آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۰

چکیده

متن

امروز بوضوح تلاشهای ضد دینی دولتهای غربی که به طرفداری از اومانیسم و انسانمداری که مامور طرد و نفی تفکر خداگرایی و دین باوری در جوامع غربی است به بن بست رسیده و نسل رنسانس بی دینی غرب که در چندین قرن پیش شکل گرفت روبه انقراض می رود و رنسانس مذهبی در غرب فراگیر می شود.
امروزه نشانه های بیشماری از رنسانس مذهبی در غرب دیده می شود.که برخی از این گرایشهارا در بین فرقه های مسیحی می توان مشاهده کرد.این نشانه های رنسانس مذهبی در غرب تنها در گرایش به کلیسا و دعا و نیایش خلاصه نمی شود بلکه بدلیل رشد روزافزون و آگاهانه آن ، واکنش در برابر اهانت به مقدسات را نیز نتیجه می دهد و سردمداران و حامیان اندیشه های ضد دینی را که دولتهای غربی در راس آنها قرار دارند در موضع ضعف می افکند. نمونه های بارز این بیداری را در اعتراض به نمایش فیلمهای توهین آمیزی چون آخرین وسوسه های مسیح و یا...می توان دید. (1) از طرف دیگر امروزه هزاران گروه از فرقه های مذهبی بر این عقیده اند که هزاره بعدی زمان ظهور منجی آخرالزمان است ;" تددانیلز"اهل فیلادلفیا که دکترای خود را از دانشگاه "پنسیلوانیا"اخذ کرده و تحصیلکرده "هاروارد"است می گوید : در پی یک نظرخواهی انجام شده از سوی هفته نامه یو.اس .نیوزاین نکته روشن شده که 61 درصد از آمریکاییها بازگشت دوباره مسیح (ع )را به زمین باور دارند و 59 درصد آنها به آخرالزمان معتقدند و حتی 12 درصد آخرالزمان را برای چند سال آینده پیش بینی می کنند.اگر چه از جهت فلسفی بین گروهها و فرقه های گوناگون ، اختلافاتی وجود دارد اما"دانیلز"یک دورنمای اصلی را در همه آنها یکسان می انگارد و آن همان طرز فکری است که براساس آنها این اعتقاد وجود دارد که زمین به حالت اولیه اش باز می گردد و عدالت و یکرنگی بر همه جا حاکم می شود آنروز دیگر از بدبختی و جنگ خبری نیست .این اندیشه همواره با ظهور قهرمانی که همه امور را مرتب می سازد همراه است . اما قبل از رسیدن به این نقطه ، باید جهان مصائبی چون طوفانهای عظیم ،فوران آتشفشانها،سقوط شهاب سنگهاو حتی اپیدمی هایی چون ایدز را شت سر بگذارد. (2)
از جمله دیگر گروههای فعال مذهبی در این رنسانس مذهبی گروه "وفاداران به عهد"هستند که به گفته "بیل مک کارتنی" مؤسس گروه آنان نباید انتظار نجات آمریکا را توسط سیاستمداران آن داشت بلکه آنان نجات آمریکا رااز خدامی خواهند و می گویند برآنیم تا تحت تاثیر اراده خداوند جامعه خود را طبق نمونه دینی خود دوباره بسازیم. (3)
در این رنسانس مذهبی آن آیین و دینی که بیش از همه راهگشاو تغییر دهنده بوده و جبهه اهل مبارزه با الحاد را تشکیل داده است "اسلام "است .در دنیای سرگشته امروز و در میان عطش روزافزون نیاز به مذهب و معنویت ،این اسلام است که در همه ابعاد پاسخگوی نیازهای فطری و اصیل بشری است و راه روشن و هموار اتصال به مبداء وجود را فرا راه بشریت امروز قرار می دهد.
روزی "برناردشاو"فیلسوف برجسته انگلیسی صریحا به زنده بودن دین اسلام اعتراف کرد و اعلام نمود :"من همیشه نسبت به دین محمد بواسطه خاصیت زنده بودن شگفت آورش نهایت احترام را داشته ام .به نظر من اسلام تنها مذهبی است که استعداد توافق و تسلط بر حالات گوناگون و صور متغیر زندگی و مواجهه با قرون مختلف را دارد.من چنین پیش بینی می کنم و هم اکنون هم آثارآن پدیدار شده است ،که ایمان محمد مورد قبول اروپای فرداخواهد بود." (4)
وقتی "برناردشاو"پیش بینی می کرد که آیین اسلام جهانگیر می شود و مورد قبول مردم اروپاقرار می گیرد و تنها اسلام است که می تواند مشکلات جهان را حل کند، همه به اظهاراتش می خندیدند ، و بدون تحقیق دوباره با بی اعتنایی از کنار آن می گذشتند. اما امروز حقیقت سخنان "برنارد شاو "و سایر متفکران آزاداندیش برای مردم غرب آشکار گشته و گرایش روزافزون مردم جهان به اسلام نشانه بارزی است برای صحت پیش بینی های او.
امروزه کسانی که در آمریکا و اروپا به اسلام می گروند همان حقایقی را می یابند که متفکران غربی آنهارا از ویژگیهای بزرگ اسلام و عامل نجات بشریت و پناهگاه امن معنوی برای انسانهای سرگشته غربی معرفی می کنند.یک مسلمان تازه مسلمان شده آمریکایی می گوید:این آیین قادر است فشارهای جامعه بی بنیاد و مصرفی آمریکا را که متوجه افراد است ، برطرف کند،اسلام نه تنها یک دین بلکه یک شیوه درست زندگی نیز می باشد. (5)
یک آمریکایی آفریقایی تبار نیز که تازه به اسلام گرویده است اسلام را یک دین جهانی می داند که میان ابناء بشر از لحاظ رنگ و پوست و نژاد فرقی قائل نیست .
با آنکه مردم غرب شیفته اسلام شده اند و بطور روزافزون به این آیین حیاتبخش می پیوندند،دولتمردان و سیاستمداران غربی که تعالیم مقدس اسلام را با منافع نامشروع و قدرت طلبی های خود در تضاد می بینند با تبلیغات گسترده و مسموم خود سعی در ایجاد مانع و جلوگیری از استقبال مردم غرب از تعالیم اسلام دارند.
امروزه طرفداران نهضت جهانی اسلام باید بیش از هر زمان دیگر خود را مسؤول پاسخگویی به نیازهای معنوی مردم غرب بدانند و با سازماندهی و گسترش تبلیغات همه جانبه خود از آثار سوء دستگاههای تبلیغی غرب بکاهند و جلوه های نورانی فرهنگ و معارف اسلامی رابه بهترین وجه به روحهای تشنه حقیقت عرضه بدارند. (6)
پی نوشتها:
(1) - روزنامه جمهوری اسلامی مورخه 23/5/73 صفحه 11
(2) - لوپوئن ،فرانسه ،عنوان :در جستجوی آخرالزمان ;نویسنده ;سباستین ستلی ،ژان NAEJ,ILHETS NEITSABES سال 1995.
(3) - نیوزویک ،آمریکا،عنوان مقاله ;قولهاو نویدها;نویسنده ،کوزالیس SILLEESOC سال 1997
(4) -جمهوری اسلامی مورخه 24/5/73 صفحه 11
(5) - هفته نامه "رادیانس "،چاپ دهلی نو،نقل از روزنامه کیهان ،تیرماه 73به نقل از روزنامه جمهوری اسلامی مورخه 24/5/73صفحه 11
(6) - روزنامه جمهوری اسلامی مورخه 24/5/73صفحه 11

تبلیغات