نویسندگان: ساناز قنادی

کلید واژه ها: culture Environmental Behavior Social capital

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۴۸ - ۵۳
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۱۶

چکیده

Protecting the environment is one of the ways that the people of every society take to support the next generations, which due to population growth and technology, the biophysical environment is sometimes neglected. This research was conducted with the aim of investigating the relationship between social capital and environmental protection behaviors. The research population was all the students of Hamedan University in the academic year 2018-2019, and 150 of them were selected by convenience sampling method, and the research questionnaires included the Social Capital Questionnaire (SCQ) and the Environmental Behavior Questionnaire (EBQ). completed Data were analyzed using Pearson's correlation coefficient and SPSS-22 software. The findings showed that there is a positive and significant relationship between social capital and its components with environmental protection behaviors (P<0.05). According to these findings, it can be concluded that by strengthening social capital, it can be expected that pro-environmental behaviors will increase and better conditions will be provided for the future generations of the country.

رابطه سرمایه اجتماعی با رفتارهای حفاظت از محیط زیست

محافظت از محیط زیست یکی از راه هایی است که مردم هر جامعه برای حمایت از نسلهای بعدی در پیش می گیرند که با توجه به رشد جمعیت و تکنولوژی، محیط بیوفیزیکی، گاهی نادیده گرفته می شود. این پژوهش با هدف بررسی رابطه سرمایه اجتماعی با رفتارهای حفاظت از محیط زیست انجام شد. جامعه پژوهش، کلیه دانشجویان دانشگاه همدان در سال تحصیلی 1399-1400 بود که از این تعداد، 150 نفر از آنها به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه های پژوهش شامل پرسشنامه سرمایه اجتماعی (SCQ) و پرسشنامه رفتار محیط زیستی (EBQ) را کامل کردند. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و نرم افزار SPSS-22 تحلیل شد. یافته های به دست آمده نشان داد که میان سرمایه اجتماعی و مولفه های آن با رفتارهای حفاظت از محیط زیست رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (05/0>P). با توجه به این یافته ها می توان نتیجه گرفت که با تقویت سرمایه اجتماعی می تواند انتظار داشت تا رفتارهای حامی محیط زیست نیز افزایش یافته و شرایط بهتری برای نسلهای آتی کشور فراهم شود.
سرمایه اجتماعی، فرهنگ، محافظت از محیط زیست،

تبلیغات