آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۲

چکیده

سهروردی از بزرگترین فیلسوفان اسلامی و احیاگر فلسفه اشراق است که با تاکید بر اشراق که جمع استدلال عقلی و شهود است راهی میانه فلسفه مشاء و عرفان را ارایه نمود. او با تاکید بر تزکیه و خلوص باطن در پی رسیدن فرد به ادراک حضوری است که با درک مستقیم و بی واسطه از شیء که همان رویت شیء است حاصل می شود. این مسیر از مبانی اشراقی آغاز می شود و به غایت فلسفه اشراق که همان قرب به خدا و در نهایت فنای الهی است می رسد. رویکردی که در آن تمثیل نقش اصیلی را داراست. این پژوهش از نوع کیفی است که فلسفه اشراق را مورد تحلیل قرار می دهد واز بالاترین سطح تاویل و انتزاع برخوردار است و با توصیف و تبیین دیدگاه سهروردی به جایگاه تمثیل و تشریح مبانی آن درفلسفه اشراق می پردازد.

Epistemological and Ontological Foundations of Allegory in the Illumination Wisdom and Its Educational Role

Suhrwardi is one of the greatest Islamic philosophers and a revivalist of the philosophy of enlightenment, who by emphasizing illumination, which is a combination of rational reasoning and intuition, presented a middle way between the philosophy of Peripatetic and mysticism. Emphasizing inner cultivation and purity, he seeks to achieve a person's presence perception, which is achieved by a direct and immediate understanding of the object, which is the same as seeing the object. This path starts from the basics of illumination and reaches the end of the philosophy of illumination, which is the closeness to God and ultimately divine annihilation. This path starts from the foundations of Ishraq and reaches the end of the philosophy of Ishraq, which is the closeness to God and ultimately divine annihilation. The illuminative approach shows itself from epistemology to educational methods. An approach in which allegory plays an important role. This research is of a qualitative type that analyzes the philosophy of illumination and has the highest level of interpretation and abstraction, and by describing and explaining Sohrwardi's point of view, it deals with the place of allegory and explaining its foundations in the philosophy of illumination.

تبلیغات