آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۷

چکیده

وجود یک عضو مبتلا به اوتیسم در خانواده طیف وسیعی از چالش ها و مشکلات را برای اعضای خانواده ایجاد می کند. پژوهش حاضر باهدف کشف چالش ها و مشکلات ارتباطی خانواده های دارای فرزند مبتلا به اوتیسم و دستیابی به شبکه مضامین این چالش ها و مشکلات انجام شد. روش پژوهش از نوع کیفی و روش تحلیل از نوع تحلیل مضمون بود. جامعه آماری خانواده های دارای فرزند اوتیسم (7 تا 18 ساله) شهر اصفهان (240 خانواده) بودند، 18 خانواده در پژوهش شرکت کردند. روش انتخاب شرکت کنندگان از نوع هدفمند بود. جهت گردآوری اطلاعات از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. یافته ها ی پژوهش 675 کد اولیه، 23 مضمون پایه، پنج مضمون سازمان دهنده و یک مضمون فراگیر را نشان داد. مضامین سازمان دهنده استخراج شده عبارت بودند از: مسئله های اجتماعی، فردی، مرتبط با تعامل با کودک، کمبود زمان و درون خانوادگی. مضمون فراگیر نیز فرهنگ اجتناب از اوتیسم بود. یافته های این پژوهش نشان دادند که اتخاذ رویکردی که در سطح جامعه نگرش های پذیرش نسبت به اوتیسم را تشویق کند، می تواند به عنوان اولین گام در جهت بهبود محیط انگ زدایی و فرهنگ اجتناب از اوتیسم باشد. برنامه های فرهنگی مناسب در سطح جامعه نیز می تواند به افزایش آگاهی در مورد اوتیسم و اختلالات رشدی کمک کند و خانواده ها را با منابع مداخله به موقع پیوند دهد.

Discovering the Thematic Network of Communication Problems of Families Have Children with Autism Spectrum Disorder

Having a member with an autism spectrum disorder in the family creates a wide range of challenges and problems for the family members. The present study was conducted with the aim of discovering the thematic network of challenges and communication problems of families that have children with autism spectrum disorder. The research method was a qualitative approach with a thematic analysis method. The statistical population was families with autistic children (7 to 18 years old) in Isfahan city (240 families), eighteen families participated in the research. Participants were selected by purposeful sampling method. A depth semi-structured interview was used for collecting information. The results revealed 675 initial codes, 23 basic themes, five organizing themes, and one global theme. The extracted organizing themes were: social, personal, related to interaction with the child, lack of time and within the family issues. The global theme was also identified as the culture of avoiding autism. This research showed that pursuing an approach that encourages more acceptance of autism in the community can be the first step for improving the environment of destigmatization and reducing the culture of avoiding autistic individuals. In addition, cultural programs help raise awareness about autism and developmental disorders and also, could help to connect the families with early intervention resources

تبلیغات