آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۰

چکیده

متن


در بعد داخلى تهاجم فرهنگى غرب به دو شیوه انجام میگیرد:
1 ـ ترویج افکار و اندیشه هاى ضد اسلامى و تبلیغ افکار التقاطى تقدس زدایى از مقدسات و سست نمودن پایه هاى اعتقادى جوانان نسبت به برخى از اصول و آرمانها, تجددگرایى, علم زدگى, عقل گرایى, افراطى, تلاش در راه تطهیر قلب غربگرایى, بى اعتبارنشان دادن علوم و معارف اسلامى به دلیل عدم تطابق با دانشهاى نوین بشرى, طرح جدایى دین از سیاست, مبارزه با فقه و فقاهت و ناتوان شمردن فقه از اداره جامعه و دایره فقه را به جوامع ساده روستایى محدود نمودن و طرح تزجایگزینى مدیریت علمى به جاى مدیریت فقهى, تلاش در راه منزوى کردن روحانیت و حوزه هاى علمیه از راههاى مختلف نظیر عقل گریز و مقلدپرور و تحقیر و تمسخر آنها مى باشد.
ماهیت نفوذ فرهنگى به صورت گسترده آموزشى است که در سطوح گوناگون در داخل و خارج از کشور مرکز اصلى شرکتهاى فراملیتى و دولتهاى آنان اعمال مى شود و از نیروهاى آموزش دیده شده محلى براى کمک به تغییر ساخت اجتماعى متناسب با مفهوم اروپایى کار و مناسبات شخصى استفاده مى شود.(1)
2 ـ اشاعه فساد و منکرات و ابتذال اخلاقى و فرهنگى وترویج بى بندوبارى دربین نسل جوان و نهایتا بى هویت و بى خاصیت نمودن آنها, ترویج بدحجابى و بى حجابى و پوششهاى مستهجن و خلاف شئونات اسلامى و آرایشهاى تند و زننده, تهیه و پخش فیلمهاى کاملا ضد اخلاقى ویدئویى و نوارهاى کاست مبتذل از خوانندگان فاسد, توزیع عکسهاى سکس و مبتذل در سطح گسترده از راه شبکه هاى فساد, تولید و پخش مشروبات الکلى و موادمخدر در سطح جامعه, چاپ و نشر کتب و مجلات ضد اخلاقى و جنایى و عشقى و رمانهاى مبتذل, تشکیل مجالس لهو ولعب و رقص و پایکوبى به صورت دسته جمعى از دخترها و پسرها: ترویج قماربازى و .... مشتى از خروارها توطئه دشمن است.
آنچه هدف استعمار از نظر استراتژى سیاست استکبارى مى باشد نابود کردن و درهم شکستن عنصر اخلاقى و اعتقادى یعنى کانون اتکاى انقلاب است و بدون تردید ترویج فساد و منکرات امروزى از ناحیه دشمنان خارجى هدایت و حمایت و توسط عناصر ناآگاه و فاسد داخلى در عمل به اجرا در مىآید.
رهبر کبیر انقلاب اسلامى حضرت امام(ره) در سخنرانى مربوط به برنامه هاى رادیو و تلویزیون مى فرمایند: از اولى که رادیو و تلویزیون در اختیار جمهورى اسلامى واقع شد راجع به آن نگرانى داشتم. براى این که این سازمانى است که اگر خوب باشد مملکت ما خوب است و اگر فاسد باشد ممکن است بسیار فساد ایجاد کند. اگر بنا باشد که رادیو و تلویزیون در خدمت دسته یا گروهى که منحرف هستند, قرار داده شود ممکن است که سرتاسر مملکت را به فساد بکشاند. از همه مهمتر قضیه اخبار است که باید دقت شود افراد منحرف در آن راه نیابند. سازمان صدا وسیما باید به صورتى باشد که صد در صد با نهضت اسلامى بسازد.
روشنفکران غربزده در فکر این هستند که از مملکت به خواست خودشان یک مملکت لوکس بسازند و دیگر هرچه خرابى هم باشد مانعى ندارد. آنها دلشان یک مملکت غربى مى خواهد. فیلمهایى که از خارج به ایران مىآیند, استعمارى است. لذا فیلمهاى استعمارى خارجى را حذف کنید مگر این که صدر در صد صحیح باشد.(2)
خصوصیات و ویژگیهاى فرهنگى:
تهاجم فرهنگى, حرکتى مرموزانه, حساب شده و همراه با برنامه ریزى دقیق و با استفاده از شیوه ها و ابزارها و امکانات متعدد و متنوع جهت سست کردن باورها, دگرگونى اندیشه ها, انحراف اندیشه ها و تغییر و تبدیل آداب و سنن و نابودى اصول اخلاقى حاکم بر یک جامعه است و از خصوصیات و ویژگیهایى به شرح ذیل برخوردار است:
نامرئى و نامحسوس بودن, دراز مدت و دیرپابودن, ریشه اى و عمیق بودن, همه جانبه بودن, حساب شده و داراى برنامه و امکانات, قربانیان این تهاجم, کارساز و خطرزا بودن این تهاجم, فراگیر بودن این تهاجم فرهنگى.
