آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۹

چکیده

معلمان نقش مهمی در تربیت سرمایه های انسانی هر جامعه ای دارند و تربیت سرمایه انسانی از مهم ترین وظایف آن هاست، لذا پرداختن به موضوع بهزیستی روان شناختی آنان و ارتقای آن، از مسائل ضروری به حساب می آید. بنابراین، انتظار می رود که سبک رهبری مدیران در سازمان ها و مؤلفه های مربوط به آن در ارتباطات، روحیه، انگیزش، رضایت و بهزیستی روان شناختی معلمان اثرگذار باشد. لذا هدف پژوهش حاضر، سنجش ادراک معلمان از سبک رهبری بصیر و تأثیر آن بر بهزیستی روان شناختی آنان با نقش میانجی استحکام ذهنی بود. پژوهش حاضر، توصیفی-همبستگی بود و جامعه آماری شامل معلمان شهر کاشان در سال تحصیلی 1401-1402 به تعداد 3252 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم 344 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها از سه پرسش نامه استاندارد سبک رهبری بصیر، بهزیستی روان شناختی و استحکام ذهنی استفاده شد. پایایی پرسش نامه ها از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای رهبری بصیر 0/99، بهزیستی روانشناختی 0/82 و استحکام ذهنی 0/94 به دست آمد. تحلیل داده های پژوهش با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSS و ایموس در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام گردید. نتایج نشان داد میانگین ادراک معلمان از سبک رهبری بصیر (3/56) بالاتر از حد متوسط (3)، میانگین بهزیستی روان شناختی (82/65) بالاتر از حد متوسط (63) و میانگین استحکام ذهنی (45/93) بالاتر از حد متوسط (42) است. ضرایب تحلیل مسیر متغیرها نشان داد اثرات کل رهبری بصیر روی بهزیستی روانشناختی 0/96، رهبری بصیر روی استحکام ذهنی 0/50 و استحکام ذهنی روی بهزیستی روان شناختی 0/95 بود. بر اساس نتایج پژوهش حاضر، سازمان های آموزشی می توانند با توسعه سبک های رهبری و اتخاذ سبک های رهبری مناسب، مانند سبک رهبری بصیر که برای اهداف مراکز آموزشی مناسب تر است، بهزیستی روان شناختی کارکنان را بهبود بخشند.

Teachers'''' Perception of Visionary Leadership Style and its Effect on Psychological Well-Being: The Mediating Role of Mental Toughness

Introduction Teachers play an important role in the education of human capital of any society, and the education of human capital is one of their most important duties, therefore, addressing the issue of their psychological well-being and improving it is considered one of the essential issues. Therefore, it is expected that the leadership style used in organizations and its related components are effective in communication, morale, motivation, satisfaction and psychological well-being of teachers. Thus the purpose of this research was to investigate the teachers'' perception of visionary leadership style and it’s effect on psychological well-being with the mediating role of mental toughness.   Method The current research was descriptive-correlational and the statistical population included 3252 teachers of Kashan in the academic year of 2021-2022, by using stratified random sampling method, 334 teachers were selected as research sample. In order to collect data, three standard questionnaires of visionary leadership style, psychological well-being, and mental toughness were used.  Data analysis of the research was done using SPSS and Amos statistical software at two descriptive and inferential levels.   Results The results showed that the mean of teachers'' perception of visionary leadership style (3.56) is higher than average (3), psychological well-being mean (65.82) is higher than average (63) and mental toughness (45.93) is higher than average (42). The path analysis coefficients of the variables showed that the total effects of visionary leadership on psychological well-being was 0.96, visionary leadership on the mental toughness of 0.50, and mental toughness on psychological well-being was 0.95.   Discussion In order to develop a visionary leadership style in educational organizations according to environmental conditions and requirements, it is necessary to provide preparation among the organization''s human resources.

تبلیغات