آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

ابن سینا به یک فیلسوف عقل گرا مشهور است و متفکران وی را رئیس مشائیان درحوزه اندیشه می دانند. درکنار این شهرت، او یک طبیب ماهر نیز هست و دیدگاه هایی هم درحوزه عرفان و کلام دارد. در این پژوهش، درصدد واکاوی دیدگاه های کلامی و اعتقادی وی با اتکا به آثار برجای مانده از او و دیگر اندیشمندان مرتبط با وی با استفاده از روش توصیف و تحلیل هستیم. آثار و شهرت فلسفی بوعلی به ویژه درحوزه فسلفه مشاء و عقل گراییِ حداکثری با رویکرد برون دینی، بررسی دقیق دیگر جنبه های اندیشه وی و به ویژه حوزه کلامی و اعتقادی درون دینی اش را تاحدی دشوار کرده است. هرچند ابن سینا به روش و داده های فلسفی خود پایبند بوده، در موارد خاص، دیدگاه هایی صریح را فراتر از اندیشه فلسفی با رهیافت کلامی و دین مدارانه مطرح کرده است که وجوه مختلف آن، ظرفیت انجام دادن یک پژوهش دقیق را دارد. در این تحقیق، اندیشه های کلامی و اعتقادی وی به عنوان یک مسلمان معتقد را بررسی می کنیم.

A Study of the Theological Views of Ibn Sina

Avicenna is renowned as a rational philosopher, often regarded as the leader of peripatetic scholars. In addition to his philosophical acclaim, he was a skilled physician. Moreover, he held noteworthy views in mysticism and theology. This research aims to delve into his theological perspectives using a descriptive-analytical approach, which involves investigating his writings and the views of his contemporaries. It becomes evident that Avicenna’s extensive body of work, his reputation as a peripatetic philosopher, and his strongly rationalistic approach, which extends beyond the confines of religion, pose challenges when examining his inter-religious and theological views. Despite his unwavering commitment to his philosophical methodology and propositions, Avicenna did adopt certain conspicuous theological positions and religious approaches that extend beyond his philosophical thinking. This research seeks to explore the various dimensions of these theological and religious views comprehensively. It approaches Avicenna as a devoted Muslim philosopher, shedding light on this intriguing aspect of his intellectual legacy.

تبلیغات