آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۳

چکیده

هدف پژوهش ارائه الگوی برنامه درسی برای پرورش هویت خود شرح حال نگاری دانش آموزان دوره متوسطه اول بود.روش تحقیق کیفی اکتشافی بود.میدان پژوهش دانشگاه بریتیش کلمبیا ودانشگاه بوعلی سینا بود.با استفاده از روش نمونه گیری ملاک محور و برخورداری از دانش موضوعی و تجربه عملی، مشارکت کنندگان15 از نفر متخصصان رشته های مختلف ( پنج نفر از دانشگاه بریتیش کلمبیا و ده نفر از دانشگاه بوعلی سینا همدان) بودند.ابزارجمع آوری داده ها مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. برای تجزیه و تحلیل دادها ازکدگذاری (انتخابی، محوری و باز) وتحلیل مضمون استفاده شد. بر اساس نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها پنج مضمون سازمان دهنده شامل تجربه زیسته، خود تعریفی، تخیل، خودتنظیمی، معماری خود و25 مضمون پایه استخراج شد.برای تعیین اعتبار داده های کیفی از شاخص های چهارگانه لینکلن و گیوبا و برای تعیین اعتبار مدل ازCVR استفاده شد و میزان آن8/75/0 محاسبه گردید.نتایج نشان داد مبانی فلسفی برنامه درسی خودشرح حال نویسی پدیدارشناسی،عمل گرایی و وجود گرایی بود. نظریه های برنامه درسی خود شرح حال نظریه های انسان گرایانه و دیدگاه های فردی بودند. نتایج نشان داد در تدوین اهداف برنامه درسی باید براهدافی چون خود اگاهی ،خودمعماری،خود تنطیمی و خود برون ریزی تأکید شود.در انتخاب محتوی برنامه درسی باید برمسائل زندگی واقعی وتجربیات دست اول توجه شود..برای آموزش محتوی،از روش های آموزش مبتنی بر خانواده فردی تدریس به ویژه روش خود آگاهی استفاده شود.درارزشیابی برنامه درسی ازروش های خود ارزیابی،خود گزارش دهی و مهم تر از هم تحلیل همه جانبه خود نوشته های فراگیران استفاده شود.

Developing a curriculum model to foster students' autobiographical identity

The main purpose of this study was to develop a curriculum model to foster students autobiographical identity.A explorative qualitative research method was used .The research field included British Columbia and Bu-Ali Sina University.Using criterion-based sampling method,participants were15 specialists of mentioned university.The data collection tool was semi-structured interview.For data analysis were used coding and theme analysis.Based on the results of data analysis,five organizing themes including lived experience,self-definition,imagination,self-regulation, self-architecture and 25 basic themes extracted. The four Lincoln and Guba indices were used to validate the qualitative data and the CVR was used to determine the validity of the model and its value was calculated to be 0.75. The results showed that the philosophical foundations of the autobiographical curriculum were phenomenological, pragmatic and existential. Autobiographical Curriculum support theories were humanistic theories and individual perspectives. The results also showed that in formulating the goals of the autobiographical curriculum, goals such as self-awareness, self-architecture, self-regulation and self-extraction should be emphasized. The autobiographical curriculum content should be based on students first hand experiences and real life problems. The teaching method should be Based on individual family-based and self-awareness teaching methods and finally for evaluation should be used, self-evaluation,self reporting and comprehensive analysis of student self-writings

تبلیغات