آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۰

چکیده

متن

آنچه گفته شد، حقیقت غدیر، عظمت و پیام آن بود که قرن‏ها پیش،در محل غدیر خم و در حجه‏الوداع نبوى صورت گرفت; اما این که‏رهروان امامت و پیروان ولایت در سالگشت این حماسه که یاد آورشکوه غدیر اول است. چه باید بکنند; به دیگر سخن، در این که‏چگونه بایست «غدیر» را گرامى داشت، به فرازهایى ازکلام‏معصومان(علیهم السلام)در این زمینه اشاره مى‏کنیم.
روز غدیر، عید بزرگ
امیر المومنین در خطبه غدیریه فرمود: «ان الله جمع لکم معشرالمومنین فى هذا الیوم عیدین عظیمین کبیرین.» اى گروه مومنان،خداوند براى شما در این روز دو عید بزرگ و عظیم را جمع کرده‏است.
چنان که پیش از این نیز گفته شد، هنگامى که امام خطبه غدیریه‏را ایراد فرمود، روز جمعه روز غدیر بود; به همین دلیل، تعبیربه «عیدین‏» (دو عید)کرده، هر دو را با عظمت و بزرگى یادمى‏کند. این خود بهترین دلیل بر «تعید» (عید گرفتن)و برگزارى‏مراسم جشن و سرور و بزرگداشت این روز است.
در عید بودن غدیر، روایات متعددى از پیامبر و امامان معصوم‏رسیده است.
پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله مى‏فرماید: «یوم غدیر افضل اعیادامتى.»
روز غدیر خم بهترین عید امت من است.
امام صادق(ع)این‏روز را «یوم عید و یوم فرح و سرور و اشرف و اعظم اعیاد»مى‏خواند.
برخى از بزرگان و دانشمندان اسلام چون ابوریحان بیرونى، ابن‏طلحه شافعى و ابن خلکان و.... نیز این روز را عید یاد کرده‏اند.
روز عبادت و بندگى
1- روز عبادت(یوم العباده)
هر نوع عبادتى در این روز مطلوب است; اما آنچه بیش از همه‏مورد تاکید قرار گرفته، روزه است که معادل صد حج و صد عمره‏مقبول شمرده شده است.
امام صادق(ع)روزه این روز را کفاره شصت‏سال گناه دانسته است.
آن حضرت همچنین فرمود: «هو یوم عباده و صلاه و شکرلله و حمد له‏و سرور...»
روزه غدیر، روز عبادت و نماز، شکر خدا و سپاس او و روز شادى‏است.
2- روز صلوات(و یوم اکثار الصلوات على محمد و آل محمدروزى است که دوستان اهل‏بیت پیامبر باید بسیار صلوات بفرستند.
صلوات با همه اختصارش در بر دارنده کلیه معارف اسلامى(مبدا،نبوت، ولایت و قیامت)است، افزون بر این، صلوات بر محمد و آل‏محمد، براى پاکیزگى اخلاق و کفاره گناهان خود ما است; در زیارت‏جامعه چنین مى‏خوانیم: و جعل صلواتنا علیکم و ما خصنا به من‏ولایتکم طیبا لخلقنا و طهاره لانفسنا و تزکیه لنا و کفاره‏لذنوبنا.
3- روز سبقت(هو یوم السبقه)
روز پیشى گرفتن در انجام عبادات و مستحبات است. در حقیقت عیدغدیر ظرف عمل به «فاستبقوا الخیرات... و سارعوا الى مغفره‏»شمرده مى‏شود.
4- روز خشنودى(یوم الرضا)
روزى است که انسان باید از مقدرات الهى خشنود باشد. از امرالهى مبنى بر ولایت على و ائمه(علیهم السلام)گرفته تا وجوب‏عبادات یا تنگناهاى معیشتى و اقتصادى تا بتواند در پرتونورانیت این روز به عبدى راضى و مرضى تبدیل شود.
امور تربیتى و علمى
1- روز گسترش دانش(یوم نشر العلم)
روزى است که باید به نشر دانش همت گمارد، اگر چه این روز به‏خاطر حرمتش تعطیل عمومى است و حوزه‏هاى علمى و مراکز دانش بسته‏است، اما استادان و مبلغان باید به شیوه‏اى دیگر به نشر علوم وتحصیل آن بپردازند.
2- روز خود سازى(یوم التزکیه)
در کنار امور مورد سفارش در این روز، آنچه در بالاترین درجه‏اهمیت قرار دارد، پرداختن به تزکیه نفس است. اگر این بزرگترین‏معضل اشخاص و جوامع حل گردد، همه چیز حل مى‏شود. از این روى،باید از فرصت طلایى غدیر که مورد توجه خداوند و فرشتگان واولیاء است. به بهترین نحو استفاده کرد.
3- روز ترک گناه(یوم ترک الکبائر والذنوب)
در این روز، مومنان که خود را در پرتو ولایت علوى مى‏بینند وبه ولى الله منسوب مى‏دانند. سعى کنند از گناه خوددارى کنند.
شایسته توجه است که مومن باید همواره از گناه دور باشد; امااین روز، به دلیل حرمت مضاعفش توجه فزونترى مى‏طلبد.
4- روز مژده(یوم البشاره)
روز غدیر روز مژدگانى است. مژده به این که در این روز اعمال‏قبول، تلاشها پر ثمر، گناهان بخشوده و دعاها مستجاب است، درروایت رضوى(ع) که عنوان‏هاى این فصل از آن گرفته شده است.
مى‏خوانیم:
