به قوت خود باقى است .
از سوى دیگر در همان شرایط نماینده مردم گناباد در مجلس شوراى اسلامى نیز از ضرورت تشکیل ستاد بحران براى بررسى وضعیت این صندوق‏ها سخن راند و تاکید کرد که براى جلوگیرى از خدشه‏دار شدن اعتماد عمومى به صندوق‏هاى قرض‏الحسنه و متضرر شدن سایر صندوق‏ها باید راهکار مناسبى پیش گرفت .
همچنین عدم دریافت مجوز لازم از بانک یا اداره تعاون و نیز پروانه فعالیت از نیروى انتظامى توسط برخى صندوق‏هاى قرض‏الحسنه، از دیگر عوامل کارکرد نامطلوب این گونه صندوق‏ها ذکر مى‏شود .
در کنار این عوامل، برخى نیز عوامل خارجى را منشا بروز مشکل در عملکرد صندوق‏هاى قرض‏الحسنه مى‏دانند . این گروه معتقدند که عده‏اى در اینترنت تبلیغ مى‏کنند که 90 درصد منابع پولى در اختیار صندوق‏هاى قرض‏الحسنه است و یا این که این صندوق‏ها به یک گروه سیاسى خاص تعلق دارند .
همچنین برخورد شدید بانک‏ها با صندوق‏هاى قرض‏الحسنه از دیگر علل بروز نابسامانى در این صندوق‏ها ذکر مى‏شود; همچنان که به ادعاى مدیر عامل اتحادیه تعاونى‏هاى اعتبار کشور و عضو شوراى شهر مشهد، برخى بانک‏ها پول صندوق‏هاى قرض‏الحسنه را پرداخت نکرده و یا با تاخیر تحویل مى‏دهند و به این شکل مشتریان این صندوق‏ها دچار نارضایتى مى‏شوند . به اعتقاد کارشناسان امور اقتصادى، بروز نابسامانى در چرخه فعالیت این صندوق‏ها به نوعى به کل اقتصاد نیز لطمه خواهد زد .
در کنار این بحث‏ها و تفسیرها و با وجود همه ضعف‏ها و کاستى‏هاى صندوق‏هاى قرض‏الحسنه موجود در سطح کشور، نمى‏توان این واقعیت را نادیده گرفت که وجود چنین صندوق‏هایى در جایگاه خود کمک قابل توجهى براى متقاضیان وام هستند .
اساسا تشکیل نهادهاى مردمى بدون کمک و حضور دولت، مى‏تواند از تصدى‏گرى دولت در همه امور کاسته و بارى از دوش ولت‏بردارد . به همین جهت‏باید اذعان کرد وجود چنین صندوق‏هایى با همه کاستى‏ها در صورت نظارت شده صحیح و سازماندهى، مى‏تواند نقشى مثبت در اقتصاد ایفا کند و حال که اساس وجود چنین صندوق‏هایى از سوى مسئولان پذیرفته شده، لازم است همه جوانب حمایتى آن نیز در نظر گرفته شده و اعمال شود .

تبلیغات