درباره نامرئى و نامحسوس بودن این جریان باید گفت که سلاح دشمن امور به ظاهر رسمى و قانونى کارساز و مثمر ثمر نظیرتولید و نمایش فیلم, مصاحبه, سخنرانى, مباحثه, چاپ و انتشار مجله, کتاب, عکس, شعر, قصه و نمایش مى باشد که براى پیشبرد اهداف خود نیازى به لشکر کشى و صرف هزینه هاى هنگفت گزاف نظامى ندارد.(3) و همه این امور در ظاهرى فربینده چون رشد و ترویج هنر و ادب, آزادى بیان و قلم و اظهار عقیده, تضارب افکار و اندیشه ها و... شکل مى گیرد که گاه دشمن در این زمینه از نیروهاى بومى و خودى یک مملکت استفاده نموده و سخن خود را از زبان آنها بیان مى نماید و به نقشه هاى خود جامه عمل مى پوشاند.(4)
رهبر معظم انقلاب اسلامى طى دیدارى که با اعضاى شوراى عالى انقلاب فرهنگى داشته اند این واقعیت تلخ را یادآورى مى نماید: تهاجم فرهنگى گاهى هم متإسفانه بوسیله "خودیها" انجام مى گیرد.
از دیگر خصلتهاى تهاجم فرهنگى دراز مدت و دیرپابودن آن است. یعنى دشمن بذرى را در ضمیر و فکر افراد جامعه مى کارد تا سالها و بلکه نسلها باقى بماند و سرانجام ثمره تلخ و ناخوشایند خود را بروز مى دهد که این همان تعبیرى است که رهبر عالیقدر انقلاب نموده اند که: تهاجم فرهنگى از آن سنخ کارهایى است که "صدایش فردا در مىآید".
از دیگر ویژگیهاى تهاجم فرهنگى ریشه اى و عمیق بودن آنست, که اگر فرهنگ را زیربناى یک جامعه و تمدن درنظرگیریم یابه مانند خونى که در تمام رگهاى حیات سیاسى, اعتقادى, اقتصادى, فردى, اجتماعى, پیکر جامعه جریان دارد فرض گردد عمق و ریشه هاى آن به وضوح مشخص مى گردد. دشمن مى خواهد در این پیکره خون فاسد تزریق نماید تا تمام اعضا و جوارح آن فاسد و افیونى شوند. رهبر راحل انقلاب اسلامى حضرت امام خمینى(ره) نقطه شروع را اصلاح فرهنگ جهت اصلاح و آبادانى بیان مى کنند و مى فرمایند(5): رإس اصلاحات اصلاح فرهنگ است و نجات جوانان ما از این وابستگى به غرب. ما الان در همه چیز به گمان همه یک نوع وابستگى داریم که بالاتر از همه, وابستگى افکار است. این وابستگى سرمنشإ همه وابستگیهاست که ما داریم. اگر ما وابستگى فرهنگى داشته باشیم دنبالش وابستگى اقتصادى هم هست, وابستگى اجتماعى هم هست, سیاسى هم هست, همه اینها هست.
یکى دیگر از ویژگیهاى تهاجم فرهنگى همه جانبه بودن آن مى باشد, یعنى دشمن از همه حربه هاى سیاسى, اقتصادى, نظامى, روانى و تبلیغاتى استفاده مى نماید.
قرآن کریم نیز طى آیات خود به این واقعیت اشاره مى نماید(6) که کفار و مشرکین با اعمال حیله ها و ترفندهاى شیطانى تلاش مى کردند تا پیامبر(ص) را از هدفى که دارد باز دارند و مانع پیشرفت اسلام گردند.
تهاجم فرهنگى از خصلت حساب شده و برنامه ریزى شده و داراى امکانات و ابزارهاى متنوع نیز برخوردار مى باشد, یعنى دشمن داراى برنامه است, بى حساب و کتاب عمل نمى کند, از برنامه هاى کوتاه مدت, میان مدت و دراز مدت استفاده مى کند, از متخصصین و کارشناسان رشته هاى مختلف اعم از جامعه شناسى و مردم شناسى, روان شناسى, علوم سیاسى کمک مى گیرد تا متناسب با روحیات و آداب و رسوم هرجامعه و طبقات و اقشار مختلف آن و شرایط جهانى برنامه ریزى نمایند.
