آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۸

چکیده

وقوع انقلاب صنعتی، گسترش شتابان شهرنشینی و حرکت از مراکز شهری به سمت حومه های شهری سبب ایجاد دید اتومبیل محور به معابر شد و عابرین پیاده به عنوان مالکان اصلی خیابان به فراموشی سپرده شدند. این شرایط در کلان شهری چون تهران نیز به تناسب اتفاق افتاد. مرکزیت فضایی وجود فعالیت های عملکردی (حکومتی، اداری و تجاری) در منطقه ی شش تهران باعث افزایش جذب سفرهای اتومبیل محور شده که فراتر از توان شبکه ی حمل ونقلی این منطقه است. این عوامل نیاز منطقه به مناسب سازی ظرفیت پذیری معابر را آشکار می سازد. در پاسخ به این شرایط، برنامه ریزان و طراحان ، ایده ی خیابان کامل را که نمونه ای از اقدامات معاصر برای مبارزه با پارادایم خودرومحور است ارائه دادند. فلسفه ی رویکرد خیابان کامل برقراری ارتباط بین نیازهای مردم، طراحی، پیاده سازی، بهره برداری و نگهداری از شبکه های حمل ونقل در پاسخ گویی به نیازهای ایمنی و دسترسی کاربران در تمام سنین و توانایی ها است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مناسب ترین خیابان جهت ایجاد خیابانی کامل در منطقه ی 6 شهر تهران انجام گرفته است. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش توصیفی-تحلیلی بوده و برای تجزیه وتحلیل داده ها از مدل کمی- کیفی AHP-TOPSIS بهره گرفته شده است. در این پژوهش 4 معیار اصلی و 31 زیرمعیار به عنوان ویژگی های خیابان کامل در نظرگرفته شد. نتایج نشان داد هریک از معیارهای پیاده روی، دوچرخه سواری، حمل ونقل عمومی و اتومبیل شخصی به ترتیب وزن های 56/0 ، 26/0 ، 12/0 و 05/0 را به خود اختصاص داده اند. همچنین نتایج مدل تاپسیس نشان داد که از بین ده خیابان نمونه در منطقه ی شش تهران، بلوار کشاورز دارای بهترین ظرفیت ها برای طراحی و اجرای یک خیابان کامل بوده است. این خیابان می تواند مهم ترین اهداف خیابان کامل را یعنی بازگرداندن انسان به حیات شهری و برنامه ریزی انسان محور، افزایش سلامت شهروندان، کاهش استفاده از خودروی شخصی و کاهش آلودگی های زیست محیطی را محقق گرداند.

Feasibility Study of the Implementation of Complete Street Plan in District 6 of Tehran

The Industrial Revolution, the rapid expansion of urbanization, and the movement from urban centers to suburbs, created a car-oreinted view of the thoroughfares, and as a result, pedestrians were forgotten as the main users of the streets. In response to this view, designers and planners presented the idea of complete streets, which is an example of contemporary measures to combat the car-centric paradigm, as opposed to the inefficiency of previous approaches. The philosophy of the complete street approach is to connect the needs of the people, and to design, implement, operate and maintain transportation networks to meet the safety needs and to make it accessible for all the users in all ages and abilities. In other words, it is a scientific method for creating multi-purpose systems and routes of motor and non-motor transportation to serve tasks such as: mobility, access, recreation, business, social activities and readability of local communities. The present study was conducted with the aim of identifying the most suitable street to create a complete street in District 6 of Tehran. This research is purposefully applied and analyzed based on descriptive-analytical method, mixed-method, and AHP-TOPSIS model. Based on theoretical studies in this study, 4 main criteria and 31 sub-criteria were considered as complete street features. According to experts, the results showed that, each of the criteria of walking, cycling, public transportation, and private car, respectively weighed 0.56, 0.26, 0.12 and 0.05. Also, the results of using the TOPSIS model showed that among the statistical population of ten streets in the sixth district of Tehran, Keshavarz Boulevard had the best capacity to design and implement a complete street compared to the considered criteria. This street can achieve the most important goals of the complete street, namely to return people to urban life and human-centered planning, to increase the health of citizens, to reduce the use of private cars, and to reduce environmental pollution

تبلیغات