آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۰

چکیده

متن

جایگاه اجتماعى حوزویان
عالمان دین در جامعه ما به عنوان مفسران قرآن، حدیث‏شناسان معتبر، روشنگران مرزهاى حلال و حرام الهى، کارشناسان مسائل دینى، دانشوران تاریخ پیامبران، محققات تاریخ اسلام و تشیع، مشاوران اجتماعى مردم، مربیان اخلاق و راهنمایان سلوک عرفانى و معنوى، اصلاحگران اختلافات مردمى، منادیان معروف و بنیانگذاران اقدامات خیریه و عام المنفعه، مبارزان نستوه با استعمار خارجى و بیداد داخلى، معلمان دروس دینى، عربى، فقه و بینش اسلامى و امناى دین و دنیاى مردم شناخته شده‏اند.
این پایگاه والاى اجتماعى در پرتو قرن‏ها تلاش، صداقت، دانشورى، حق محورى، مردم دارى، تعهد و شب زنده‏دارى و فداکارى عالمان در راه آموزش، پژوهش، تبلیغ، برنامه ریزى و کوشش براى گسترش اندیشه قرآنى و اجراى قوانین قرآن و سنت و تفکر عترت علیهم السلام به دست آمده است.
همین اعتبار اجتماعى، بزرگ‏ترین پشتوانه انقلاب اسلامى در مراحل پیدایش، گسترش، پایدارى و تداوم آن بوده و خواهد بود. حوزه‏هاى
علوم دینى و تربیت‏یافتگان آن، درطول تاریخ بزرگ‏ترین و جسورترین مدافعان حقوق محرومان و مظلومان بوده و مشعل «استقلال‏» و «آزادى‏» را فرا راه توده‏ها برافروخته، پرچم جهاد با انحراف، التقاط، وابستگى و استبداد و بیداد را بر دوش کشیده و صداى پیامبران را به گوش نسل‏ها و عصرها رسانده‏اند.
کارنامه عالمان دین
کارنامه حوزه‏ها در میادین زهد و تلاش، دانش و عبادت، شجاعت و صداقت و آزادگى و دفاع از محرومان و نبرد با خوانین و سلاطین و شیاطین، درخشان‏تر از آن است که نیاز به تشریح و تبیین داشته باشد. اندیشه‏ى آسمانى «توحید» و نظام سیاسى، الهى «امامت‏» و نهاد تربیتى آموزشى «روحانیت‏» ، هنوز هم دژهاى استوار و نفوذناپذیر محرومان و پناهگاه تاریخى مظلومان در برابر یورش نظامى، سیاسى و فرهنگى غارتگران شرق و غرب است. روحانیت همیشه پاسدار نظام اعتقادى و سیاسى برخاسته از قرآن و تفکر اهل‏بیت علیهم السلام بوده و مزاحم بزرگ استثمار اقتصادى دشمن استعمار سیاسى. مانع بزرگ هجوم فرهنگى محسوب مى‏شده است و به همین دلیل همیشه مورد هجوم استعمارگران خارجى و استبداد داخلى و همه خودکامان و مزدوران آنان قرار گرفته است. انتقام از اسلام، حجم هجوم تبلیغاتى و رسانه‏اى مطبوعات جبهه‏ى کفر و نفاق، در عصر مشروطه، در جریان روى کار آمدن رضاخان قلدر، در دوره کشف حجاب، در ماجراى ملى شدن نفت، در آستانه پیروزى انقلاب اسلامى و در سالهایى که سایه سیاست تساهل و تسامح نهضت آزادى برسر بوق‏هاى تبلیغاتى دشمن بود و هم اکنون که دوباره وابستگان فکرى و عاطفى و پیوستگان سیاسى استکبارجهانى در مراکز ونهادهاى فرهنگى، اقتصادى و سیاسى نفوذ کرده‏اند، نشان از احقاد و کینه‏هاى بدر و خیبر و حنین دارد. هم اکنون صهیونیزم جهانى و سرمایه دارى غرب از اسلام و تشیع و عالمان دین در کل جهان انتقام مى‏گیرد.
