آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۹

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل رفتار درونی سازی نوجوانان بر اساس محیط خانواده با نقش میانجی پاسخ های مقابله ای انجام شد. روش پژوهش: در روش پژوهش توصیفی و از نوع مدل سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم منطقه 3 شهر تهران در سال 1400 بودند. تعداد افراد نمونه 400 دانش آموز بودند که با روش خوشه ای (4 مدرسه) انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل سیاهه اختلالات رفتاری کودک (آخنباخ، 1991)، پرسشنامه محیط خانواده (رادولف موس و پرنیس موس، 1976) و پرسشنامه راهبردهای مقابله ای (لازاروس و فولکمن، 1988) بودند. داده های گردآوری شده با روش مدل سازی معادلات ساختاری تحلیل شدند. یافته ها: نتایج تحلیل داده ها نشان داد که مدل از برازش مطلوبی برخوردار است. نتایج نشان داد محیط خانواده اثر مستقیم بر رفتار درونی سازی نداشته است، رابطه محیط خانواده با رفتار درونی سازی به صورت مستقیم برابر (42/1- = t و 08/0-=β) است. نتیجه گیری: فرضیه مطرح شده در ارتباط با وجود اثر مستقیم محیط خانواده بر رفتار درونی سازی نوجوانان با 95 درصد اطمینان رد می شود. همچنین اثر غیرمستقیم محیط خانواده بر رفتار درونی سازی نوجوانان به واسطه راهبردهای مقابله ای با 95 درصد اطمینان تایید می شود (P<0.05).

Designing the Internalizing Behavior Model of Adolescents Based on the Family Environment with the Mediating Role of Coping Responses

Aim: The present study was conducted with the aim of designing a model of adolescent internalizing behavior based on the family environment with the mediating role of coping responses. Method: The research method was descriptive and structural equation modeling. The statistical population of the current study was all the male and female students of the second secondary level in the 3rd district of Tehran in the year 1400. The number of sample people was 400 students who were selected by cluster method (4 schools). The research tools included the list of child behavioral disorders (Achenbach, 1991), the family environment questionnaire (Radolph Moss and Pernice Moss, 1976) and the coping strategies questionnaire (Lazarus and Folkman, 1988). The collected data were analyzed by structural equation modeling method. Results: The results of data analysis showed that the model has a good fit, The results showed that the family environment had no direct effect on internalizing behavior, the relationship between family environment and internalizing behavior is directly equal (t = -1.42 and β = -0.08). Conclusion: Therefore, the hypothesis raised in connection with the existence of a direct effect of the family environment on the internalizing behavior of adolescents is rejected with 95% certainty. Also, the indirect effect of the family environment on the internalizing behavior of adolescents through coping strategies is confirmed with 95% confidence (p<0.05).

تبلیغات