آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۰

چکیده

متن

نوزادى که ماهها در رحم مادر از طریق جفت و عوامل مادرى بخوبى‏محافظت‏شده، در پایان مدت باردارى بى‏دفاع پا به دنیاى آلوده‏خارج مى‏نهد. در این موقعیت، تنها آغوش گرم و شیرمادر او را درمقابل عوامل مهاجم، میکروبى، ویروسى، قارچى، انگلى،... محافظت‏مى‏کند.
شیر مادر داراى سه دسته عوامل محافظت کننده است. این عوامل نه‏تنها نوزاد را در روزها و ماههاى آغاز عمر از گزند عوامل‏بیمارى زا دور مى‏دارد، بلکه تا پایان زندگى از بیماریهاى چون‏دیابت و فشار خون مصون مى‏سازد.
در دوران بیست و چهار ماهه شیردهى، مسوولیت پرورش طفل از نظرجسمى و روانى به عهده مادر است. على(ع) مى‏فرماید: بنگر کدام‏زن فرزندانت را شیر مى‏دهد; زیرا کودک با اخلاق او رشد مى‏کند.
چرا شیر مادر؟
شیر مادر براى بچه غذایى فوق العاده کامل است. از آنجا که‏دوران تکرار نشدنى کودکى در تاءمین سلامت انسان در بزرگسالى‏اهمیت‏بسیار دارد، دوران شیرخوارى از حساس‏ترین مراحل رشد وتکامل انسان است. پس باید در این مرحله از زندگى به تغذیه وسلامت کودک توجه مخصوص داشت. در چنین موقعیتى، نیازهاى غذایى،روانى و ایمنى کودک تنها از طریق شیرمادر تاءمین مى‏شود; و این‏ویژگیها به طور یک جااز طرق دیگر قابل دسترسى نیست.
على(ع) مى‏فرماید: «ما من لبن رضع به الصبى اعظم برکه علیه من‏لبن امه‏» براى طفل شیرخوار هیچ شیرى مبارک‏تر از شیر مادرش‏نیست.
شیر مادر چون خون ماده‏اى زنده است این ماده، علاوه بر موادمعدنى لازم براى تمام نوزادان، از مواد حفاظت کننده در برابربیماریها نیز برخوردار است. ترکیب و میزان مواد مغذى درشیرمادر باتوجه به روزهاى تولد، سن شیرخوار، سن مادر، سن‏بارورى، طول مدت شیردهى، دفعات شیردهى و تقاضاى کودک متفاوت‏است; و بهترین شیر براى هر نوزاد، شیر مادر اوست.
تاثیر شیرمادر بر روان کودک
ارتباطات عاطفى مادر و کودک هنگام شیردادن از پستان نیزامتیازى استثنایى براى شیرمادر است و در رشد عاطفى، ذهنى وروانى کودک تاثیرى شگفت انگیز دارد. على(ع) مى‏فرماید:
«تخیروا للرضاع، کما تخیرون للنکاح، فان الرضاع یغیرالطباع.» همانگونه که براى ازدواج جستجو و انتخاب مى‏کنید،براى شیردادن هم بگردید; زیرا شیر طبیعت کودک را عوض مى‏کند.
روحیات مادر و پدر، طبق قانون وراثت، در طفل موثر است; ولى دراینجا استثنا دیده مى‏شود. روحیات مادر، روى شیر مادر اثرمى‏گذارد و به احتمال نزدیک به یقین، مادر حسود فرزند حسودتحویل جامعه مى‏دهد; چنانکه مادر با عاطفه فرزند با عاطفه به‏اجتماع عرضه مى‏کند.
پس بهتر است مادر، بخصوص هنگام شیردادن، تقوا پیشه کند; بسم‏الله بگوید; اضطراب نداشته باشد، خود را از هیجان و عصبانیت‏تهى سازد و در کمال آرامش و عدم نگرانى با تبسم به شیر دادن‏بپردازد. چنانچه مادر نیمه شب بیدار شود و با عصبانیت و داد وفریاد شیر دهد، کودک بى‏استعداد، طغیانگر و پرخاشگر مى‏شود. حتى‏مادرانى که در دوران باردارى و شیردهى به دلایل مختلف دچاراضطراب شدید مى‏شوند، صاحب شیرخوارانى بدقلق، نق‏نقى و تحریک‏پذیر مى‏گردند که طرح رفتارى و حتى طرح خواب آنان با سایرشیرخواران متفاوت و غیر قابل پیش‏بینى است.
پاداش شیردادن
اگر مادر نیمه شب بیدار شود، نوزاد در حال گریه را نوازش‏کرده، با او زمزمه کند که چرا دیر بیدار شده و عذر بخواهد،فرزند نیز تاثیرى مثبت مى‏پذیرد. البته شیردادن از ثواب الهى‏نیز برخوردار است. روایت در این باره مى‏فرماید:
«...فاذا ارضعت کان لها بکل مصه لعدل عتق محرر من ولداسماعیل فاذا فرغت من رضاعه ضرب ملک کریم على جنبها و قال‏استانفى العمل فقد غفرلک‏» ... وقتى زنى نوزادش را شیر مى‏دهد،خدا در مقابل هربار که نوزاد از پستانش شیر مى‏مکد، ثواب آزادکردن بنده‏اى به او عطا مى‏فرماید. وقتى مادر از شیردادن فراغت‏یافت، فرشته‏اى دست نوازش بر پهلویش مى‏نهد و مى‏گوید: کار را ازسربگیر که خداوند تو را آمرزید.
مکیده شدن شیر در شب باعث افزایش هورمون پرولاکتین، که درافزایش ساخت‏شیر در بدن مادر نقش عمده دارد، مى‏گردد که درفراوانى و تداوم شیر مادر بسیار موثر است.
شیردهى از هردو پستان
در حال حاضر با مطالعات دقیق انجام شده دریافته‏اند که شیرمادر تا سن 6 ماهگى به تنهایى براى تغذیه کودک کافى است و تااین سن حتى دادن آب به کودک لازم نیست. براى اینکه شیرخوار ازکلیه مواد موجود در شیر مادر بهره‏مند شود و از رشد مطلوبى‏برخوردار گردد، باید تمام شیر یک پستان را در هروعده ازشیرخوردن مصرف کند.
قسمت اول شیر داراى آب و قند بیشتر و قسمت انتهایى‏اش حاوى‏چربى بیشتر است. در همین راستا امام صادق(ع) مى‏فرماید:
جعل الله تعالى ذکره، رزقه فى‏ثدى امه احدیهما شربه و فى‏الاخرى‏طعامه و حتى اذا وضع اتاه الله عزوجل...» روزى نوزاد درپستان مادر است که یکى به منزله آب و مایعات و دیگرى داراى‏خواص غذاست...
ضرورت شیردهى از هردوپستان در روایت دیده مى‏شود; چنانکه آخرین‏یافته‏هاى علمى بر شیردهى از هردو پستان تاکید دارد. البته‏نباید فراموش کرد که «مهمترین عامل افزایش شیرمادر، مکیدن‏مکرر شیراز پستان است.»
تاچه زمانى باید شیرداد؟
به علت عوامل ایمنى‏بخش موجود در شیرمادر، شیرخوارى که تاپایان‏دوسالگى هنوز سیستم ایمنى‏اش تکمیل نشده، به وسیله شیرمادر دربرابر بیماریها محافظت مى‏شود، بدین سبب، شیرمادر تا پایان دوسالگى براى شیرخوار لازم است. تغذیه با شیرمادر تمام نیازهاى‏شیرخوار را تا پایان شش ماهگى تاءمین مى‏کند و از آن پس نیز تادوسالگى، حدود13 انرژى لازم را به او مى‏رساند.
بنابراین، با توجه به اینکه بعد از تولد سریعترین مرحله رشد،دوران شیرخوارى است; و از طرفى ترکیب شیرمادر کاملا بانیازهاى‏شیرخوار منطبق است، سفارش شده کودک مدت 24 ماه تمام ازشیرمادرش استفاده کند.
(والوالدات برضعن اولادهن حولین کاملین لمن اراد ان یتم‏الرضاعه...) مادران فرزندان خود را دو سال تمام شیردهند، این‏حکم براى کسى است که بخواهد دوران شیرخوارگى را کامل‏گرداند... امام صادق(ع) دراین باره مى‏فرماید:
«الرضاع واحد و عشرون شهرا فان نقص فهو جور على الصبى‏» مدت‏شیردهى 21 ماه است; و هرگونه کوتاهى در این مورد ستم بر نوزادشمرده مى‏شود.
سازمان جهانى بهداشت و یونیسف، ادامه تغذیه با شیرمادر را تادوسالگى سفارش کرده است. هنگامى که درمى‏یابیم میزان ابتلا به‏آسم و انواع آلرژیها در شیرخوارانى که از شیرمادر استفاده‏مى‏کنند، بسیارکمتر است; و از طرفى به علت‏سوخت وساز چربیها(کلسترول) این نوزادان در بزرگسالى با احتمال حملات قلبى،عروقى کمتر رو به رو مى‏شوند، راز سخن امام صادق(ع) و ستم‏برنوزاد را بیشتر درک مى‏کنیم. پس مادرى که بخواهد وظیفه مادرى‏را به طورکامل انجام دهد، باید در کمال آرامش و خواست‏روانى دوسال کامل به کودک شیر دهد. این کار، علاوه بر نیازهاى تغذیه‏اى،نیازهاى روانى کودک را نیز برآورده ساخته، وى را براى‏پاگذاشتن به مرحله بعدى آماده مى‏سازد.

تبلیغات