کشتار بى‏رحمانه شیعیان در افغانستان، ترور مداوم شیعه در پاکستان، کشتار مردم مظلوم کشمیر، فقر و خفقان بى‏مرز حاکم بر مردم مسلمان عراق، و هجوم رسانه‏هاى غربى علیه ولایت فقیه، روحانیت و فقهاى شوراى نگهبان و ائمه جمعه و جماعت در ایران اسلامى، همه مهره‏هاى یک شطرنج است و از سوى یک ستاد جهانى هدایت و حمایت مى‏شوند. اندیشه‏هاى توحیدى و تفکر شیعى و اسلامى در همه عالم مورد هجوم استکبار جهانى است. نسل کشى مسلمانان در بوسنى و فلسطین، کشتار شیعیان افغانستان و پاکستان و کشمیر و دخالت گستاخانه آمریکا در سرنوشت‏بزرگ‏ترین کشور اسلامى جهان «اندونزى‏» و محکم کردن زنجیر استبداد نظامى در ترکیه و فقر و فساد حاکم بر مسلمانان آذربایجان و سکوت و تشویق و حمایت‏سردمداران قدرت درجهان از همه این حوادث، اوج خشم و نفرت و کینه آمریکا و غرب بى‏رحم را نسبت‏به اسلام و تشیع نشان مى‏دهد. و چقدر غافل و وابسته و بى‏رحم اند، احزاب و مطبوعاتى که علیه رقباى داخلى و مسلمان خویش هزاران تیتر و سوتیتر و مقاله و شعر و طرح و عکس و... نوشتند و مى‏نویسند و نسبت‏به سرنوشت غم‏انگیز مسلمانان و هزاران بى‏گناه یکبارهم فریاد اعتراض و انتقاد برنیاوردند و از قتل عام‏هاى زنجیره‏اى آمریکا یکبارهم سخن نگفتند. و در «روز جهانى مبارزه با استکبار» هم نیش قلم و زبان خویش را به سوى جبهه مسلمانان مى‏گشایند و خبر مرگ فلان ترانه سراى عهد آریامهر را از شهادت محمدالدوره، نوجوان فلسطینى - و هجوم تانکها به کودکان فلسطینى بزرگ‏تر مى‏بینند.
عالمان دین و حوزه‏هاى علوم دینى، اگر در شرایط کنونى مورد شدیدترین هجوم رسانه‏اى قرار مى‏گیرند، جاى شگفتى نیست. دشمنى استعمارگران خارجى و مزدوران داخلى آنان با پاسداران فرهنگ و اندیشه ناب شیعى و اسلامى، ریشه در نبرد حق و باطل و جنگ آدم و شیطان در طول تاریخ دارد.
امام خمینى‏قدس سره که خود الگوى کامل عالمان دینى است، خصومت‏بیگانگان با روحانیان راستین را چنین بازگو مى‏کند:
«باید بعضى از تجربیاتى که درطول زندگى دارم، به شما بگویم.
از وقتى رضاخان برسرکار آمد، من متوجه بودم و این طورى فهمیدم هرچیزى که براى اسلام مفیدتر بود، حمله به آن بیشتر مى‏شد. آن روز روحانیت مهمترین پایگاه ملت در مقابل اجانب بود. لذا شدیدترین حملات به آن مى‏شد. با شعر و نثر و هرچه داشتند، به آن حمله مى‏کردند و براى اضمحلالش درهاى ادارات را به روى آنان گشودند و در حوزه‏ها و شهرها به قدرى آنان را در فشار قرار دادند که ما از صبح تا شام در باغ‏ها زندگى مى‏کردیم. با عاشورا و تبلیغات اسلامى شدیدا مخالفت کردند. چون مى‏دانستند این پایگاهى است‏براى رسوایى حکومت‏ها.» (1)
حملات گستاخانه مطبوعات جبهه نفاق علیه شوراى نگهبان و قوه قضائیه و دادگاه ویژه روحانیت و حوزه‏ها و امامان جمعه و جماعت و مبانى فکرى «ولایت فقیه‏» که در سایه سیاست‏هاى تساهل و تسامح و با همکارى برخى غرب اندیشان و فریب خوردگان و سارقان لباس روحانیت صورت گرفته و مى‏گیرد; چیزى جز انتقام گرفتن از انقلاب اسلامى و شاگردان راستین امام خمینى‏قدس سره نیست.
