چکیده

This research was conducted with the aim of investigating the relationship between cognitive emotion regulation and executive functions. The research method is descriptive-correlation type. 150 students of Islamic Azad University Science and Research Branch were selected by convenience sampling method and completed research tools including Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ) and Barkley Deficits in Executive Functioning Scale (BDEFS). Data analysis was done with Pearson correlation coefficient and SPSS-22 software. The findings showed that there is a positive and significant relationship between the strategies of emotion regulation of acceptance, positive refocusing, planning, positive reappraisal, and putting into perspective with executive functions, but this relationship were inverse for self-blame, other-blame, catastrophizing and rumination (P < 0.01). According to the findings, it is concluded that constructive strategies of cognitive emotion regulation can be effective in strengthening executive functions, and incorrect strategies of cognitive emotion regulation cause problems in executive functions.Therefore, students should be trained in the field of improving cognitive regulation strategies.

رابطه بین تنظیم هیجان شناختی و کارکرد اجرایی

این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین تنظیم شناختی هیجان و کارکردهای اجرایی انجام شد. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی است. 150 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (CERQ) و مقیاس نقایص عملکرد اجرایی بارکلی (BDEFS) را تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل داده ها با ضریب همبستگی پیرسون و نرم افزار SPSS-22 انجام شد. یافته ها نشان داد که بین راهبردهای تنظیم هیجان پذیرش، تمرکز مجدد مثبت، برنامه ریزی، ارزیابی مجدد مثبت و چشم انداز با کارکردهای اجرایی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، اما این رابطه برای سرزنش خود، سرزنش دیگران، فاجعه سازی و نشخوار فکریمعکوس بود(P <0.01). با توجه به یافته ها، نتیجه گیری می شود که راهبردهای سازنده تنظیم شناختی هیجان می تواند در تقویت کارکردهای اجرایی مؤثر باشد و راهبردهای نادرست تنظیم هیجان شناختی باعث ایجاد مشکل در کارکردهای اجرایی می شود. بنابراین باید دانشجویان در زمینه بهبود راهبردهای تنظیم شناختی آموزش ببینند.
تنظیم شناختی هیجان، دانشجویان، کارکردهای اجرایی،

تبلیغات