آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۸

چکیده

دارا بودن ویژگی های گردشگری در یک شهر، دربرگیرنده منافع شخصی،  اجتماعی،  اقتصادی و محیطی برای ساکنان آن  شهر است. به این صورت که رهایی از فشار و تنش، افزایش سلامت و بهداشت روانی،  رشد خلاقیت و خودشکوفایی،  رشد مهارت ها و آموزش ها و حتی تکامل شخصیت اجتماعی شهروندان را به عنوان منافع و مزایای شخصی حاصل از توسعه گردشگری شهری می توان بر شمرد. در این پژوهش تلاش است تا با استفاده از ظرفیت های موجود در مدیریت شهری (شهرداری) به تبیین سیاست های راهبردی و اجرایی در توسعه گردشگری شهری بپردازد. در همین راستا شهرداری تهران به عنوان پایتخت کشور در نمونه موردی این مقاله مورد بررسی قرار می گیرد تا بتوان از این تجربه علمی جهت تأمین و رونق منافع اجتماعی، اقتصادی و محیطی شهروندان سایر شهرهای کشور نیز بهره برداری شود. روش تحقیق به صورت توصیفی – تحلیلی است و برای گردآوری داده ها از منابع اسنادی، کتابخانه ها و همینطور از پرسش نامه استفاده گردید. نتایج نشانگر این حقیقت است که نتایج تحقیق نشان می دهد که سیستم مدیریت شهری هم به لحاظ تئوریک و هم به لحاظ عملی دارای توان عملیاتی لازم جهت توسعه گردشگری شهر تهران می باشد؛ به بیانی دیگر ایده مدیریت شهری، اهداف و وظایف آن کاملاً منطبق با اهداف توسعه گردشگری بوده و یافته های تحقیق نیز بر این مهم صحه می گذارد.همانطور که یافته های تحقیق بیان می دارد، توسعه گردشگری در شهر تهران با بهره گیری از ظرفیت های مدیریت شهری کاملاً منوط به نزدیک کردن سیاست های نهادهای تأثیرگذار در شهر و سازمان های مرتبط با مقوله گردشگری نظیر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

Analysiing the efficiency of urban management in tourism development of Tehran

Having tourism features within city, guarantee personal, social, economical & environmental profits for citizens. Decreasing tension, elevating mental health, raising creativity, improving skills and even citizen’s character perfection is to be contained of urban tourism development advantages. On the other hand, invigorating family relationships, developing public communication, bringing social state up, increasing employment, flourishing urban districts, improving servicing infrastructures, raising public welfare, preserving natural resource and cultural heritage, educating environmental culture and cooperation between urban management and environmental institutions could be concerned of the other  social, economical and environmental benefits of urban tourism development.  This article aims to using available capacities of urban management (municipality), explain executive and strategic policies in urban tourism development. Getting involved municipality as urban government on tourism is derived through new citizens' expectations and in this regard urban management requires executive and strategic policies for proper agenda. So, Tehran municipality as case study is investigated to provide social, economical and environmental teaching for other cities. .

تبلیغات