اصلاح‏طلبى روحانیان
عالمان دین همیشه سکان دار کشتى اصلاحات راستین و انقلاب‏هاى بزرگ و رهائى بخش بوده‏اند:
- قیام شیخ خلیفه و شیخ حسن جورى در برابر بیدادگرى مغولان.
- قیام میرزاى شیرازى در برابر استعمار انگلستان و استبداد ناصرالدین شاه در ایران.
- قیام میرزا محمدتقى شیرازى در برابر استعمار انگلیس و فرماندار انگلیسى عراق.
- قیام حاج آقا حسین قمى در برابر رضاخان در مشهد و تهران.
- قیام بافقى در شهر خون و قیام.
- قیام شیخ محمد خیابانى در تبریز در جریان مشروطیت.
- قیام میرزا کوچک خان در خطه شمال.
- مبارزات سید محمدمجاهد در جریان جنگ‏هاى ایران و روس و حضور فقیه بزرگى مثل ملا احمدنراقى در این جنگ.
- مبارزات شهید نواب صفوى و آیت الله کاشانى و فدائیان اسلام، علیه استعمار و استبداد.
- مبارزات سیدجمال الدین اسدآبادى در شرق و غرب عالم.
- مبارزات سیدعبدالحسین لارى در خطه دلیران تنگستان.
- قیام «شیخ شهید نور» در برابر استعمار خارجى، روشنفکران وابسته و استبداد قاجار.
- انقلاب و قیام شکوهمند امام خمینى‏قدس سره.
اینها همه پرده‏هایى کوتاه از تاریخ بلند، اصلاح‏طلبى و «انقلاب اسلامى‏» و نبرد با بیداد و دفاع از استقلال و آزادى درتاریخ عالمان دین است.
مبارزه با «فقر و فساد و تبعیض‏» شعار جاوید روحانیت راستین اسلام بوده و هست و خواهد بود. تلاش براى «فریب‏» ، «خرید» ، «تحقیر» و «واداشتن‏» عالمان دین به «سکوت‏» و «سازش‏» که از سوى دشمنان خارجى به کمک مزدوران منافق داخلى، مدت‏هاست جریان دارد، از این روست که عالمان دین بزرگ‏ترین دژ مقاومت در برابر کفر و شرک و الحاد و التقاط و نفاق و فسق و گناه‏اند. وابستگان فکرى، سیاسى و اقتصادى به سرمایه دارى غرب «اسلام‏» و «روحانیت‏» را بزرگ‏ترین مانع در برابر اهداف پلید خویش مى‏دانند. امروز فریب خوردگان و مزدوران به نام «قرائت نوین از اسلام‏» ، «روشنفکرى دینى‏» ، «آزادى‏» ، «جامعه چندصدایى‏» ، «مدنیت غربى‏» ، «حقوق شهروندى‏» ، «شادى و نشاط‏» و «پیشرفت و توسعه‏» به پاسداران رشید استقلال و آزادى و آگاهى یورش آورده‏اند و از هجوم به توحید و «حق حاکمیت‏خدا» و «قانون گذارى وحى‏» و عصمت و جایگاه معنوى پیامبران و امامان معصوم علیهم السلام وتحریف قرآن و حدیث و تاریخ هم در جهت توجیه وابستگى و غارتگرى آمریکا و صهیونیسم جهانى دریغ نمى‏ورزند. مدعیان روشنفکرى دینى، از طریق فیلم، عکس، مقاله، طرح، شعر، مصاحبه، گفتگو، نوار، و با کمک «روزنامه‏هاى زنجیره‏اى‏» و فرماندهى ستاد ائتلاف «کفر و نفاق و فریب‏» به اسم تساهل و تسامح، علیه ارزش‏ها و پاسداران فرهنگ محمدى و علوى یورشى وحشیانه و بى‏رحمانه آغاز کردند و سیاست تخریب، تحقیر و نفوذ و فریب را همزمان پى‏گرفتند. برخى اسطوانه‏هاى روحانیت و عالمان آگاه و با صلابت را به شدت مورد تمسخر و تحقیر و تهمت قرار دادند و سیاست نفوذ در برخى بیوت عالمان دین را به شدت دنبال کردند و برخى ملبسان غرب اندیش و فاقد اصالت‏حوزوى را با خود همراه نمودند و بادادن مدرک و پول، تبلیغات و بزرگداشت‏هاى «بادکنکى‏» خریدارى کردند.
