آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۰

چکیده

یکی از مهمترین چالش های پیش روی اقتصاد اسلامی در عرصه روش شناسی، بحث پیرامون هنجاری و یا اثباتی بودن اقتصاد اسلامی بوده است. این مقاله قصد دارد با رد تعلق اقتصاد اسلامی به حوزه اقتصاد هنجاری، تقسیمی قابل قبول بین گزاره های اقتصاد اسلامی پیشنهاد دهد. فرضیه ای که این مقاله می کوشد آن را نشان دهد این است که اگرچه تفکیک کامل علم اقتصاد اثباتی از اقتصاد هنجاری اصولاً ممکن نیست، ولی به رسمیت شناختن تمایز میان انواع گزاره های علمی، به منظور استفاده از روش شناسی متناسب برای هر یک، اگر به درستی صورت پذیرد، مفید و حتی ضروری است. روش این پژوهش، ابتدا بررسی اسنادی سیر تاریخی و مفهومی دوگانه ی اقتصاد اثباتی و هنجاری در اندیشه اقتصادی غرب و همچنین دسته بندی های مشابه نزد اقتصاددانان مسلمان، و سپس ارائه تفسیری جدید از یک روایت راهگشا پیرامون دسته بندی گزاره های یک علم است. در پایان بدین جمع بندی خواهیم رسید که علم از سه نوع گزاره تشکیل شده است که هر یک نیازمند روش شناسی مختص خود می باشند.

Islamic Economics and the Positive-Normative Duality

One of the most important methodological difficulties facing the Islamic Economics is the controversy about the positive or normative quality of the discipline. This article is going to suggest an acceptable distinction between the three different kinds of propositions in Islamic Economics, rejecting the merely normative understanding of the discipline. The hypothesis this article is going to show is that, even though the complete dichotomy between positive and normative economics is not basically possible, but recognition of a distinction between different kinds of propositions in a science, to use a suitable method for each one, could be helpful or even necessary. Our method is firstly to study the history and the concept of the positive normative dichotomy in western economics and the similar distinctions suggested by Muslim economists, and secondly suggesting a new interpretation of a helpful Hadith about the distinction of the different scientific propositions. At the end we will reach to a conclusion which shows that any science consists from three kinds of the propositions.

تبلیغات