آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۹

چکیده

فعالیت های عصبی تحت تأثیر روابط افراد است و اگر روابط خوبی بین افرد باشد، روابط مطلوبی نیز بین اعصاب شکل خواهد گرفت. به منظور بهبود عملکرد سازمان ها هدف از پژوهش حاضر شناسایی مؤلفه های رهبری مبتنی بر علم اعصاب بوده است. این تحقیق بر اساس هدف کاربردی و به لحاظ نوع روش آمیخته است. جامعه آماری در بخش اول کلیه متون مربوط به رهبری مبتنی بر علم اعصاب است و در بخش دوم جامعه آماری خبرگان در حوزه مطالعاتی رهبری مبتنی بر اعصاب می باشند که تعداد 15 نفر از صاحب نظران به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و با توجه به ماهیت موضوع جهت تأیید مؤلفه ها از نظرات آنان استفاده شد. سپس جهت تعیین مؤلفه های رهبری از آزمون تی تک نمونه استفاده گردید. بر اساس نظر خبرگان، 15 مؤلفه خلق چالش های جدید و تشویق به آن، همدلی، ایجاد فضایی برای تجربیات مثبت، رفتار اخلاقی در تصمیم گیری، امیدبخشی، آزادی عمل، اعتماد متقابل، ارتباطات سازنده و صمیمی، شفافیت، حمایت گری، شور و شوق، ارائه بازخورد عملکرد، طراحی سیستم پاداش دهی، قدردانی و عدالت شناسایی شدند. رهبری مبتنی بر علوم اعصاب با تحریک مؤلفه های رفتاری منجر به ترشح مثبت هورمون در مغز کارکنان می شود و در این شرایط شاهد بروز رفتارهایی مانند خلاقیت، مشارکت، تعهد و تعلق سازمانی و ارتقای هویت سازمانی و... هستیم و در نتیجه نفوذ رهبر در قلب و رفتار کارکنان افزایش می یابد.

Identification of Leadership Components Based on Neuroscience

IntroductionNervous activities are influenced by people's relationships and if there are good relationships between individuals, favorable relationships will also be formed between nerves. In order to improve the performance of organizations, the aim of the current research was to identify the components of leadership based on neuroscience. MethodThis research is based on the practical purpose and in terms of the type of mixed method. In the first part, the statistical population is all the texts related to neuroscience-based leadership, and in the second part, the statistical population is the experts in the field of neuroscience-based leadership studies, 15 experts were selected by purposive sampling and according to the nature Their opinions were used to confirm the components. Then, the sample T-Tech test was used to determine the components of leadership. ResultsAccording to experts, 15 components of creating new challenges and encouraging them, empathy, creating space for positive experiences, ethical behavior in decision-making, giving hope, freedom of action, mutual trust, constructive and intimate communication, transparency, support, enthusiasm and enthusiasm, providing performance feedback, designing reward system, appreciation and justice were identified.DiscussionA leader based on neuroscience by stimulating the behavioral components leads to the positive release of hormones in the brains of employees and in this condition we witness the emergence of behaviors such as creativity, participation, commitment and organizational belonging and promotion of organizational identity, etc. and as a result the influence of the leader It increases in the heart and behavior of employees.

تبلیغات