آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۳

چکیده

مطالعه حاضر با هدف برازش مدل آموزش کارآفرینی مبتنی بر مهارت آموزی در آموزش فنی و حرفه ای است. این پژوهش بر اساس هدف کاربردی است و از روش کمی با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری استفاده کرده است. جامعه آماری شامل کلیه خبرگان و اعضای هیئت علمی در حوزه آموزش کارآفرینی، مربیان و مدیران فنی و حرفه ای در سطح شهر تهران بود. نمونه آماری از طریق روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شد. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته شامل 62 گویه بود که 16 سازه موجود در مدل پژوهش را اندازه گیری می کند. با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی خصوصیات روان سنجی ابزار پژوهش تأیید شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از رویکرد معادلات ساختاری برای سنجش برازش مدل و روابط بین سازه های موجود در آن، صورت گرفت. نتایج نشان داد ویژگی های شخصیتی، محتوای برنامه های آموزشی، شیوه های آموزشی، الگوهای تربیتی، توانایی ها و شایستگی های مربیان و رویکردهای مشارکتی مدیریتی با مهارت آموزی کارآفرینانه رابطه دارد. همچنین، بین زیرساخت ها، حمایت های دولتی، ارتباط نظام آموزش فنی و حرفه ای با صنایع، حمایت اکوسیستم کارآفرینی از مهارت آموزان، عوامل اقتصادی، اعتبار گواهینامه های فنی و حرفه ای و نگاه رسانه های جمعی با توانایی کارآفرینانه رابطه وجود دارد. همچنین، مدل ساختاری به دست آمده با استفاده از نرم افزار AMOS حاکی از برازش مناسب مدل است، که عوامل مورد بررسی در مدل در قالب متغیرهای مستقل توانسته اند حدود 20 درصد مهارت آموزی کارآفرینانه و 19 درصد توانایی کارآفرینانه را تبیین کنند.

Fitting of Entrepreneurship Education Model based on skill Training on Technical and Vocational Education

The present study was conducted to fit the entrepreneurship education model based on Training in Technical and Vocational Education. This research is based on practical purpose and has used quantitative method with structural equation modeling approach. The statistical population included all experts and faculty members in the field of entrepreneurship education, trainers and technical and professional managers in the city of Tehran. The statistical sample was selected through the purposeful sampling method. The research tool of the researcher-made questionnaire included 62 items that measure 16 constructs in the research model. Using confirmatory factor analysis, the psychometric properties of the research instrument confirmed. Data analysis was done using the structural equation approach to measure the fit of the model and the relationships between the structures in it. The results showed that personality traits, the content of educational programs, educational methods, educational models, abilities, and competencies of coaches and participatory managerial approaches are related to entrepreneurial skills training. There is also a relationship between infrastructure, government support, the relationship between the technical and vocational education system and industry, the entrepreneurial ecosystem's support for trainees, economic factors, the validity of technical and vocational certifications, and the mass media view of entrepreneurial ability. In addition, the structural model obtained using AMOS software indicates the appropriate fit of the model, that the factors studied in the model in the form of independent variables have been able to explain about 20% of entrepreneurial skills and 19% of entrepreneurial ability.

تبلیغات