رهبر عزیز انقلاب در این رابطه مى فرمایند: آنها ابزارهاى متعددى را به کار گرفتند, من وقتى به وسعت ابزارهاى دشمن نگاه مى کنم مى فهمم چقدر براى اینها قضیه اهمیت دارد.(7)
آمریکا تدابیر مختلفى را اتخاذ نموده است; از قبیل افزایش بودجه تبلیغاتى آمریکا با بیش از ده هزار کانال ماهواره اى و صدها پایگاه رادیو و تلویزیونى بادهها زبان زنده دنیا به اضافه روزنامه ها, مجله ها, کتابها در تیراژهاى میلیونى و صدور انواع فیلم ها ونوارهاى ویدئویى به کشورهاى دیگر بیش از پنج هزار ایستگاه در اقصى نقاط جهان برنامه هاى رادیویى صداى آمریکا را پخش مى کند. توجه صداى آمریکا به کشورهاى مسلمان افزایش زمان برنامه هاى فارسى به شش برابر و دایر کردن برنامه هاى به زبان عربى به صورت شبانه روزى در این راستا بوده که یک نویسنده آمریکایى ماشین تبلیغات آمریکا را نیرومندترین سیستم شستشوى مغزى جهان میداند. (8)
قربانیان تهاجم فرهنگى که اکثر آنها را قشر جوان و نوجوان جامعه تشکیل مى دهد از دیگر خصوصیات تهاجم فرهنگى است و اصولا فعالترین قشر جامعه نیز مى باشد. لذا دشمن با سعى در منزوى کردن آنها و مشغول نمودن آنها به امورى ظاهرى و مادى و بى تفاوت نمودن آنها نسبت به سرنوشت جامعه و فرهنگى خود و ضعیف النفس نمودن آنها سعى در تسخیر فکر و ذهن آنها دارد.
حضرت امام(ره) در وصیتنامه سیاسىـ الهى خویش به همه دلسوزان نظام این مسإله را هشدار مى دهند و مى فرمایند: نقشه آن است که جوانان را از فرهنگ و ادب و ارزشهاى خود منحرف کنند و به سوى شرق و غرب بکشانند و دولت مردان را از بین اینان انتخاب و برسرنوشت کشورها حکومت دهند تابه دست آنان هرچه مى خواهند انجام دهند.
رهبر هوشیار انقلاب اسلامى نیز مسإله جوانان را هدف و انگیزه هاى اصلى تهاجم فرهنگى مى دانند و مى فرمایند: دشمن از راه اشاعه فرهنگ غلط و فحشإ سعى مى کند جوانهاى ما را از دست ما بگیرد.(9)
رهبر عظیم الشإن انقلاب درجاى دیگر مى افزاید: اگر جوان جبهه رفته ما را محاصره کردند اول به او یک ویدئو دادند, بعد وسیله تماشاى فیلمهاى جنسى و قبیح را به او دادند و شهوت او را تحریک کردند و بعد او را به چند مجلس کشاندند. آن وقت چه باید بکنیم این که کسى بتواند جوانى را در اوج نیروى جوانى فاسد کند مشکل نیست به خصوص اگر مفسدین تشکیلاتى هم داشته باشند.
الان دشمن این کار را مى کند من از شهرهاى مختلف کشور خبر دارم و این گونه خبرها را به ما مى دهند. روز و شبى نیست که ما از اینجور خبرها نشنویم. چه کسى غیر از دشمن اینکارها را انجام مى دهد. جوان دچار شهواترانى مى شود, ایمان خود را از دست مى دهد, در اوایل کار این جوان گریه مى کند اما به تدریج او را از راه بدر مى برند. دشمنان بچه هاى مدرسه ما بچه هاى دبیرستانى و حتى راهنمایى ما را همینجور فاسد مى کنند.