منبر حسینى و دفاع فرهنگى
مبلغان بزرگوار و دلسوز و عالمان آگاه و انقلابى وظیفه دارند، همچون همیشه توطئه‏هاى گوناگون دشمنان خارجى و مزدوران داخلى را علیه ملت مسلمان و شریعت محمد صلى الله علیه و آله و فکر و فرهنگ علوى افشا کنند و «قرائت‏هاى ناشیانه و خائنانه‏» از اسلام و قرآن را با ارائه تفکر راستین تشیع علوى و اندیشه آزادى بخش امامت و عدالت در صحنه جامعه اسلامى رسوا سازند.
مبلغان اسلام و تشیع باید خطر «تفسیر به راى‏» و «تحریف دین‏» و «التقاط‏» و «بدعت‏» را همچون خطر «سرمایه دارى‏» و «رفاه زدگى‏» و «جمود و تحجر» یادآورى کنند و از گناهان کبیره‏اى مثل افترا برخدا و رسول و امامان معصوم: - که به بهانه آزادى اندیشه و مطبوعات و تساهل و مدارا تجویز و ترویج مى‏شود. - پرده بردارند.
«کفر و شرک و نفاق و التقاط و جمود» در قلمرو فکرى و عقیدتى و «فقر و فساد و تبعیض‏» در قلمرو اجتماعى، بزرگ‏ترین آفات اندیشه و زندگى فرزندان میهن بزرگ اسلامى از جمله آفت نسل جوان ایران عزیز است.
مبلغان گرامى باید خطر کفر و بى‏ایمانى، خطر شرک و قانون گذارى جبهه کفر و شرک جهانى براى مسلمانان را یادآور شوند و در منابر و مراکز آموزشى اعلام کنند: هیچ قانون و مصوبه و آیین نامه و کنوانسیون و معاهده‏اى در برابر قانون قرآن و فقه اهل‏بیت علیهم السلام اعتبار ندارد و اعتبار همه مقامات و نهادها و اشخاص در چهار چوب اندیشه و احکام قرآنى است.
مبلغان گرامى در ماه مبارک رمضان و با استمداد از قرآن و معارف اهل‏بیت علیهم السلام سیماى واقعى یهود و صهیونیسم جهانى را براى مسلمانان تبیین کنند و نقش صهیونیسم در مراکز و مجامع بین المللى اقتصادى، بهداشتى و فرهنگى را افشا نمایند.
بزرگ‏ترین «منکر سیاسى‏» «سلطه کفار» و اشرار برجامعه اسلامى است. عالمان دین قبل از بیان فروع و شاخه‏هاى درخت دین و مسائل اخلاقى، باید خطر نفوذ کفار و منافقان در نهادهاى قانونى و مراکز قدرت سیاسى، اقتصادى و فرهنگى دنیاى اسلام را یاد آور شوند و نسبت‏به وابستگى از سوى هر جناح و گروه هشدار دهند.
مبلغان دین درماه خدا ذهن نسل جوان را نسبت‏به آن‏ها که همه را «خودى‏» معرفى مى‏کنند و به آمریکا و اسرائیل بیش از مسلمانان اعتماد دارند، روشن سازند و دو اصل و «ریزش و رویش‏» درتاریخ انقلاب را یادآور شوند.
روحانیت، بشیر و نذیر است و مبشر و منذر، خطرهاى فکرى، فرهنگى، سیاسى و اجتماعى را باید به امت اسلام گوشزد کنند و نسبت‏به آفاتى که حیات اسلام و مسلمانان را تهدید مى‏کند، هشدار دهند و امکانات و توانایى‏هاى مسلمانان را گوشزد کنند.
