آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۸

چکیده

هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی مدیریت بحران پاندمی کرونا ویروس در صنعت ورزش با استفاده از ظرفیت فناوری های نوین می باشد. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی، ازنظر شیوه گردآوری داده ها توصیفی- پیمایشی بود. در بخش اول (کیفی) برای انجام مصاحبه میدانی، جامعه آماری پژوهش، اساتید برجسته حوزه مدیریت ورزشی متخصص در حوزه صنعت ورزش، برخی مدیران اجرایی سازمان های ورزشی (هیئت های ورزشی، ادارات ورزش و جوانان، فدراسیون های ورزشی، تولیدکننده های ورزشی) و همچنین برخی افراد متخصص در حوزه فناوری اطلاعات مثل اساتید رشته فناوری اطلاعات بودند که این افراد، به صورت هدفمند برای مصاحبه های کیفی در موضوع پژوهش انتخاب گردید (18 مصاحبه با 18 نفر و تا حد اشباع نظری ادامه یافت) و در بخش دوم (کمی) بعد از گردآوری اطلاعات حاصل از پژوهش کیفی، اقدام به ساخت پرسشنامه نموده و این پرسشنامه (60 گویه و در قالب 11 مؤلفه) در بین کلیه متخصصین ورزشی و فعالین اقتصادی ورزشی به صورت طبقه ای تصادفی توزیع گردید (384 نمونه). نتایج نشان داد که در بخش کیفی پژوهش، مقوله ها در قالب 11 مقوله و 60 کد مفهومی مشخص شد و در دل ابعاد ۶ گانه مدل پارادایمی به صورت موجبات علی (2 مقوله)، مقوله اصلی: ظرفیت های فناوری های نوین برای مدیریت بحران کرونا در صنعت ورزش (1 مقوله)، راهبردها (3 مقوله)، شرایط زمینه ای (2 مقوله)، شرایط مداخله گر (3 مقوله) و پیامدها (1 مقوله) جای گرفتند. در بخش کمی نیز مشخص گردید که هر 6 مؤلفه ی اصلی پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است بنابراین مدل پژوهش از برازش کافی برخوردار می باشد.

Designing a Corona Virus Pandemic Crisis Management Model in the Sports Industry with Using the Capacity of New Technologies

The purpose of this study is to design a corona virus pandemic crisis management model in the sports industry with using the capacity of new technologies. The present study in terms of purpose is Practical, In terms of data collection method was Descriptive survey. In the first (qualitative) part for conducting field interviews, the statistical population of the research, prominent professors in the field of sports management specializing in the field of sports industry, some executive managers of sports organizations (sports boards, sports and youth departments, sports federations, Sports producers) as well as some IT specialists, such as professors in the field of information technology, who were purposefully selected for qualitative interviews on the subject of research (18 interviews with 18 people and continued to the point of theoretical saturation). In the second (quantitative) part, after collecting the information obtained from the qualitative research, a questionnaire was made and this questionnaire (60 items in the form of 11 components) was distributed among all sports professionals and sports economic activists in a random stratified manner. (384 samples. The results showed that in the qualitative part of the research, category and 60 concept codes were identified and among the six dimensions of the paradigm model as causal causes (2 categories), the main category: Capacities of new technologies for corona crisis management in the sports industry (1 category), strategies (3 categories), Contextual conditions (2 categories), intervening conditions (3 categories), and consequences (1 category) were included. In the quantitative part, it was found that all 6 main components of the research have a good fit, so the research model has a good fit.

تبلیغات