آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۸

چکیده

مساله اصلی این تحقیق این است که عامل گریز شهروندان از فضاهای پیاده شهری چیست و شهروندان چگونه می توانند با فضاهای پیاده شهری ارتباط بیشتری برقرار کنند. این پژوهش برآن است تا به اهمیت جریان زندگی در پیاده راه های شهری بپردازد و راهکارهای ممکن جهت رونق بخشیدن و ایجاد مطلوبیت در پیاده راه ها را معرفی نماید. محله فهادان یزد به عنوان یک نمونه مطلوب در نظر گرفته شده که زندگی در پیاده راههای آن جریان دارد و سعی شده است تا با روش قیاسی، ویژگیهای کمی و کیفی موجود در این محله با پیاده راه های امروزی کشورمان مورد مقایسه قرار گیرد تا نتایج ملموس آن، به بهبود کیفیت پیاده راه ها کمک کند. شهر از اجزا و عناصری تشکیل شده که برخی از آن ها فیزیکی و قابل رویتند و بالطبع اثرگذار بر محیط شهری و مسیرهای پیاده، در آن صورت به نظر می رسد که پدیده های ذهنی و معنایی هم وجود دارند که غیر قابل رویتند. این تحقیق بر آن است تا این فرضیه را نیز در محله فهادان یزد بررسی نماید و با سایر پیاده راه های امروزی مورد مقایسه قرار دهد. نتیجه این پژوهش نشان می دهد که عدم رعایت مقیاس انسانی در طراحی ساختمانها موجب گریز شهروندان از قرار گرفتن در فضاهای پیاده فضاها می گردد. معماران و طراحان شهری به کمک یگدیگر می توانند با در نظر گرفتن تمهیداتی نظیر رواق و طاقگان، در جهت رعایت مقیاس انسانی در پیاده راه ها گام بر دارند.

Investigation the Interaction of Pedestrian Areas and Citizens Case study: Fahadan Community in Yazd

The main question of this research is “what is the reason of people’s reluctancy to walkways?” and “how do they communicate more with walkways?” this research intend to show the importance of pedestrian life and introduce the solutions to improve the quality of such spaces. A city consists of many elements and components that some of them are concrete and physical. So they affect the city space and pedestrian paths. There are some other phenomena which are abstract and intangible. These kinds of phenomena also affect the quality of urban spaces and pedestrian paths. The objective of this research is to focus on Fahadan vicinity in Yazd to investigate this hypothesis and also intend to study about tangible and intangible factors and their effect on pedestrian paths. The results of this research indicate that ignoring human scale in design of buildings and of course in design of city spaces will cause people are reluctant to use such spaces appropriately.  Architects and urban designers together are able to approach the appropriate human scale by employing elements like corridors and arcades.

تبلیغات