آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۹

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خودکارآمدی، استرس شغلی و تنظیم هیجان معلمان زن شهرستان آزادشهر در سال 1401 انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون_پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش تمامی معلمان زن شهرستان آزادشهر در سال تحصیلی 1402-1401 بودند که از میان آن ها تعداد 30 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در 2 گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) جای دهی شدند. گروه آزمایش تحت 8 جلسه 45 دقیقه ای درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد قرار گرفت و گروه گواه تا پایان پژوهش مداخله ای دریافت نکرد. ابزار پژوهش شامل پرسش نامه های خودکارآمدی، تنظیم هیجان و استرس شغلی بود. داده های پژوهش با آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره و استفاده از نرم افزار spss نسخه 25 تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خودکارآمدی، استرس شغلی و تنظیم هیجان معلمان زن شهرستان آزادشهر اثربخش است (0/05>P). نتایج پژوهش حاکی از آن است که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد با درک رویداد آشفته کننده بدون اجتناب یا مهار آن، منجر به افزایش خودکارآمدی، کاهش استرس شغلی و بهبود تنظیم هیجان معلمان زن شهرستان آزادشهر می گردد.

The Effectiveness of Treatment Based on Acceptance and Commitment on Self-Efficacy, Job Stress, Emotion Regulation and Primary Blood Pressure of Teachers

IntroductionThis research was conducted with the aim of investigating the effectiveness of therapy based on acceptance and commitment on self-efficacy, job stress and emotion regulation of female teachers in Azadshahr city in 2011. MethodThe research method was a semi-experimental pre-test-post-test type with a control group. The statistical population of the research was all the female teachers of Azadshahr city in the academic year 2022-2023, and 30 of them were selected by convenient sampling method and randomly placed in 2 experimental and control groups (15 people in each group). The experimental group underwent 8 sessions of 45-minute therapy based on acceptance and commitment, and the control group did not receive any intervention until the end of the study. The instruments included self-efficacy, emotion regulation and occupational stress questionnaires. The research data was analyzed by multivariate analysis of covariance and using spss software version 25. ResultsThe research results showed that the treatment based on acceptance and commitment is effective on self-efficacy, job stress and emotional regulation of female teachers in Azadshahr city (P<0.05). DiscussionThe results of the research indicates that the treatment based on acceptance and commitment by understanding the disturbing event without avoiding or restraining it, leads to increasing self-efficacy, reducing job stress and improving emotional regulation of female teachers in Azadshahr city. 

تبلیغات