چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین خوش بینی و کارآمدی خانواده با نقش میانجی گری خودمهارگری انجام شد. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل تمام افراد متأهل ساکن استان قم بود که به صورت نمونه گیری تصادفی 156 نفر انتخاب شدند. برای گردآوری داده های پژوهش از پرسشنامه های خوش بینی  نوری (1388)؛ سنجش کارآمدی خانواده صفورائی (۱۳۸۸) و خودمهارگری رفیعی هنر (1390) استفاده شد. برای تحلیل داده ها، روش چهار مرحله ای بارون و کنی به کار رفت که یافته های پژوهش نشان داد: الف) بین متغیر پیش بین (خوش بینی) و متغیر ملاک (کارآمدی خانواده) رابطه مثبت معنا داری وجود دارد؛ ب) بین متغیر میانجی (خودمهارگری) و متغیر پیش بین (خوش بینی) رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد؛ ج) بین متغیر ملاک (کارآمدی خانواده) و متغیر میانجی (خودمهارگری) رابطه مثبت معنا داری وجود دارد؛ ﻫ) متغیر خودمهارگری به صورت کامل در رابطه بین دو متغیر خوش بینی و کارآمدی خانواده نقش میانجی را ایفا می کند.

The Mediating Role of Self-Control in Relation to Optimism and Family Efficacy

This study was conducted with the purpose of investigating the relationship between optimism and family efficacy with the mediating role of self-control. The research method was descriptive-correlational and the population included all married people living in Qom province. 156 individuals were selected by the simple random sampling. Nouri's (2009) optimism questionnaire, Safouraei's (2009) family efficacy measurement and Rafieihonar's (2011) self-control questionnaires were used to collect data. To analyze the data, Baron and Kenny's four-step method was applied. In the end, the research findings showed the following results: a) there is a significant positive relationship between the predictor variable (optimism) and the criterion variable (family efficacy); b) there is a significant positive relationship between the mediator variable (self-control) and the predictor variable (optimism); c) there is a significant positive relationship between the criterion variable (family efficacy) and the mediating variable (self-control); and finally, e) the self-control variable completely plays a mediating role in the relationship between the two variables of optimism and family efficacy.

تبلیغات