یک نفر را پیدا مى کنند و او مواد مخدر و عکسهاى وقیح را داخل مدرسه مى برد و بین بچه ها پخش مى کند.(10)
تهاجم فرهنگى از ویژگى خطرزا بودن و کارساز بودن نیز برخوردار است و به مراتب از حمله نظامى خطرناکتر و مخربتر خواهد بود. چون حمله نظامى صلابت و مقاومت ملت را تحت هر عنوان تحریک مى نماید و منجر به عکس العمل مى گردد. اما توطئه اخلاقى و فرهنگى انسانها را تدریجا از درون مى پوساند بدون این که خودشان متوجه نابودى و هلاکت گردد. ولى امر مسلمین در این زمینه مى فرمایند: براى یک ملت فاجعه فرهنگى از فاجعه اقتصادى بسیار سنگین تر و خسارت بارتر است. یورش فرهنگى از یورش نظامى بسیار بى رحمانه تر و صعب العلاج تر است. (11)
همچنین درجاى دیگر طى سخنان حکیمانه خود مى فرمایند: کارى که از لحاظ فرهنگى دشمن مى کند نه تنها یک تهاجم فرهنگ بلکه باید گفت یک شبیخون فرهنگى, یک غارت فرهنگى و یک قتل عام فرهنگى است.(12)
از دیگر خصوصیات و ویژگیهاى تهاجم فرهنگى این است که محدود به بخشى از مرزهاى یک کشور مخصوصا مرزهاى میهن اسلامى و مجاور آن نمى باشد. همانطور که در یک تهاجم نظامى این محدودیت وجود دارد. یعنى تهاجم فرهنگى فراگیر است و از جهت زمان و مکان و از نظر کسانى که آماج آن قرار مى گیرند, حدو مرزى را نمى شناسد. از بعد مکان کوچه و بازار, خانه و مدرسه, میادین ورزشى, کلوپها, سینماها, سالن تئاترها, پارکها, تفریحگاهها و... را در بر مى گیرد و از بعد زمان, شب و روز و سال و ماه را نمى شناسد و از نظر افراد, همه افراد جامعه, زن و مرد و کودک و جوان و نوجوان در معرض خطر مى باشد که باید مورد توجه دقیق واقع گردد.
پى نوشتها:
1 ـ پیامهاى امام خمینى ره در شش ماهه اول 1359, انتشارات نور, ص 100, سخنرانى مورخه 31/2/59.
2 ـ مارتین کانوى, آموزش و پرورش در خدمت امپریالیسم فرهنگى, ترجمه محبوبه مهاجر, انتشارات امیرکبیر, تهران 1367.
3 و 4 ـ اطلاعات مورخه, 23 آذر ماه سال 70.
5 ـ سخنرانى امام, مورخه 4/8/58.
6 ـ سوره انفال, آیه 30.
7 ـ سخنرانى مقام معظم رهبرى, مورخه 21/5/71.
8 ـ منصورى, جواد, جنگ فرهنگى علیه انقلاب اسلامى, ص 22.
9 ـ سخنرانى رهبرمعظم انقلاب اسلامى در تاریخ 22/4/71.
10 ـ سخنرانى رهبر معظم انقلاب اسلامى در تاریخ 22/4/71.
11 ـ سخنرانى ولى امر مسلمین در تیرماه 66.
12 ـ همان, در تاریخ 22/2/71.
فهرست و منابع و مإخذ:
الف) کتب:
1 ـ آل احمد, جلال, غربزدگى, انتشارات فردوسى, 1373.
2 ـ روح الامینى, محمود, زمینه فرهنگ شناسى, انتشارات پیام نور, 1373.
3 ـ دوبرولاسکى, فرهنگ روستایى درکتاب مسائل جامعه شناسى روستایى, ترجمه مصطفى ازکیا و همکارانش, انتشارات روزبهان, 1368.
4 ـ دهخدا ـ لغتنامه فرهنگ دهخدا ـ واژه فرهنگ.
5 ـ مارتین کانوى, آموزش و پرورش در خدمت امپریالیسم فرهنگى, ترجمه محبوبه مهاجر, انتشارات امیر کبیر, تهران 1367.
6 ـ منصورى, جواد, جنگ فرهنگى علیه انقلاب اسلامى.
ب) سخنرانیها و روزنامه ها:
1 ـ اطلاعات مورخه 23 آذر ماه سال 70.
2 ـ پیام هاى امام خمینى(ره) در شش ماهه اول 1359, انتشارات نور, سخنرانى مورخ 31/2/59.
3 ـ سخنرانى رهبر معظم انقلاب اسلامى, مورخ 21/5/71.
4 ـ سخنرانى رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار اعضإ سازمان تبلیغات اسلامى, مورخ 1/10/68.
5 ـ سخنرانى امام, مورخ 4/8/58.
6 ـ سخنرانى ولى امر مسلمین در تیرماه 66.
7 ـ سخنرانى حضرت آیه الله خامنه اى, مورخ 22/4/71.
8 ـ سخنرانى رهبر معظم انقلاب اسلامى, مورخ 22/4/71.

تبلیغات