کلید واژه ها: ایلخانی مسکوکات کاشان موزه ملی باغ فین عناصر بصری شعائر مذهبی

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۳۷ - ۵۵
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۲۸

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۴

چکیده

مقدمه: سکه ها، از منابع مهم شناخت تاریخ گذشته بشر و از اسناد مهم تاریخی هستند. که با مطالعه آن ها از لحاظ فنی (جنس، آلیاژ) و محتوایی (نقوش و مضامین سکه) بسیاری از ابعاد مختلف تحولات سیاسی، اجتماعی، هنری و مذهبی دولت ها بازیابی می شود. در پژوهش حاضر که با هدف شناخت مسکوکات دوره ایلخانی به تحریر درآمده، تلاش شده، تا با توصیف و تحلیل نقوش و نوشتار سکه های موزه «باغ فین» به ارتباط آ ن ها با مذهب و سیاست این دوره پرداخته شود و به پرسش چیستی مضمون سکه های ایلخانی موزه «باغ فین» و نمودهای بصری رایج آن ها پاسخ داده می شود.  روش پژوهش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف بنیادی است که با جمع آوری اطلاعات و داده های کتابخانه ای و میدانی (موزه ملی باغ فین کاشان) به شیوه تحلیلی- تاریخی به تحریر درآمده است.یافته ها: یافته ها حاکی از آن است که در میان سکه های ایلخانی موجود در موزه ملی باغ فین کاشان، سکه ها به سه حاکم ایلخانی ازجمله «غازان محمود» (۶۹۴ - ۷۰۳ ه.ق)، «اولجایتو» (۷۰۳ ۷۱۶ ه.ق) و «ابوسعید» (۷۱۶ ۷۳۶ ه.ق) تعلق دارد که بیشترین آن ها متعلق به ابوسعید و سه قطعه مسکوکات متعلق به شاهزادگان دوره فترت (محمدخان و انوشیروان) است. به طور کلی، نوشتار مرتبط با مذهب شیعی (اسامی ائمه اطهار (ع)) و تسنن (اسامی خلفای راشدین)، قاب های تزیینی هندسی متشکل از دایره، نقوش گیاهی و اجرام آسمانی و نقوش با کاربری تمغا، ازجمله نمودهای بصری به کار رفته در سکه های ایلخانی موزه ملی باغ فین کاشان هستند.نتیجه گیری: نوشتار سکه های ایلخانی موزه ملی باغ فین مرتبط با مذهب شیعه (اسامی ائمه اطهار (ع) و تسنن (اسامی خلفای راشدین) است. قاب های تزیینی هندسی متشکل از دایره، نقوش گیاهی، اجرام آسمانی و نقوش با کاربری تمغا، ازجمله نمودهای بصری به کار رفته در این سکه هاست که به مانند دیگر دوره های تاریخی ایران مذهب و سیاست  عصر خود را بازنمایی کرده اند.

Analyzing and Examining the Ilkhani Coins in the National Museum of "Fin Garden" in Kashan

Introduction: Coins are one of the essential sources of identifying the history of humanity and important historical documents by studying them from the technical (material, alloy) and content (patterns and themes of coins) perspectives, many aspects of the political, social, artistic, and religious developments of the governments are recovered. In the present study, which was conducted to identify the coins of the Ilkhani period, an attempt was made to describe and analyze the designs and writings of the coins of the "Fin Garden" museum and their relationship with the religion and politics of this period. The following question is addressed: "What is the theme of the Ilkhani coins of the "Fin Garden" museum and their common visual manifestations"?Research Method: The current research is fundamental and data collection was conducted with a library and field method (National Museum of Fin Garden in Kashan) using an analytical-historical approach.Findings: The findings show that among the Ilkhani coins in the National Museum of Fin Garden in Kashan, the coins belong to three Ilkhani rulers, including "Ghazan Mahmud" (694-703 A.H.), "Oljaitu" (716-703 A.H.), and "Abu Sa'id" (716-736 A.H.), most of which belong to Abu Sa'id and three pieces of coins belong to the princes of the Fatrat period (Mohammed Khan and Anoushirvan). In general, writings related to the Shiite religion (names of the Imams (PBUH)) and Sunnite (names of the Rashidin Caliphs), geometric decorative frames comprising circles, plant motifs, and celestial objects, and motifs using Tamga are among the visual representations used in the Ilkhani coins in the National Museum of Fin Garden in Kashan.Conclusion: The writings on the Ilkhani coins in the National Museum of Fin Garden are related to the Shiite religion (the names of the Imams (PBUH)) and Sunnite (names of the Rashidin Caliphs). Decorative geometric frames comprising circles, plant motifs, celestial objects, and motifs using Tamga are among the visual representations used in these coins, which, like other historical periods of Iran, have represented the religion and politics of their era.

تبلیغات