خطرهاى کنونى
- امروز خطر تحکیم وابستگى و فراموشى استقلال، به بهانه آزادى.
- خطر التقاط و برخورد گزینشى با معارف و احکام الهى، به بهانه روشنفکرى دینى.
- خطر گسترش فقر و بیکارى و رباخوارى و غارت قانونى بیت المال مسلمین.
- خطر گسترش فساد و ابتذال و اعتیاد جوانان.
- خطر رشوه و پارتى بازى.
- خطر جناح بازى و باندگرایى.
- خطر سلطه کفار و اشرار و طاغوتیان و مرعوبان و مجذوبان ارزش‏هاى غربى، به بهانه قوانین بین المللى.
- خطر رسمیت‏بخشیدن به نوکران صهیونیسم و بهائیان، به بهانه تساوى حقوق شهروندى.
- خطر ترویج‏بى‏غیرتى، به بهانه تساهل و تسامح و خرد ورزى.
- خطر فراموشى قبر و قیامت و زندگى آخرت، به بهانه نشاط و شادى.
- خطر فراموشى کار و جهاد و مسائل جدى زندگى در قالب ترویج‏بى‏حد و حصر مسابقات ورزشى.
- خطر فراموشى دشمنان خارجى و تشدید اختلافات داخلى، به بهانه «مردم سالارى‏» .
- خطر توقف کامل تولید و وابستگى در مواد اولیه زندگى.
- خطر حذف حزب الله و مؤمنان و بسیج، به بهانه استانداردهاى جهانى.
و صدها خطر دیگر، مسلمانان را تهدید مى‏کند.
روحانیت‏باید راه رهایى و نجات مسلمانان از آفات و مشکلات اجتماعى و خطرهاى احتمالى را بر اساس پیام آسمانى قرآن یادآور شوند و با صداقت و صراحت، منکرات بین المللى، منکرات سیاسى، منکرات اقتصادى، منکرات رسانه‏اى و مطبوعاتى و فرهنگى را افشا نمایند.
راه فلاح
بازگشت‏به قرآن ولى نه با قرائت‏هاى ناشیانه و خائنانه.
- بازگشت‏به نهج البلاغه و معارف حدیثى تشیع علوى در صحنه اندیشه و عمل و قانون گذارى و اجرا.
- بازگشت‏به سیره و سنت امام على علیه السلام در سیاست، اقتصاد و فرهنگ.
- بازگشت‏به زهد و ساده زیستى از سوى کارگزاران و مسؤولان جامعه.
- بازگشت‏به وحدت و وفاق ملى در سایه قرآن و اهل‏بیت علیهم السلام.
بازگشت‏به تعاون و همدلى و عدم اعتماد به کفر و شرک جهانى، راه رهایى و فلاح ایران اسلامى و همه مسلمانان جهان است.
مبلغان دین، با پاسداشت تقوا در مرحله دین‏شناسى، با رعایت کامل احترام مسلمانان در معاشرت تبلیغى، با سخن گفتن در مرزهاى آگاهى و اطلاعات دینى و اجتماعى، با کمک کردن به دیگران و تحمل سختى‏ها در راه ابلاغ پیام‏هاى الهى و با هوشیارى و جلوگیرى از نفوذ جناح‏ها و گروه‏ها در اندیشه و گفتار خویش و با برنامه ریزى و تهیه محتوا و قالب مناسب براى فعالیت‏هاى آموزشى و تبلیغى مى‏توانند بهترین خدمات را یعنى «خدمات فرهنگى و سیاسى‏» به فرزندان اسلام و قرآن هدیه کنند و خدا و بندگان صالح خدا را از خویش راضى سازند.
«الذین یبلغون رسالات الله و یخشونه و لا یخشون احدا الا الله و کفى بالله حسیبا» (2)
و السلام
پى‏نوشتها:
1- در جستجوى راه از کلام امام، دفتر هشتم، ص 216.
2- سوره احزاب، آیه 39.

تبلیغات