آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۰

چکیده

متن

اشاره: اخبار و آیات وارده در کتب مقدس (انجیل، تورات، قرآن)، تفاسیر عرضه شده مؤمنان به ادیان، پیشگوئیهای بسیاری از رهبانان و خلوت گزیدگان درباره وقایع آینده و آخرالزمان (بویژه آنچه که درباره آخرین دهه قرن بیستم ذکر شده) اذهان بسیاری از مردم جهان را به خود مشغول داشته است.
صرف نظر از آنچه که درباره آخرالزمان و ظهور منجی موعود در میان منابع اسلامی آمده، این گرایش و توجه فراگیر از نظر خبری قابل توجه همه روزنامه نگاران و کسانی است که مسایل انسانی و اجتماعی را همواره تحت نظر دارند.
مجله «فیگارو» چاپ فرانسه در پنجم ژانویه 1999، در شماره 16919 خود مطلبی را منتشر ساخته که در مجله ترجمان سال چهارم، شماره نهم، صفحه 15 منتشر شده است.
بی مناسبت ندیدیم ضمن تشکر از دست اندرکاران این مجله، موعودیان عزیز را از این مقوله که به نوعی رویارویی غرب و صهیونیسم با پدیده «منجی گرایی » است، مطلع کنیم. با هم می خوانیم:
در سپیده دم آخرین سال هزاره جاری، یک دسته از زایران «اورشلیم » برای مقامات اسراییل مشکل آفرین شده اند. آنان که به میعادگاه خود با مسیح آمده اند، قصد دارند این شهر مقدس را تنها از طریق پیوستن به خدای خودشان، ترک کنند.
یکشنبه شب، در حومه آرام اورشلیم، برای نخستین بار چهارده نفر جهانگرد آمریکایی دستگیر شدند. این جهانگردان شامل هشت نفر بزرگسال به همراه شش فرزند خود بوده اند که از زمان ورودشان در اوایل ماه اکتبر تحت مراقبت شدید قرار داشتند. آنها پس از فروش کلیه اموال خود، شهر «دنور» در ایالت «کلورادو» را بدون برجای گذاشتن هیچ نشانی ترک کرده بودند. آنها که اعضای یک فرقه متعصب مسیحی هستند، قصد داشتند که پایان دنیا را از نزدیک و بدون واسطه شاهد باشند و در صورت لزوم اندکی به آن سرعت بخشند.
آنها از مرشد و رهبر خودشان فرمان می گرفتند. او مردی 44 ساله است و قبلا به کار حسابداری مشغول بوده و اخیرا به پیشگویی روی آورده است. بر اساس پیشگوییهای او شهر دنور باید روز دهم اکتبر گذشته بر اثر یک زلزله سهمگین از روی نقشه جغرافیا محو می شد، اما این واقعه هرگز رخ نداد. ولی با وجود این از اعتبار پیشگویی بعدی او نکاست. این که باید در روزهای واپسین ماه دسامبر1999 در شهر اورشلیم با مرگی فجیع مرد تا سه روز بعد دوباره زنده شد... او یارانش را دعوت کرده بود تا او را در این سفر، لااقل در اولین مرحله اش همراهی کنند.
برای جلب اطمینان و قانع کردن یارانش چه دستاویزی محکمتر از روایات مربوط به آخرالزمان را می توان یافت؟ یکی از مسؤولین پلیس در این باره می گوید: آنها قصد داشتند در واپسین روزهای سال 1999 دست به اعمال بسیار خشونت آمیز در خیابانهای اورشلیم بزنند تا مسیر ظهور دوباره حضرت مسیح را هموارتر کنند. باور داشتن به عقیده ای جرم نیست اما فتنه انگیزی چرا. یازده تن از این چهارده نفر از کشور اخراج شده اند و سه نفر دیگر برای تکمیل تحقیقات همچنان دربازداشت به سر می برند.
کابوسی هراس انگیز
اسراییل با شدت عمل کامل در مقابل چنین رفتارهایی واکنش نشان می دهد. یک نیروی ویژه متشکل از محققین جنایی، ماموران ضدجاسوسی و ماموران سازمان اطلاعاتی موساد تشکیل شده است تا مسیح های دروغین را از میان چهار میلیون زایری که از حالا تا سال 2001 به سرزمین مقدس می آیند به دام بیندازند. مسیح های دروغین که رؤیاهای فاجعه باری در سر دارند: خودکشی های جمعی، حمله به اماکن مقدس و خیل عظیم خارجیانی که تا در این زمان به اورشلیم می آیند. آیا اورشلیم میعادگاه «شیفتگان و دیوانگان خدا» است؟
