آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۷

چکیده

شواهد نشان می دهند که پایستگی برای دستیابی به هدف ها در موقعیت های پیشرفت، وجهی بنیادین، تلقی می شود. به دلیل عدم دسترسی به ابزاری قابل اعتماد برای سنجش این نیرومندی معطوف بر تلاش های هدفمند در نمونه ایرانی، پژوهش حاضر با هدف انطباق و رواسازی مقیاس پایستگی انگیزشی در بین دانشجویان انجام شد. در این پژوهش همبستگی، 400 دانشجو (200 پسر و 200 دختر) که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند به پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی (زاژاکووا، لینچ و اسپنشادی، 2005)، نسخه کوتاه پرسشنامه هیجان های پیشرفت (عبدالله پور، 1394) و مقیاس پایستگی انگیزشی (کنستانتین، هالمن و هاجباتا، 2011) پاسخ دادند. نتایج روش آماری تحلیل عاملی تاییدی از ساختار سه عاملی مقیاس شامل تعقیب های هدف های بلندمدت، تعقیب هدف های کوتاه مدت و بازرجوع به سوی هدف های محقق نشده، به طور تجربی، حمایت کرد. نتایج مربوط به همبستگی بین وجوه پایستگی انگیزشی با هیجانات پیشرفت مثبت و منفی و باورهای خودکارآمدی شواهدی در دفاع از روایی ملاکی این مقیاس فراهم آورد. ضرایب همسانی درونی زیرمقیاس های تعقیب های هدف های بلندمدت، تعقیب هدف های کوتاه مدت و بازرجوع به سوی هدف های محقق نشده به ترتیب برابر با 87/0، 89/0 و 90/0 به دست آمد. در مجموع، نتایج این پژوهش، با تکرار ساختار عاملی مشتمل بر سه مولفه تعقیب هدف های بلندمدت، تعقیب هدف های کوتاه مدت و بازرجوع به سوی هدف های تحقق نایافته، ضمن دفاع از اتقان خاستگاه نظری مقیاس پایستگی انگیزشی و همچنین، تدارک شواهدی مضاعف و ناظر بر مقبولیت مشخصه های فنی روایی و پایایی این مقیاس، استفاده از آن را برای اندازه گیری این خصیصه انگیزشی در دانشجویان ایرانی، مورد تاکید قرار می دهد.

Construct Validity and Psychometric Properties of Farsi Version of the Motivational Persistence Scale in University Students

Evidence shows that persistence is considered as a fundamental aspect to achieve goals in developmental situation Due to the lack of access to a reliable tool to measure this strength focused on purposeful efforts in the Iranian sample, the present study was conducted with the aim of adapting and standardizing the motivational persistence scale among students.In this correlational study, 400 students who were selected using the convenience sampling method, were answered the Academic Self-Efficacy Questionnaire ( Zajacova, Lynch & Espenshade, 2005) , the Achievement Emotion Questionnaire-Revised( Abdollahpour, 2015) and the Motivational Persistence Scale (Constantin, Holman & Hojbotă, 2011) . The results of statistical method of confirmatory factor analysis showed that the three factor model of Motivational Persistence Scale including long-term purposes pursuing, current purpose pursuing and recurrence of unattained purposes had fit well to the data. The results related to the correlation between aspects of motivational persistence with positive and negative progress emotions and self-efficacy beliefs provided evidence in defense of the criterion validity of this scale. the internal consistency coefficients of the subscales the long-term purposes pursuing, current purpose pursuing and recurrence of unattained purposes subscales was 0/90, 0/89 & 0/87 . In sum, the results of this research, by repeating the factor structure consisting of three components, on the one hand, support from strength of theoretical foundation of Motivational Persistence Scale, and the other hand, these findings provide further psychometric evidence for the Motivational Persistence Scale and support the utility of the questionnaire in Iranian students.

تبلیغات