چکیده

هدف پژوهش حاضر، تحلیل وضعیت کیفیت و ارتباط تصاویر کتاب فارسی پایه چهارم دبستان با متن دروس مورد نظر است. روش گردآوری داده ها کتابخانه ای و از نظر شیوه جمع آوری داده ها، کیفی و از نوع تحلیل محتوا است. جامعه مورد مطالعه شامل کتاب فارسی پایه چهارم ابتدایی چاپ سال 1401 است و روش انجام این تحقیق، روش نمونه گیری تمام شماری است؛ به صورتی که همه تصاویر کتاب فارسی چهارم بررسی شده است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که 44 درصد صفحات این کتاب حاوی تصویر است. همچنین میزان ارتباط 91 درصد این تصاویر با متن دروس رعایت شده است. در نتیجه از نظر ارتباط تصاویر با متن درس در مواردی نیازمند توجه بیشتر و بازنگری مطلوب است. میزان انطباق تصاویر با مسائل فرهنگی و نیازهای روز جامعه نیز تا حدود زیادی رعایت شده؛ به صورتی که 91 درصد تصاویر فارسی پایه چهارم با فرهنگ و مسائل روز همخوان است.

Criticism and analysis of the pictures of the fourth grade Persian books and their relationship with the text

The aim of the current research is to analyze the quality and relationship between the images of the fourth grade Persian book and the text of the courses. The method of data collection is library and in terms of data collection method, it is qualitative and content analysis type. The studied population includes the fourth grade Persian book published in 1401, and the method of conducting this research is the full enumeration sampling method; In the way that all the images of the fourth Persian book have been examined. The findings of this research show that 44% of the pages of this book contain images. Also, 91% of these pictures are related to the text of the lessons. As a result, in terms of the relationship between the images and the text of the lesson, in some cases, it needs more attention and revision. The degree of adaptation of the images to the cultural issues and daily needs of the society has also been observed to a large extent; In such a way that 91% of the Persian images of the fourth grade are consistent with the culture and issues of the day.

تبلیغات