آرشیو

چکیده

زیرساخت حمل ونقل شهری به خصوص سامانه متروی کلان شهر تهران که روزانه برای جابه جایی میلیون ها نفر مورد استفاده قرار می گیرد، به عنوان یکی از حیاتی ترین زیرساخت های کشور شناخته می شود. هرگونه اخلال در فعالیت شبکه مترو می تواند به تأثیرات گسترده ای در سایر زیرساخت های مرتبط، از جمله شبکه حمل ونقل عمومی و سیستم توزیع برق داشته و همچنین به نارضایتی های اجتماعی منجر شود. در این راستا، در پژوهش حاضر دارایی های حیاتی (از جمله انسانی، فیزیکی و سایبری) ایستگاه های خط یک متروی کلان شهر تهران تحت ارزیابی ریسک به روش رمکپ پلاس قرار گرفته است. بازه گسترده ای از تهدیدات انسان ساخت و مخاطرات طبیعی و همچنین پیامدهای آنها به صورت کمّی در ایستگاه های مذکور مورد ارزیابی قرار گرفته است. با محاسبه مقادیر کمّی آسیب پذیری و احتمال وقوع رویدادها، عدد ریسک به صورت کمّی محاسبه شد. نتایج نشان دادند که خطرپذیرترین دارایی ها در میان سرمایه های فیزیکی و سایبری، سیستم سیگنالینگ، واگن های قطار، اتاق کنترل، پله های برقی، سامانه پست فشار قوی اختصاصی از شبکه توزیع برق و همچنین سیستم هدایت آب ایستگاه ها بودند. برای سرمایه های انسانی نیز مسافرین و کارکنان در بخش های سکو، ورودی های ایستگاه و سالن فروش بلیط مشمول خطرپذیرترین دارایی ها می شوند. همچنین مهم ترین تهدیدات و مخاطراتی که در صدر جدول پرتکرارترین و مخاطره آمیزترین ها بودند به ترتیب شامل تروریست ها (اعم از انتحاری و بمب گذاری گروهی)، وسایل نقلیه بمب گذاری شده در محیط ورودی ایستگاه ها، خرابکاری های فیزیکی و سایبری، آلودگی ها و دزدی سایبری برای بخش تهدیدات تروریستی و سیل و زلزله برای بخش مخاطرات طبیعی می شوند.

Risk Assessment of Metro Stations in the Face of Man-Made Threats and Natural Hazards (Case Study: Metro Line One Stations of Tehran Metropolis)

The urban transportation infrastructure, especially the metropolitan subway system in Tehran, which is used daily by millions of people for commuting, is recognized as one of the most vital infrastructures of the country. Any disruption in the operation of the metro network can have widespread effects on other related infrastructures, including public transportation networks and the power distribution system, as well as lead to social discontent. In this regard, in the present research, the critical assets (including human, physical, and cyber assets) of Line 1 metro stations in the Tehran metropolitan area have been assessed for risk using the RAMCAP Plus method. A wide range of human-made threats and natural hazards, as well as their quantitative consequences, have been evaluated at these stations. By calculating the quantitative values of vulnerability and the probability of events occurring, the risk value has been quantitatively determined. The results indicate that among physical and cyber assets, the signaling system, train carriages, control room, escalators, the dedicated high-voltage power distribution network, and the water guidance system at the stations are the most vulnerable assets. For human assets, passengers and staff in platform areas, station entrances, and ticket halls are the most at risk. Furthermore, the most significant threats and hazards that ranked highest in terms of frequency and risk are, in order, terrorists (both suicide and group bombings), explosive devices in the station entrances, physical and cyber sabotage, pollution, and cyber theft for the terrorist threats' category, and floods and earthquakes for the natural hazards' category.

تبلیغات