آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۴

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی نقش سواد رسانه ای و الگوی والد- فرزندی در شکل گیری هویت دینی فرزندان است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل دانش آموزان مقطع متوسطه دخترانه شهر تهران است. نمونه مورد مطالعه شامل 345 نفر بوده که به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه هویت دینی (خوشاوی، 1390)، سواد رسانه ای (فلسفی، 1393) و الگوی والد- فرزندی (باقری، 1392) استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل رگرسیون چندگانه، و با استفاده از نرم افزارSPSS نسخه 26 انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد که میان سواد رسانه ای و شکل گیری هویت دینی نوجوانان، رابطه معناداری وجود دارد و افرادی که سواد رسانه ای بالاتری دارند، از ثبات بیشتری برخوردارند. همچنین در رابطه با شاخص های سواد رسانه ای، میان میزان مهارت فرد در درک محتوای پیام های رسانه ای، گزینش آگاهانه پیام ها، نگاه انتقادی به پیام ها و تجزیه و تحلیل آنها، با شکل گیری هویت دینی نوجوانان، رابطه وجود دارد. یافته های حاصل از آزمون رابطه والد- فرزندی با شکل گیری هویت دینی نوجوانان، نشان داد که بین رابطه با پدر و رابطه با مادر و شکل گیری هویت دینی، همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد.  

The Role of Media Literacy and Parent-Child Model on the Formation of Religious Identity in Children

The purpose of the present study is to review the role of media literacy and parent-child model on the formation of religious identity in children. The research method is descriptive correlational design. The statistical population consists of all female high school students in Tehran. The research sample includes 345 students who were chosen by cluster sampling. For data collection, Religious Identity Questionnaire (Khoushāvi, 2011), Media Literacy Questionnaire (Falsafi, 2014), and Parent-Child Model Questionnaire (Bāqeri, 2013) were used. Data analysis was conducted by multivariate regression model using SPSS (version 26). The results showed that there is a significant relation between media literacy and formation of religious identity in teenagers and that those with higher media literacy have more stability in their character. Furthermore, the analysis of media literacy indices showed that there is a significant relation between a person’s skill in comprehension of the content of media messages, informed selection of them, critical outlook on them, their analysis and formation of religious identity in teenagers. The results of the parent-child test also revealed that there is a positive and significant correlation between relationship with father and mother and development of religious identity.

تبلیغات