«یوم تقبل اعمال الشیعه و محبى آل محمد، و هو الیوم الذى‏یامر فیه الکرام الکاتبین ان یرفعوا القلم عن محبى آل محمد وشیعتهم و یوم یستجاب فیه الدعا... »
روز غدیر روزى است که اعمال شیعیان و محبان آل محمد قبول‏مى‏شود; و در این روز خداوند به کرام الکاتبین دستور مى‏دهد ازنوشتن اعمال ناپسند دوستان و شیعیان آل محمد دست‏بر دارند وآنها را محو کنند; و این روزى است که دعا در آن مستجاب است.
اخلاق و وظایف اجتماعى
1- بر گرفتن غم از چهره‏ها(هو یوم تنفیس الکرب)
روزى است که همگان باید شاد باشند. باید آنان که توانایى‏دارند، در رفع مشکلات افسردگان و ناتوانان بکوشند تا همه دلشادباشند. البته این کار در همه زمانها پسندیده است; اما در روزعید بزرگ اهل ولا اجرى دو چندان دارد.
2- روز دوستى(یوم التودد)
روزى است که باید ارزش دوستى و دوستدارى زنده شود. مراد ازدوستى، دوستى با محبان خدا، پیامبر و ائمه است که مظهرى ازتولاى قرآن شمرده مى‏شود.
3- روز دیدار و دیدنى(من زار مومناادخل الله قبره سبعین نوراو وسع فى قبره.)
هر کس در این روز به دیدار مومنى برود، خداوند قبرش را پر ازنور مى‏کند و از تنگناى قبر رهایش مى‏سازد. نور قبر و گشادگى آن‏مسبب از نورانیتى است که در دیدار مومن بر چهره‏اش حاضر مى‏شود.
4- روز آرایش(هو یوم الزینه)
روزى است که انسان باید، افزون بر خودسازى باطنى، ظاهر خویش‏را نیز بیاراید. در روایات مى‏خوانیم: «فمن تزین لیوم الغدیرغفرالله له کل خطیئه عملها» . هر کس در روز غدیر خود رابیاراید، خداوند گناهانش را مى‏بخشد.
اخلاق مالى و اقتصادى
1- روز بخشش(یوم الحباء و العطیه)
حبوه و عطیه هر دو به معناى بخشش بلاعوض است. خوب است مومنان‏در این روز با پیروى از پیشوایان دینى، به ویژه مولاى متقیان‏على ابن ابى‏طالب(ع)، با بخشش به نیازمندان کمک کنند. امام‏رضا(ع)در این روز هدایاى بسیار به مردم مى‏بخشید.
2- روز اطعام
شایسته است اهل ولا در روز غدیر مجالس سور و سرور برگزار کنندو مومنان، به خصوص مستمندان، را به صرف غذا فرا خوانند تا ازاجر عظیم و پاداش بس بزرگ آن محروم نشوند; زیرا اطعام در این‏روز ثواب بسیار دارد. «و من اطعم مومنا کان کمن اطعم جمیع‏الانبیاء و الصدیقین.»
هر که در روز غدیر مومنى را اطعام کند مانند این است که‏تمامى انبیاء و صدیقان را اطعام کرده است. بر اساس برخى ازروایت‏ها، در این روز گروه زیادى از مردم براى صرف‏غذا،(افطار)مهمان امام هشتم(ع)بودند.
3- روز صدقه دادن
امام على(ع)در خطبه غدیریه مى‏فرماید: «فالدرهم فیه بماه‏الف درهم و المزید من الله.» صدقه دادن یک درهم در این روز باصدقه دادن صد هزار درهم و بیشتر در دیگر روزها برابر است.
4- وام دادن
امام على(ع)مى‏فرماید:
«من استدان لاخوانه و اعانهم فانا الضامن على الله.» هر کس‏در این روز به برادران(نسبى، رضاعى، ایمانى و...)خود وامى دهدو آنها را کمک کند، من آن را ضمانت مى‏کنم.
حضرت در ادامه سفارش مى‏کند که در این روز، بر عیال(زن وفرزندان)خود سختگیرى نکنید و گشایش خاصى قرار دهید; به‏برادرانتان نیکى کنید، با یکدیگر خوش برخورد باشید و هنگام‏ملاقاتها، مصافحه(دست دادن)را از یاد نبرید.
سخن پایانى
آنچه گذشت‏به خوبى نشان مى‏دهد که جریان غدیر تنها یک رخدادتاریخى یا یک بحث روایى و سیاسى نیست و حتى به رغم تصور عموم،حد فاصل تشیع و تسنن در مسئله خلافت نیز نیست; زیرا این دو فرقه‏بر سر وقوع حادثه تاریخى غدیر، یا صدور روایت آن یا لزوم وجودامام و رهبر اختلاف ندارند. آنچه در این رهگذر مورد ابرام نقض وفریقان است لزوم تنصیصى بودن نصب امام و ولى است.
شیعه این معنى را با توجه به دلایل قرآنى، روایى، تاریخى وعقلى اثبات مى‏کند و معتقد است که باید خداوند «امام‏» را معین‏و منصوب کند.
بنا بر این، غدیر معرف ولایت است; یعنى مظهر ولایت کبراى‏الهى(ولى‏الله)بر عالم و آدم است; به عبارت دیگر، غدیر سر فصل‏عقیده‏اى است که سرچشمه همه طاعت‏ها، و نمود رسالت و نبوت همه‏انبیا است. غدیر کلمه‏اى است که پیشوندش لاهوت و رسالت و پسوندآن امامت و ولایت است.
غدیر جمله‏اى است که مبتداى آن توحید و خبرش معاد و ربطش ولایت‏است. پس بر ما است که با درک ربط توحید و نبوت و ولایت همه‏عقاید، اخلاقیات و اعمال خود را با ولى‏الله الاعظم(صراط مستقیم‏مجسم)بسنجیم و بر وفق آن رفتار کنیم.

تبلیغات