سازمانهای اطلاعاتی برآورد می کنند که حدود صد نفر «هزاره گرا» در حوالی «کوه زیتون » آخرالزمان و یا ظهور حضرت مسیح، علیه السلام، را انتظار می کشند. اغلب آنها مثل دیوید آمریکایی که از چهار سال پیش انتظار می کشد، چهره و رفتار زاهد مآبانه دارند. برخی دیگر نیز مثل یک جهانگردی که برای انجام رسالت تخریب مسجدالاقصی (سومین مکان مقدس مسلمانان) به اورشلیم آمده بود، به محض رسیدن به فرودگاه این شهر دستگیر و بازگردانده شده اند.
تعیین ماهیت و بزرگی چنین خطری بسیار پیچیده و مشکل است. بد نیست بدانیم که ظاهرا شماری مسیحیان متعصب به اورشلیم آمده اند که تعدادشان چهار برابر چهارده نفری است که روز یکشنبه دستگیر شدند. اینان از تسهیلات مالی و امنیتی نیز برخوردار هستند. سه میلیون دلار پول و جابه جایی محل اقامت. هنوز نشانی از رهبر این گروه به دست نیامده است، شخصی که قادر است تندروهایی نظیر آنچه فرقه «واکو» به رهبری «دیوید کورش » به وجود آورده بود را دوباره بیافریند.
یک کارشناس می گوید: ما اطلاعات کافی در مورد همه این فرقه ها نداریم، ما تازه در حال آشنا شدن با این پدیده هستیم.
تاثیر احساسات تندرویانه
اورشلیم همواره شاهد زایران و مسافرانی است که تحت تاثیر هیجانات و احساسات سه دین توحیدی (یهودیت، مسیحیت و اسلام) قرار می گیرند و تسلیم این احساسات می شوند. بیمارستان «کفرشائول » در زمینه معالجه بیماران روانی که به خاطر تاثیر فضای دینی اورشلیم مریض شده اند، تخصص و مهارت یافته است، این بیماری روانی که اغلب موقتی است باعث می شود که افراد خیال کنند یکی از پیامبران یهودی، مسیحی یا اسلام هستند (موسی، عیسی، محمد) اما پدیده هزاره گرایان یک معضل جدید هستند و با بیماری روانی شایع قبلی، که معروف به «سندروم اورشلیم » است، بسیار متفاوت است.
در روزهای آخر ماه دسامبر گروهی از کارشناسان در چارچوب تحقیقی با عنوان پرطمطراق جهانگردی و آسیب شناسی روانی به مطالعه در این مورد پرداختند.
اکنون ظهور مسیح های دروغین که فوجهای مردم را برمی انگیزانند، آیین های تازه به وجود می آوردند و برای این آیینها شروع به تبلیغ و عضوگیری می کنند و نیز خشونتهای مذهبی ناشی از این نوع رفتار می تواند مخاطرات متعددی را به وجود آورد. «ریچارد لاندز»، استاد تاریخ قرون وسطی در دانشگاه «بوستون »، معتقد است که واقعه سال 1033 میلادی ممکن است دوباره تکرار شود، واقعه ای که در جریان آن گروههایی از مسیحیان به اورشلیم هجوم آوردند و از بازگشت به سرزمینهای خود امتناع ورزیدند.
«یائیر بار - ایل »، روانپزشک و رییس پیشین بیمارستان کفرشائول، اظهار می کند، اورشلیم به مانند یک مکان محبوب برای انواع مختلف مکاتب عرفانی دنیا محسوب می شود. اما باید کاری کرد تا منادیان آخرالزمان آرامش و امنیت این شهر را بر هم نزنند.
یکشنبه شب، در حومه آرام اورشلیم، برای نخستین بار چهارده نفر جهانگرد آمریکایی دستگیر شدند. آنها که اعضای یک فرقه متعصب مسیحی هستند، قصد داشتند که پایان دنیا را از نزدیک و بدون واسطه شاهد باشند و در صورت لزوم اندکی به آن سرعت بخشند.
سازمانهای اطلاعاتی برآورد می کنند که حدود صد نفر «هزاره گرا» در حوالی «کوه زیتون » آخرالزمان و یا ظهور حضرت مسیح، علیه السلام، را انتظار می کشند.
اعضای یک گروه مسیحی انگلیسی که به بازگشت حضرت مسیح، علیه السلام، اعتقاد دارند، یک دوربین مخفی در اطراف مسجدالاقصی نصب کرده اند تا تصویر بازگشت آن حضرت را ضبط کنند زیرا معتقدند آن حضرت سوار بر ابر از آسمان به زمین باز می گردد. روزنامه الشرق الاوسط به نقل از «کریستین دارج » ناظر گروه مذکور در انگلیس نوشت: این دوربین با موافقت شهرداری قدس در این مکان مخفی نصب شده تا تندروهای یهودی نتوانند به مکان آن پی ببرند. وی گفته است این دوربین بسیار دقیق بطور 24 ساعته از دروازه شرقی قدس که محل ورود مسیح است تصویربرداری می کند و این تصاویر به هنگام ظهور وی به گیرنده های اینترنت منتقل می شوند. دارج زمانی مشخص برای ظهور حضرت مسیح اعلام نکرده لکن گفت زمان این رویداد نزدیک است.

تبلیغات