آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۰

چکیده

این مقاله به بررسی روندهای کنونی نظریه در جامعه شناسی پزشکی می پردازد و درمی یابد که استفاده از نظریه [در این حوزه] در حال شکوفایی است. استدلال اصلی این است که این حوزه به بلوغ رسیده است و در مرحله اولیه یک تغییر پارادایم از تمرکز گذشته بر فردگرایی روش شناختی (که در آن فرد، واحد ابتدایی تجزیه وتحلیل است) به استفاده روزافزون از نظریه ها با جهت گیری ساختاری قرار دارد. این پیامد که اساساً با روش های پژوهشی (برای مثال، مدل سازی خطی سلسله مراتبی، زیست نشانگرها) پشتیبانی می شود، معیارهای اثرات ساختاری بر سلامت فرد را، که اغلب در گذشته وجود نداشتند یا توسعه نیافته بودند، ارائه می کند. از هر دو روش های کمی و کیفی می توان در چنین پژوهشی بهره گرفت و مطالعات کیفی مبتنی بر تعامل نمادین یا برساخت گرایی اجتماعی به دلیل روش شناسی ها و تمرکزشان رد صلاحیت نمی شوند. ضرورت دارد که ساختار در هر تلاش اجتماعی در نظر گرفته شود و به نظر می رسد که جامعه شناسی پزشکی معاصر دقیقاً به عنوان بخشی از مرحله بعدی تکاملش این کار را انجام می دهد.      

Sociological theory in medical sociology in the early twenty-first century

This article examines current trends in theory in medical sociology and finds that the use of theory is flourishing. The central thesis is that the field has reached a mature state and is in the early stage of a paradigm shift away from a past focus on methodological individualism (in which the individual is the primary unit of analysis) toward a growing utilization of theories with a structural orientation This outcome is materially aided by research methods (for example, hierarchal linear modeling, biomarkers) providing measures of structural effects on the health of the individual that were often absent or underdeveloped in the past. Both quantitative and qualitative methods can be utilized in such research and qualitative studies based on symbolic interaction or social constructionism are not disqualified because of their methodologies and focus. Structure needs to be accounted for in any social endeavor and contemporary medical sociology appears to be doing precisely that as part of the next stage of its evolution.    

تبلیغات