آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۱

چکیده

رشد روز افزون فناوری و جهانی شدن سبب توجه خاص برنامه ریزان و خط مشی گذاران به بازنگری در نقش نهاد دانشگاه به عنوان یکی از مهم ترین نهادهای علمی کشور، به منظور تحول آفرینی و دستیابی به اهداف توسعه به ویژه در کشورهای در حال توسعه شده است. ازاین رو، نظام حکمرانی بسیاری از کشورها سعی در ایجاد ارتباط هدفمند بین نظام آموزش عالی و اهداف مدیریت توسعه در این کشورها دارند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی پیشایندها و پسایندهای نقش آفرینی نهاد دانشگاه در چارچوب حکمرانی همکارانه انجام شده است. این پژوهش از نوع پژوهش های آمیخته با رویکرد کیفی و کمی است که از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، اکتشافی است. مشارکت کنندگان پژوهش را 16 نفر از خبرگان دانشگاهی از 13 دانشگاه برتر تشکیل می دهند که بر اساس اصل کفایت نظری و با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شده اند. در بخش کیفی، برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه نیمه ساختاریافته و روش تحلیل مضمون و برای تأیید داده ها از معیارهای چهار گانه «گوبا» و «لینکن» استفاده شد و با استفاده از روش دلفی فازی، پیشایندها و پسایندهای نقش آفرینی نهاد دانشگاه اولویت بندی شدند. نتایج نشان داد که تقاضامحور شدن خدمات دانشگاه و مدیریت پژوهش های علمی از طریق شبکه خبرگان صنعت و دانشگاه به عنوان مهم ترین پیشایندهای نقش آفرینی  محسوب می شوند. همچنین، خط مشی گذاری پژوهش محور و بخش بندی دانشگاه ها برای حل مسائل منطقه ای و جغرافیایی مرتبط، ایجاد کرسی های تصمیم گیری علاوه بر کرسی های علمی و پژوهشی نیز به ترتیب از مهم ترین پسایندهای نقش آفرینی نهاد دانشگاه در چارچوب حکمرانی همکارانه هستند.

Identifying the Dimensions and Components of the Application of the Government’s Performance Evaluation Model in Health Sector

The ever-increasing growth of technology and globalization have caused the special attention of planners and policymakers to review the role of the university institution as one of the most important scientific institutions of Iran, in order to create transformation and achieve development goals, especially in developing countries. Therefore, the governance system of many countries tries to establish a purposeful connection between the higher education system and the goals of development management in these countries. The current research has been done with the aim of identifying and prioritizing the antecedents and consequences of the university institution's role-playing in the framework of collaborative governance. This research is a type of mixed research with a qualitative and quantitative approach, which is practical in terms of purpose and exploratory in terms of nature and method. The research participants are 16 academic experts from 13 top universities who were selected based on the principle of theoretical adequacy and using the purposeful and snowball sampling method. In the qualitative part, semi-structured interview and thematic analysis method were used to collect information, and “Guba” and “Lincoln” four criteria were used to verify the data, and using the fuzzy Delphi method, the antecedents and consequences of the role-playing of the university institution were prioritized. The results showed that demand-oriented university services and scientific research management through the network of industry and university experts are considered as the most important antecedents of university performance. Also, research-oriented policymaking and division of universities to solve related regional and geographical issues, creation of decision-making chairs in addition to scientific and research chairs are also among the most important consequences of the role-making of the university institution in the framework of collaborative governance.

تبلیغات